Hundbur i bil

Har en hundbur från Robust som jag tycker är riktigt bra.

Blev stoppad av en polis i en rutinkontroll för ett tag sedan och han påpekade hur bra det var att jag hade bur, och fortsatte med att berätta att om det händer en olycka och det är en lös hund i bilen så går inte räddningspersonalen fram utan inväntar polis som skjuter hunden...

Jag kände på Variocage men den passerade inte mitt skallertest, blir galen på GSG (gnissel och gnek) i bil så den gick bort. Står en hel del om det på nätet trots deras egen reklam om att vara just skallerfri. Jag skulle satsa på Robust eller Jeppe nästa gång det blir hundbur. Var väldigt nöjd med min skräddarsydda Robust. Den var helt knäpptyst och bra finish.

Du får ganska många träffar på folk som klagar på skrammel från dem, direkt eller efter man kört med dem ett tag, om du läser hundforum så jag tror inte det var en slump. Sen finns det såklart andra som tycker att de är tysta och absolut bästa buren.

Min mim bur är skrammelfri, så du kände nog på ett måndagsex

Sent from my HTC One using Tapatalk

Du får ganska många träffar på folk som klagar på skrammel från dem, direkt eller efter man kört med dem ett tag, om du läser hundforum så jag tror inte det var en slump. Sen finns det såklart andra som tycker att de är tysta och absolut bästa buren.

Kanske var jag som hade en jäkla tur då :D annars har jag hört mycket bra on artfex, men aldrig ägt någon själv

Sent from my HTC One using Tapatalk

Artfex kändes riktigt solid. Jag köpte hem en Medium, monterade ihop och märkte direkt att den var för liten för hunden så jag fick lämna tillbaka den... :)

Vi har två Artfex i bilen, det blev så då ett akut behov uppstod.
Trots att det är två separata burar som hålls samman av några buntband så är det tyst där bak.
Enda saken att tänka på är att det är lite ovant att öppna dörrarna uppåt i början.

Beträffande skrönan att polisen skjuter lösa hundar i krockade bilar, glöm det!
För det första så faller det på säkerhetskraven för att avlossa vapnet, i en bil med människor förutom djuret.
För det andra så behövs det inte, öppna en dörr eller slå in en ruta så kommer vovven som "skjuten" ur bilen. Det var förmodligen det som avsågs.

Tråkigt att det sprids sådana påståenden. Det kommer väl från det där fejsböket.

Beträffande skrönan att polisen skjuter lösa hundar i krockade bilar, glöm det!
För det första så faller det på säkerhetskraven för att avlossa vapnet, i en bil med människor förutom djuret.
För det andra så behövs det inte, öppna en dörr eller slå in en ruta så kommer vovven som "skjuten" ur bilen. Det var förmodligen det som avsågs.

Tråkigt att det sprids sådana påståenden. Det kommer väl från det där fejsböket.

jag tvåar detta, har varit med och plockat ut hund ur bil, poliserna och brandmännen ville inte ta ut hunden som satt under sin matte och morrade.. dom ville vänta på veterinären.. inget snack om att skjuta..

I princip samma tester som http://www.jeppe.com/ använder.. men i ärlighetens namn, är inte variocage riktiga skrammelburar.. vi har alltid undviket dom just av den anledningen..

Jag har kollat runt en del under året på olika burar och MIM är de enda som är testade för krock bakifrån vad jag kan hitta. Har fått nån hang-up på att min stackars hund kommer bli mosad i buren och vill därför göra vad jag kan för att förhindra detta. De har demoleringzon vilket inte andra burar har. Men utseendemässigt föredrar jag egentligen jeppe, blir även bättre sikt bakåt med dem. Ljudmässigt vet jag inte, de MIMburar jag kommit i kontakt med har varit tysta men det är säkert olika. Kanske beror på den som skruvat ihop buren..? ;)

???

Har en hundbur från Robust som jag tycker är riktigt bra.

Blev stoppad av en polis i en rutinkontroll för ett tag sedan och han påpekade hur bra det var att jag hade bur, och fortsatte med att berätta att om det händer en olycka och det är en lös hund i bilen så går inte räddningspersonalen fram utan inväntar polis som skjuter hunden...

Jag förstår ingenting, varför skulle man inte gå fram bara för att det finns en hund och varför i all sin dar skulle hunden skjutas först bara så där? Den borde väl tas till veterinär först och främst!!? Enda gången jag kan förstå varför man skulle skjuta en hund är väl om den är mycket aggressiv... och vad är det som säger att den är det??? Det låter mycket märkligt.

Storlek

Jag går också i tankarna att köpa en bur till min stora Alaskan malamute på 53 kg. Vi har en Caddy och just nu åker han löst i skåpet. Inte optimalt vid en ev. krock... Jag hörde mig för på en draghundssida på fb för jag var osäker på måtten och fick då veta att det finns information om hur stor buren skall vara på Jordbruksverkets hemsida. Så det är också något att tänka på, så buren är tillräckligt stor...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg