• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Alltså, solen ligger på från vänster, så den sidan av björnen är väldigt ljus. Kollar man noga på övre delen av "objektet" så ser man ett öra, öga och nosen.

Helt klart en björn!
 
personligen..

tycker jag det ser ut som någonting har skrapat i med kraft nog att förstöra ytskiktet på negativet och helt enkelt veckat ihop ytskiktet o lagt det i en hög.

tänk er något vasst som kommer från vänster ovan med riktning höger nedan och har en kant som tar tag i ytskiktet på negativet komprimerar och veckar det på högersidan och sliter loss det på vänster ovan sidan. det borde ju förändra färg osv och tja brunt var den färgen jag fick till när jag blandade alla färger i skolan..

detta förutsätter ju att det inte är på papperskortet som det är skrapat. men det hade ju raskesven definitivt sett med en gång..

eller nej det måste ju vara en bjärv...
helt klart är det en bjärv som har gaffa tejp med sig..
det det är den världsberömda gaffa bjärven...

skit också nu behöver man se upp med gaffa bjärven när man skall ut i skogarna med..
;-)

här är en länk till vad den kan göra
http://members.optushome.com.au/livesound/Stuff/Gaffa.jpg
 
Raskesven; sa:
Björnteorin kanske inte är så dum?;)

Raskesven
Nej, och du hade ju också vinden mot dig - vilket förklarar att björnen kan ha kommit så nära. När du knäppte kort såg björnen säkert rörelser och började lukta, samtidigt tittade du i kameran och såg inte björnen. :)

Inga konstiga händelser på natten/kvällen? uppäten fisk, ovanligt rena kastruller, pipande hundar, stora leriga spår på sovsäcken, försvunnen turkamrat? :)
 
Vilken björn har turkosa armar/ramar? Se på mellanbilden i ursprungsinlägget, de mer uppförstorade bilderna gör det snarare svårare att se vad det är.

Nej, det är en vandrare på väg bort, allt under rumpan dolt av en mindre höjd och med en hög ryggsäck. Gubbens vänstra arm syns och han har en turkos jacka/tröja.
 
Men varför skulle en björn ha en orange Fjällräven Trapper 65 från 1994, med en Haglöfssovsäck* fastspänd på?

Björnar har ju päls och behöver ingen sovsäck när de sover.


* Kan vara en Berguven också, svårt att säga bestämt på det avståndet.
 
Re: personligen..

hobbes; sa:
tycker jag det ser ut som någonting har skrapat i med kraft nog att förstöra ytskiktet på negativet och helt enkelt veckat ihop ytskiktet o lagt det i en hög.

hmm.. det verkar som du har löst gåtan. Låter helt klart rimligt.
 
Det ser inte ut som en negativskada. Det brukar bli repor men inga bruna "bluttar". Tycker fortfarande inte det ser ut som varken vandrare eller björn. Du får nog skanna in negativet igen alternativt lämna det till nån med förstoringsapparat så man kan göra en manuell delförstoring. Gåtan måste lösas! :)
 
Re: Re: personligen..

Fredrik S; sa:
hobbes; sa:
tycker jag det ser ut som någonting har skrapat i med kraft nog att förstöra ytskiktet på negativet och helt enkelt veckat ihop ytskiktet o lagt det i en hög.

hmm.. det verkar som du har löst gåtan. Låter helt klart rimligt.

Ehh, äras den som äras bör vá? ;)

Fotot som jag har (i samma skick som Rasken) är f.ö. en komprimerad jpg-bild. Syns ju tydligt på alla närbilder. Alltså är det i sämre kvalitutta än originalet, inte bara i fråga om upplösning alltså. En högupplöst scanning av området till en tif-fil är jag säker på kommer att visa att er så tydliga Yeti / Vindel-björn bara är en repa.

Med det inte sagt att det inte kan vara bra med lite tro ibland. ;)
 
Har du, Raskesven, provat scanna bilden med ett annat program? "Objektet" (Björnen!) är i stort det enda på bilden med skuggsida. Vad vet jag, men underliga saker kan hända med pixlandet. Det orangana på uppförstoringarna ser bara så fel ut.
 
Jag har nu satt in följande notis på en sida för experter:

-----------------------------------------------
chinerunner (16/3 - 2005 - 213.114.112.108)
Ett mysterium har dykt upp!

Vänligen ställ eder expertis till foga för denna man, så han får vishet om sitt paranormala möte.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31499&pagenumber=1

-------------------------------------------------

http://www.paranormalt.com/


Gästboken

Så lugn Raskesven, proffsen är på väg.

/chinerunner