hund med klövjeväska

Fångar upp den här tråden då jag själv letar efter klövjeväska till min tik. Men ack vad svårt det är. Provade idag en sierra dog extreme men blir inte klok på om jag ska ha small eller medium till hunden. Small sitter bra, men rädd att den ändå är för liten så att hon får skav när den är fullpackad, medium känns klumpigare än small men sitter också bra, men rädd att den ska vara för stor i nedförsbackar så att hon får väskan mot halsen, eller att den blir för bred och tar i mot benen.
Var inne på två butiker och naturligtvis rekomenderade den ena S och den andra M ....så beslutet blev ju inte lättare...
Värt att nämna är att på M- modellen var jag även tvungen att dra remmarna så långt det gick för att den skulle sitta bra runt mage och bröstkorg. Nu är under sommaren är hon som smalast.
S- hade jag marginal åt båda hållen. Men är osäker på om bredden på ryggen då är mindre...
Hm, svårt det här- vill ju att väskan ska vara behaglig för hunden.
Hon väger inte mer än 18 kilo och rekomendationen ang denna väska är S- 7- 18 kilo M- 14-35 kilo.
Tog lite bilder i affären, inte superbra kvalite men vad tror ni...

Om du envisas med att ha denna väska så får det vara den övre, dvs S. På nedre bilden - bröstremmen sitter för lågt och kommer att hindra frambensrörelserna. Dessutom kommer väskorna för långt ner vid hundens armbågar. Hade en annan väska en gång på min hund som också gick mer för långt och han fick skav på utsidan av överarmen/armbågen. Storleken på själva väskorna är nog helt ok, men ryggdelen är för bred för din hund och då hamnar väskorna för lågt åt sidorna.

Men jag tycker att remmen under magen sitter för nära frambenen i båda storlekar. Lyft i hundens bakben och försök att få hunden att gå på frambenen ett par steg och lasta väskan med lite vikt, ska du se vad som händer... Som andra sa: väskan glider fram och hunden får remmen i armhålorna och skav där.

Naturkompaniet säljer approach pack i två varianter - inga dåliga väskor i passformen, men fulla med jox som gör väskan tung. fast, passformen beror också på hund. En smal hund med hög bröstkorg (typ collie, vinthund) passar inte de väskorna bra, men "tunnformade" hundar kan gå bra.

Det finns nog inga väskor som är bättre än den typen som görs av Snowdogs. Finns en liknande av märket Laika (norsk fabrikat) som har en snarlik design. Såldes för ett antal år sen av SBK (sv brukshundklubben), men vet inte om det finns där än.

Lycka till!
 
Lite skeptisk till approachen på snowdogs hund, hon ser smal ut över bröstkorgen, och då kan det nog bli problem med den där remmen de har mellan frambenen. Har inte testat den, men kan tänka mig att minsta snedlast kommer göra ett remmen ligger emot på insidan av frambenet med skav som följd.

Jag köpte väska från http://www.lisbethshundochsyverkstad.com/klvjevska.htm. Gillar designen, den har bland annat ett stort lock som täcker hela väskan, vilket gjort att jag kunnat ta med hundens filt genom att lägga den "över ryggen" på hunden och stuva ner vardera änden av filten i vardera väskan. Har använt väskan på några hyfsat långa vandringar, samt på lite små "fikapromenader", och min lilla dam som är en rätt pipig vinthund har inget större emot att få den på ryggen, vilket måste ses som ett bra betyg :D.
 
Tycker annars att den verkar rätt schysst ruffwear approach just för att den har en y-sele modell framtill. Hon är ju draghund och lär ligga på lite när vi går till fjälls.
Det var någon här i forumet som hade en sån såg jag- berätta gärna era erfarenheter från denna klövjeväska.
http://www.hundensbutik.se/approach-pack/8-0http://

Var i precis samma tankar som dig för ett år sedan. Lägg på några hundralappar och köp en Snowdogs eller motsvarande. Hunden kommer att använda den under många år så skillnaden per år blir löjlig. Snowdogs är betydligt mycket bättre än Ruffwear (jag har provat båda). Inte minst för att du får den skräddarsydd för just din hund. Den sitter liknande en dragsele framtill = perfekt över bröstet.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klövjeväska till Hund Fjällvandring 2
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg