Hjälp! Min första vandring!

Ramsjöarna får tillrinning från skogen runtikring. Inga fastigheter eller jordbruk uppströms. Har lagat mat med det vattnet åtskilliga gånger. Både själv och med friluftsgrupper.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Efter Bredfjället/Ljungskile norrut har du ett vindskydd vid en idrottsplats.

På idrottsanläggningens sida som vetter mot vindskyddet som du först ser har du vattenuttag med kommunalt vatten - dessa har även funkat vintertid(elslinga) om inte det är -20.

Sitter med sådan beslutsångest nu. Antingen stannar jag här ett dygn. Softar, försöker hämta kraft, och njuta bäst det går. Mycket tid jag måste göra av med dock. Eller så tar jag sikte redan idag mot Gäddevatten runt 16km härifrån som känns som nästa naturliga stopp. Gå dit idag eller imorgon är frågan. Jag vilar fötterna framför allt här samt kanske får en.fisk. aktivitet i vattnet morgon och kväll. Eller kommer jag framåt på leden och kan handla lite i en ica som det verkar.

Tung dag mentalt hittills men det brukar släppa. Lite ensamhetskänsla och halvt smärtande ångest efter lite jobbiga drömmar inatt. Men det får jag ta mig igenom.

Stannar jag kan jag torka lite kläder. Borde göra upp en liten eld också så jag har något att göra närmaste 12 timmarna.

Kommer äta en frystorkad påse. Om jag inte fångar en fisk dvs. Valborg idag... borde inte bli stök kring den här platsen?

Ovissheten om mycket slår hårt just nu. Fysiskt jobbigt tar man sig igenom. När det regnar är det bara bita ihop. Det inte är jobbigare att hantera.

KÄMPA!!!

Kör på man får massa kul upplevelser , kört vinterturer i norra delarna t.ex.

Traskat skog och kom fram till en håla - fick tag i sixpack Pripps och Mamma Scans köttbullar - det här var på vintern med -15.

Sen kom en och frågade vart jag skulle tälta för bussen gick först efter 11 timmar.

Han sa ,"fan vi har världens finaste handikaptoa och rent som ett kök"
Pip i där över natten och bo ingen använder den vintertid - uppvärmd.

Haha jag pep in där med festkittet och hade +25,vatten och ström.

Sov som en kung och rent var det - en sån sak var så jävla skön
och göra

Du får säkert lite häftiga upplevelser fast det är sommar!

Tänk på att få i dig energi. När man vandrar så här tungt behövs mycket mer energi än hemmavid, så planera så att du får i dig runt 2500kcal per dag (en påse frystorkat brakr vara kring 600kcal). Att vandra 1-2 veckor kan man oftast ta lite på de egna reserverna om man inte får med sig all proviant, men när du är ute så länge som du planerar funkar inte det.
Passa på att proviantera och äta upp dig så fort tillfälle ges. Du har ju ett Trangiakök, och med det kan man både laga mat och värma mat, inte bara koka vatten till torrfoder, så bara fantasin sätter gränserna.

Att satsa på fiskelyckan är en utopi. Kan vara bonus någon gång om man får upp något ätbart, men planera inte för det som näringskälla.

1) riktigt bra regnkläder/skalutrustning
2) så lätt packning som möjligt, gärna UL-utrustning
3) inget vatten med i ryggan, d v s kör på torkad mat
4) stormsäkert tält
5) silvertejp
6) mygghatt
7) solskyddsmedel
8) lär känna ditt kök ordentligt innan turen

:)

Beslutet togs att stanna. Hoppades på fisk men två hugg bata direkt, sen heldött. Extremt sluten idag så har sovit lite extra i tältet. Planen är att stanna till tidigt imorgon och sen bege mig vidare med stopp i ixa vid Gunnilse. Förhoppningsvis något matstälke dessutom för att ladda batterier. Bör vara där kring 12' vandrar sen vidare norrut några timmar senare och slår läger vid någon sjö innan Kungälv.

På torsdag mot Romesjön för nytt läger. Men efter det har jag dålig koll. Kommer visserligen mycket vatten sen men annars verkar det vara torrfoder jag får leva på.

Behöver köpa lypsyl och ev vitaminer.

Någon skrev att den frystorkade innehöll runt 600kxal men de där real turmat fattar jag det som mellan.2000-2500kcal per paket.

Ska försöka bunkra med knorrs om jag hittar som förstaval mot Uddevalla.

Bra val att softa vid sjön. Tyvärr är det dåligt med matställen i Gunnilse. Kanske du kan få ladda på Ica.
Sen får du en fin tur upp till Kungälv. Dör finns gott om affärer och du passerar glasskiosken vid Bohus fästning . Ett givet stopp på vägen[emoji3]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Någon skrev att den frystorkade innehöll runt 600kxal men de där real turmat fattar jag det som mellan.2000-2500kcal per paket.

Låter som om du tittat på kilojoule. 600 kcal ~= 2500 kJ.

Och för att vara på topp behöver du nog mer än 2500 kcal. För du är man va?

Håller med föregående. Köp riktigt käk när du kan, för dagens mål. Det är dessutom mysigt som sjutton att laga mat på trangian, inte bara värma pulver. Grädde ger mycket energi för låg vikt. Ät med jordgubbar, en delad persika eller vad du får tag på. Gör gräddsås till köttet Håller sig förvånansvärt bra också. Inte flera dagar förstås, men några timmar från inköp till intag surnar den inte på. Ingen anledning att äta pulver och näringsfri pasta/ris de dagar du handlar. Riktig mat är alltid bäst både för kroppen och livsandarna och eftersom du har möjlighet då och då är det bara dumt att avstå.

Jag har tittat på kcal. Antar det är när maten är färdig, alltså med vatten. Annars är det sämre med energiintaget där. Skiljer ju från 130 gram till 500gram. Jaja,jag har en del fett att förbränna själv så...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg