Ryggsäckstips!

Du nämner inte Arcteryx i dina förslag, är det någon speciell anledning till detta?

Arcteryx har ju Bora 80 och Bora 95 (om man vill gå mot monsterstor säck). Många som skrivit om dessa säckar här på utsidan verkar väldigt nöjda.

Jag får intryck av att de har ändrat på Vulcansäcken. Mindre ryggplatta, styvare sådan, lite bredare styvare axelremmar, klart styvare höftbälte och lite tunnare väv. Den nyare säcken väger också några 100 gram mindre än de gamla. Tror den mindre ryggplattan och lite tunnare väven bidrar till det.

Raskesven

Ok, min V-upplevelse var en gammal modell, början av 90-talet. Då kanske det är läge att kolla en Vulcan, för i övrigt är det en trevlig allroundsäck.

//J

Du nämner inte Arcteryx i dina förslag, är det någon speciell anledning till detta?

Arcteryx har ju Bora 80 och Bora 95 (om man vill gå mot monsterstor säck). Många som skrivit om dessa säckar här på utsidan verkar väldigt nöjda.

Arcteryx säckarna är inte bara fula, de är dyra också (visst, en bora 80 kostar lika mkt som syncron 100, men den är utgången så den räknar jag endast med att hitta beggad). Dessutom ska det nog mkt till innan jag dristar mig att köpa en Norröna också, pga. priset. Vill helst ha en säck utan laminerade dragkedjor, och i något mer neutral färg.

Just nu är det känns det som det står mellan budgetalternativet salewa och en beggad norröna.

Btw, angående rörliga höftbälten, det hade fjällräven redan på sin gyroram.. :) Känner inget riktigt behov av rörligt höftbälte, har klarat mig ganska bra med ett fast med ganska tunga laster. Varken vulcan eller ryggsäck 2000 har väl rörligt bälte? Inte heller min gamla LK70 som gladeligen sväljer 20-25 kilo vinterutrustning (vid 25 kilos packning utgör ryggsäckens egenvikt ca 20%, det är alldeles för mycket.).

Arcteryx säckarna är inte bara fula, de är dyra också (visst, en bora 80 kostar lika mkt som syncron 100, men den är utgången så den räknar jag endast med att hitta beggad). Dessutom ska det nog mkt till innan jag dristar mig att köpa en Norröna också, pga. priset. Vill helst ha en säck utan laminerade dragkedjor, och i något mer neutral färg.

Just nu är det känns det som det står mellan budgetalternativet salewa och en beggad norröna.

Btw, angående rörliga höftbälten, det hade fjällräven redan på sin gyroram.. :) Känner inget riktigt behov av rörligt höftbälte, har klarat mig ganska bra med ett fast med ganska tunga laster. Varken vulcan eller ryggsäck 2000 har väl rörligt bälte? Inte heller min gamla LK70 som gladeligen sväljer 20-25 kilo vinterutrustning (vid 25 kilos packning utgör ryggsäckens egenvikt ca 20%, det är alldeles för mycket.).

Nja, gyroramen var inte rörlig i den meningen som KM, Norröna etc är :). Den avgörande skillnaden är att bältet följer med höfterna i vertikalplanet så att säga. Om du inte har testat en sådan säck så gör det, risken är att du blir frälst ;).

Ryggsäck 2000...priset är rätt men den väger drygt 6 kilo komplett (!). Svårslaget för en 100L-säck...

Mmm, 70LK :). Använde min gamla från 80-talet på en veckas vintertur för några år sedan. Satt som en smäck faktiskt :) även om det finns bekvämare sätt att bära. Fast jag är skapt för den (= under 175 cm lång).

//J

LK100 skulle jag nog aldrig få för mig att köpa.

Mmm, 70LK :). Använde min gamla från 80-talet på en veckas vintertur för några år sedan. Satt som en smäck faktiskt :) även om det finns bekvämare sätt att bära. Fast jag är skapt för den (= under 175 cm lång).

//J

Den sitter rätt bra på mig också, men det var lite för mycket bök att brotta ner allt varje gång, 10 dagars tur på vintern blir rätt mycke mat.. Dessutom får man ju skämmas lite om man går på fintur i norge, hahahaha. En annan jobbig grej är när man ramlar med skidor med den på. Då kommer ramen i bakhuvudet som ett paket på posten (eller, ja, konsum)

Säger som jag brukar (surprise!): Macpac Glissade 75. Expanderbar under locket till ca 80. Sätt på sidofickor och du får 14 liter till. Uppfyller samtliga dina krav utom billig möjligen, men det händer att de dyker upp som begagnade eller på rea = slå till! (om den nu passar din rygg).

