Fångar upp den här tråden då jag själv letar efter klövjeväska till min tik. Men ack vad svårt det är. Provade idag en sierra dog extreme men blir inte klok på om jag ska ha small eller medium till hunden. Small sitter bra, men rädd att den ändå är för liten så att hon får skav när den är fullpackad, medium känns klumpigare än small men sitter också bra, men rädd att den ska vara för stor i nedförsbackar så att hon får väskan mot halsen, eller att den blir för bred och tar i mot benen.
Var inne på två butiker och naturligtvis rekomenderade den ena S och den andra M ....så beslutet blev ju inte lättare...
Värt att nämna är att på M- modellen var jag även tvungen att dra remmarna så långt det gick för att den skulle sitta bra runt mage och bröstkorg. Nu är under sommaren är hon som smalast.
S- hade jag marginal åt båda hållen. Men är osäker på om bredden på ryggen då är mindre...
Hm, svårt det här- vill ju att väskan ska vara behaglig för hunden.
Hon väger inte mer än 18 kilo och rekomendationen ang denna väska är S- 7- 18 kilo M- 14-35 kilo.
Tog lite bilder i affären, inte superbra kvalite men vad tror ni...
Om du envisas med att ha denna väska så får det vara den övre, dvs S. På nedre bilden - bröstremmen sitter för lågt och kommer att hindra frambensrörelserna. Dessutom kommer väskorna för långt ner vid hundens armbågar. Hade en annan väska en gång på min hund som också gick mer för långt och han fick skav på utsidan av överarmen/armbågen. Storleken på själva väskorna är nog helt ok, men ryggdelen är för bred för din hund och då hamnar väskorna för lågt åt sidorna.
Men jag tycker att remmen under magen sitter för nära frambenen i båda storlekar. Lyft i hundens bakben och försök att få hunden att gå på frambenen ett par steg och lasta väskan med lite vikt, ska du se vad som händer... Som andra sa: väskan glider fram och hunden får remmen i armhålorna och skav där.
Naturkompaniet säljer approach pack i två varianter - inga dåliga väskor i passformen, men fulla med jox som gör väskan tung. fast, passformen beror också på hund. En smal hund med hög bröstkorg (typ collie, vinthund) passar inte de väskorna bra, men "tunnformade" hundar kan gå bra.
Det finns nog inga väskor som är bättre än den typen som görs av Snowdogs. Finns en liknande av märket Laika (norsk fabrikat) som har en snarlik design. Såldes för ett antal år sen av SBK (sv brukshundklubben), men vet inte om det finns där än.
Lycka till!