• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur bemöter du en ny människa?

Tycker att det är stor skillnad mellan vad det första jag frågar en ny människa jag träffar och vad jag vill ha reda på om en ny människa.
Frågan "Vad jobbar du med?" öppnar ju, på ett väldigt bra sätt, dörrar för vidare konversation och ger möjlighet att ta reda på mer om personen.

Om jag hade träffat en ny människa som hade ställt frågan:
"Berätta lite om dig själv, men ta för allt i världen inte upp vad du jobbar med ?" så hade det samtalet tagit slut ganska fort.

Jag anser inte att det viktigaste är VAD du säger till en ny person utan HUR du säger det.
Det gäller att vara lite situationsanpassad.

//Peter
 
Etablera kontakten

kan jag göra på många olika sätt. Medvetet eller omedvetet söker jag gemensamma nämnare med dem jag träffar. Arbetet är inte det roligaste att diskutera för min egen del och därför är det ofta andra saker jag pratar om i första hand.

Thure
 
Jag tycker nog att det är viktigt att få höra vad människor gör på sin fritid.
Jag menar, det är nog få som verkligen jobbar med sånt som det är genuint itresserade av. De flesta jobbar ju för lönen. Om man sedan trivs med sitt arbete och finner det utmanande och utvecklande är bara positivt....men om de inte behövde lönen skulle de fortfarande vara där?
Fritidsintresset säger mig mer om den inre personen och det är oftast den som jag vill träffa och prata med. Det tar lite tid med en del och andra öppnar sig snabbt.
Själv tillhör jag den sorten som gladeligen svarar på 'tjugo-frågor' om mig själv, min familj och mina drömmar och önskningar redan vid busshållplatsen.
 
Vad gör du (när du inte är här)? Så kan de välja själva vad de vill berätta om jobbet eller fritidsintressena. De flesta tolkar det dock som en jobbfråga. Jag har själv fått frågan Vem är du? och det känns litet mer intressant.
 
"Vem är du?" är en nonsensfråga! Om man jobbar som väktare eller växeltelefonist kan jag förstå om man ställer frågan, men på en mingelfest..? :)

Det skulle ju kunna vara därför jag skrev "(Ser lite drygt ut när man skriver det, men med ett leende och rätt betonat så låter det bättre)" direkt efter det du citerat?

Man kan ju inte lära känna någon genom en enstaka fråga ändå, så det lönar sig inte att ställa "rätt" första fråga. Man kan dra till med vad som helst. Efter en liten stund har det knappt nån betydelse vad man sa.

Det kanske är därför en del står tysta i ett hörn så fort de är bland nya människor, de hoppar över de oviktiga första fem minuterna av ett samtal.

Generellt är det gristråkigt när det pratas jobb på fester, även om det är vad folk sysslar med 8 tim/dag.

Kan bara hålla med.
 
Det skulle ju kunna vara därför jag skrev "(Ser lite drygt ut när man skriver det, men med ett leende och rätt betonat så låter det bättre)" direkt efter det du citerat?

Jag förstår dig. Jag menade inte att hacka på dig, utan på tanken att ett neutralt "Vem är du?" är en klockren isbrytare. :) Vissa som säger så verkar mest vilja ha namn, yrkestitel och civilstånd, och sen kan man lämna varandra ifred. Men säger man det på rätt sätt så funkar det såklart.


Det kanske är därför en del står tysta i ett hörn så fort de är bland nya människor, de hoppar över de oviktiga första fem minuterna av ett samtal.

Ja precis. :) Nä skämt åsido, de första fem minuterna är såklart bra att ta tillvara för att få kontakt. Men exakt vad man säger spelar mindre roll. Som du och andra är inne på så är det ju viktigare hur man säger det. Och att man säger det. Att stå tyst i hörnet i fem minuter leder ju ingen vart.
 
Det är skillnad mellan att "prata jobb" och fråga "jaha, vad sysslar du med då?". Det ena borde förbjudas, och det andra är som sagt ett sätt att lära känna varandra.

Det är väl snarare så att det är en liten "icebreaker"...

Om det är helt tyst kan man ju alltid fråga:

-Vet ni hur mycket isbjörnen vägde?

*tystnad*

-Eh, ingen aning!

-Nej, jag har ingen aning heller men det bröt isen!!

Ok, lite långsökt...men min poäng är att fråga vad folk sysslar med är en rätt naturlig fråga - den leder in på gemensamheter man har med denne person. Helt plötsligt så har man fått massa information såsom likheter, skillnader osv. Samtalet har något att bygga vidare på!

Jag själv har sällan problem att prata, snarare omvänt att vara tyst, men jag förstår användningen av frasen.