Norrønas höftbälte är en upplevelse. Väl värt att pröva. Själv anser jag dock helheten vara för tung. Inte bara i börsen.
Men jag har svårt förstå din antipati för Parissläden som är fenomenal med rätt underlag. Själv föredrar jag mer svårtransporterad pulka just för liggunderlaget vintertid....
Lätta rena säckar med volym är en bristvara och kommer framledes sannorlikt att bli än färre då dagsturssäckarna är det som dominerar.
Jag har en strippade Lowe Liberty som rymmer verkliga 82l under locket med snölåset hissat. Deras försök till rörligt höftbälte är tämligen funkis. De hade en modell Saber 85l och hel säck med band som inte alls var dum om man inte har alltför lång rygg.
Beito är en annan säck med volym eftersom du inte tycks ha strukit begagnademarknaden, vilket jag tycker är klokt. Men håll dig från 6 kg monstren, av flera orsaker....
//J

Men jag har svårt förstå din antipati för Parissläden som är fenomenal med rätt underlag. Själv föredrar jag mer svårtransporterad pulka just för liggunderlaget vintertid....

Jag är som sagt ute efter en ryggsäck. Skulle jag vilja ha tips om pulkor så hade jag ju bett om det. Pulka är mkt smidigare att hyra på plats och oftast får man då en fjellpulk med bra drag. Jag har väl inte uttalat mig negativt om parissläden, men den skulle användas kanske 10-15 dagar per år så det är inte så högt prioriterat. Ryggsäcken kommer kanske användas 60-70 dagar så det är prioriterat just nu.

Och 6 kilos ryggsäck kommer jag som sagt inte köpa.

Go'natt

OT

Väldigt intressant att läsa vad andra tycker om rörliga höftbälten. Efter årets vandringar med en modern "mjuk" säck (Bask Shivling 90) kom jag efter en hel del funderande fram till att en anledning till att min gamla Haglöfs Alaska upplevs så mycket mer bekvämare är just att höftbältet har lite rörelsemån jämfört med Basken. Då har Alaskan ändå inga fiffiga leder eller dylikt i kopplingen mellan bälte och ram.

Tillbaka till tråden.
Mvh
Peter P.

En annan jobbig grej är när man ramlar med skidor med den på. Då kommer ramen i bakhuvudet som ett paket på posten (eller, ja, konsum)
´

Jo, det glömmer man lätt...kanske pga trauma mot huvudet ;).

Jag skulle nog ändå snegla till en gång till på en modern Vulcan dårå...den verkar ju ha fått styvare bälte, rygg och remmar än den äldre modell jag har testat. Och vikten är bra!

Min egen softpack är skräddarsydd, beroende på konfiguration får man mellan 110 och 130+ liter till 2,7-3.5 kg vikt. Och den har bekvämt centrumupphängt bälte, fast just nu ligger jag på skräddaren/ryggsäcksmakaren för att få ett bälte ver 2 med lite styvare konstruktion.

Så lätt och stor säck går att få fast då till högt pris...

//J

´

Jo, det glömmer man lätt...kanske pga trauma mot huvudet ;).

Jag skulle nog ändå snegla till en gång till på en modern Vulcan dårå...den verkar ju ha fått styvare bälte, rygg och remmar än den äldre modell jag har testat. Och vikten är bra!

Min egen softpack är skräddarsydd, beroende på konfiguration får man mellan 110 och 130+ liter till 2,7-3.5 kg vikt. Och den har bekvämt centrumupphängt bälte, fast just nu ligger jag på skräddaren/ryggsäcksmakaren för att få ett bälte ver 2 med lite styvare konstruktion.

Så lätt och stor säck går att få fast då till högt pris...

//J

Ursäkta att jag avviker från ämnet...

Man kan inte bara berätta om en sån här skapelse utan att visa bilder på den/det =)

vulcan eller inte...

intressant med Vulcan och dess styvare axelremmar. Jag funderar på en vuclan, men jag ninns från mitten av nittio talet att axelremmarna kändes lite för klena. Om de har blivit styvare så är ju det en klar fördel. Dock, den saknar frisvängande höftbälte vilket jag tycker är viktigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
froden Haglöfs Topo eller annat ryggsäckstips Transportera 1
johanniska Ryggsäckstips Transportera 7
Adventure-Cilla Ryggsäckstips!! Transportera 3
sajberjohan Ryggsäckstips Transportera 8
Ryggsäckstips! Transportera 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg