Det var ett enda problem med Dromedary. Den stank. Vattnet fick en skarp kemisk smak, inte riktigt den vanliga plastsmaken som en vanlig dunk kan ge. Det faktiskt brände i halsen efter att jag druckit några klunkar.
Sköljning och långtidsförvaring av vatten hjälpte inte. Googlade så klart och hittade rätt många med samma problem. En del fick bort det med t.ex. bikarbonat, andra inte.
Jag fick bort det med ättika. Ett par liter vatten i påsen, en slatt 24-procentig ättika, kanske 1 dl. Sen har den hängt en vecka-tio dagar kanske och jag har vänt på den då och då. Hällde ur, sköljde och lät den torka och dofta av sig ättikan ett tag. Sen fyllde jag på lite vatten och den fick hänga nåt dygn. Smaken är borta! Vattnet smakade lite unkigt, men det berodde nog mest på att det var gammalt och avslaget och fisljummet. Ingen kemisk smak ivf.
Man kan ju ifrågasätta hur nyttigt det är att förvara vatten i påsen iom att den uppenbarligen släpper i från sig kemikalier, men nu är den ivf funkis och vattnet smakar OK.
Funktonen i övrigt får högsta betyg av mig. Väldigt bra korkar, tycker jag (är ju 3 stycken i varandra), lätt att hälla både lite och mycket ur och lätt att fylla. Den enkla upphängningsanordning, ett band som är trätt i öljetter runt påsen, gillar jag skarpt. Väldigt flexiblelt och funktionellet, både att hänga, bära och säkra utanpå packningen..
Tack igen för tipsen - även om det var lite mek med den så blev det ju bra till sist.