Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Få se om jag hänger med i dina tankegångar nu. Om man inte vill utrota vargen så måste man vara vegetarian för att inte framstå som en hycklare för att vissa djur slaktas på ett sett som du inte anser är okej?
Istället ska vi alltså äta viltkött (som du händelsevis då skulle kunna sälja dyrt till oss, snäll som du är)? Min fråga då blir hur bedövar du älgen innan du skjuter den?

Glöm inte att en hel del skott mot älg inte dödar alls på en gång, utan bara skadar. Jag har själv hittat både älg som självdött efter slarvigt skott och levande rådjur med ett ben söndertrasat av hagel.

En överraskande stor andel av alla slags vilt i skogarna går omkring med kulor och hagel i kroppen som minne efter möte med ivrig och dålig skytt.

Det roliga är att vissa i tråden verkar ha lika förlegad "storstadssyn" på både jägare och naturen som endel jägare har på vargen.

Mina åsikter:

Låt vargen finnas i Sverige - Jag tycker självklart vargen hör hemma i Sverige. Den är inte utrotningshotad som art, det var inte heller bävern men när den blev utrotad från sverige så planterade man in den igen.

Låt folk skydda sig, sina djur och sin egendom - Hade jag en gård med djur där vargen kom och angrep så hade jag så klart gjort allt för att få bort vargen. Gör man inte det borde man inte ha en gård, folk som tycker annorlunda borde inte heller få ha djur.

Skjut "problemdjur" - djur som börjar vistas i och i närheten av städer ska bort. Det är säkerheten som ska sättas först.

Mvh // johannes

Ps. Och detta eviga argument om att kött bidrar till någon slags miljöpåverkan. Kolla vart träet i dina möbler kommer ifrån istället och hur skogsbruket bedrivs, inte bara i utlandet utan också i Sverige för det är faktiskt så man skäms.

Det roliga är att vissa i tråden verkar ha lika förlegad "storstadssyn" på både jägare och naturen som endel jägare har på vargen.
Mina åsikter:
Låt vargen finnas i Sverige - Jag tycker självklart vargen hör hemma i Sverige. Den är inte utrotningshotad som art, det var inte heller bävern men när den blev utrotad från sverige så planterade man in den igen.
Låt folk skydda sig, sina djur och sin egendom - Hade jag en gård med djur där vargen kom och angrep så hade jag så klart gjort allt för att få bort vargen. Gör man inte det borde man inte ha en gård, folk som tycker annorlunda borde inte heller få ha djur.
Skjut "problemdjur" - djur som börjar vistas i och i närheten av städer ska bort. Det är säkerheten som ska sättas först.
Mvh // johannes
Ps. Och detta eviga argument om att kött bidrar till någon slags miljöpåverkan. Kolla vart träet i dina möbler kommer ifrån istället och hur skogsbruket bedrivs, inte bara i utlandet utan också i Sverige för det är faktiskt så man skäms.

Ett nyktert och balanserat inlägg. Ligger ljusår ifrån naturskyddsföreningens arrangerade
begravningscermonier för fårdräparen i Kalmar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg