• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Mepps; sa:
Ifall du menade mig?

Ser du att "fläcken" går längre ned på vänstra sidan än den högra. Det gör också "kullen" nedanför "fläcken".. är du med?

Det kan vara en överväxt sten eller buskar, men den går upp i en böj vilket också den mörkare delen visar (skugga?). Följ linjerna nedanför "fläcken" så ser du.

Om det nu är "ludd", så är det därför imponerande att det följer naturen på bilden..


Helskotta! Hur kunde jag missa det! Nu när jag kollade på bilden noggrannt såg jag ju att det inte var EN bild utan flera i lager, kollade upp tidslinjen och fick fram följande sekvens!!!

vindelyetin.gif


Nu fattar jag vad du menar!!!!
 
Jag har uppfatta, men tror inte att det är bekräftat, att det vi alla funderar över är den scannade bilden av en fotokopia.

Fråga 1. Finns samma "gubbe" på kopian (kolla med lupp om nödvändigt).

Fråga 2. Om den gör det; finns samma "gubbe" på neget (lupplär behövas för kontroll)?

Om det verkar så; gå till ett bra fotolab och scanna negativet eller gör en fotografisk delförstoring. Om du tar med en utskrift med denna tråd så tycker jag att du borde få kopian gratis.
 
dave1; sa:
Hmm.. nu har jag suttit och glott på det mystiska objektet sen i natt och jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara.. Jag tycker inte det ser ut som en vandrare, men det ser inte ut som mycket annat heller. Det kan ju vara en artefakt men skräp på linsen ser inte ut så där, det är mer diffust pga att det sitter för nära filmplanet.
Har du möjlighet att skanna om filmen med en högre upplösning? Då kanske man möjligen kan få ut några fler detaljer!?

Föresten.. kan du bedömma det ungefärliga avståndet? Jag tycker det ser ut som åtminstone 100 meter!?

/D
[Ändrat av dave1 2005-03-15 kl 14:29]
C.a. 200 meter skulle jag tippa att avståndet är. Jag lämnade bara negativen till fotoaffären och bad om att få korten på en cd. Ska jag specificera att jag vill ha det scannat med högre upplösning? Jag är som sagt amatör på tekniken runt fotande.

Jag ska granska papperskopian och negativen.

Med ett avstånd på kanske 200 meter måste det röra sig om en ganska stor, men kompakt byggd gubbe med stort huvud. Troligen är det fjälltrollet iförd röd brynja med picknickorg eller bärkorg i näven. Det blir min hypotes tills något nytt framkommer;)

Raskesven
 
Efter att ha försökt kolla i diverse program så kommer jag fortfarande inte fram till vad det kan vara.

Om bilden är scannad, vilket jag utgår från att den är eftersom du skriver att det knappt är synligt på fotokopian så föreslår jag att du återigen slänger dit fotot i scannern och kör på en löjligt hög upplösning (DPI) Se till att få kortet så stort som du bara kan få det. Då kommer objektet synas ordentligt sedan och förhoppningsvis behövs ingen förstoring som är pixelförstörande...
 
AndreasBlomquist; sa:
Om bilden är scannad, vilket jag utgår från att den är eftersom du skriver att det knappt är synligt på fotokopian så föreslår jag att du återigen slänger dit fotot i scannern och kör på en löjligt hög upplösning (DPI) Se till att få kortet så stort som du bara kan få det. Då kommer objektet synas ordentligt sedan och förhoppningsvis behövs ingen förstoring som är pixelförstörande...

Precis! Men man kan ju tillägga en sak för säkerhets skull, eftersom Raskesven säger sig inte vara expert. Man behöver ju såklart inte scanna *hela* negativet i löjligt hög upplösning. På min (mycket gamla) scanner och (ännu äldre) dator tjänar man betydligt med tid/plats om man markerar det områden man vill scanna in först.

H
 
Hej igen,

Efter att ha stött och blött bilden lite mer så vet jag nu vad som är på bilden! :)

Man kan tydligt se på nedanstående bild att det är en björn som står på bakbenen. Ansiktet på björnen är väldigt tydligt tycker jag...

Döm själva:

bear2.jpg
 
Så här ser mellanbilden och interpoleringen ut, när färgerna inverteras. Skuggor och kontrast framgår annorlunda, om det nu kan ge något.

cpic42379a2326274.jpg


cpic42379a6765d4b.jpg


Björnteorin kanske inte är så dum?;)

Raskesven