• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Se ryggsäckar mitt pâ blanka förmiddagen

Martin.

vi kände alla till att du var en ryggsäcks-galning, men att det hade gâtt sà hár lângt, det kunde vi inte tro ens i vàra vildaste fantasier.

Du màste snabbt ín pà en avvánjnings-anstalt!
 
Raskesven; sa:
Jag håller på att föra över vandringsbilder från negativ till cd. På ett foto från Vindelfjällen syns på datorn en "gubbe" som knappt syns på papperskopian.

Det är troligen en sten. Jag skulle lita mer på papperskopian än digitaliserade bilden. Titta på papperskopian med ett bra förstoringsglas. När man förstorar digitalbilder kan man säkert få fram King-Kong av lite navelludd om man har viljan. Om du har fler bilder från samma plats, kan du hitta fler liknande "formationer"?

Och i detta fall är heller inte gåtan olöslig, om du åker till samma plats igen någon gång, är det lätt att dra slutsatsen:
A - Pluppen står kvar = Det är en sten
B - Pluppen är borta = Ok, det var nog en rund vandrare med orimligt stor ryggsäck..

/Jarl
 
Just så Martin, men med den skillnaden at det var en sån här (fast bakifrån då)
space-suit-apollo14-eva-suita.jpg



De här små telningarna (från samma farkost) råkade ungefär samtidigt villa in sig i ett villaområde i Täby!

boys.gif
 
Ser ut som en björn som står och värmer sig vid en låga. De kanske kan elda? Björnprojektet vet väl inte allt än. Är det ingen annan som sett lilleplutten snett ner till vänster?
 
tigertamjaren; sa:
Sonen i huset på Lahällsslingan 3 lyckades också knäppa det här fotot på sin nya kompis just innan han / hon / den / det försvann från villaområdet.

skating.jpg

Osama på hjul??? Inlinesåkarna får akta sig så inte USA fryser och beslagtar alla inlinestillverkares tillgångar.
 
lapetter; sa:
Ser ut som en björn som står och värmer sig vid en låga. De kanske kan elda? Björnprojektet vet väl inte allt än. Är det ingen annan som sett lilleplutten snett ner till vänster?
Jag tror också det är en björn! Om ni tittar på första bilden, den med minsta förstoringen.

På det avståndet, det finns inget annat som kan se ut sådär än - en björn. Skulle kunna vara en sten, 2 personer, 1 person med mycket packning, ett röse, ett annat djur?

Färgen och formen utesluter sten (tycker jag)
Då det inte är en höjd/topp uteslutes ett röse (tycker jag)
Färgen utesluter en person/flera personer (tycker jag).
Formen utesluter andra djur.

En björn försvinner snabbt, det förklarar att rasken inte såg något.

Kan ju vara ett troll/ufo eller nåt annat också? Men, rent logiskt så är det - en björn! (tror jag).
 
Men; ifall det var björn.. då återstår en fråga!

Ni har ju redan slagit upp kåtan! Björnen borde redan varit borta! Vilket håll blåste det åt?
 
wookiehead.jpg


är detta den felande länken i Mezzners (den riktige Mezzner) undersökningar? Hade han fel pà GPsen? Bor Yetin i Vindelfjállen och ej i Tibet?

forts följer
 
Danne, kontakta omgàende nedan forskningsprogramm för bildanalys och computer-samkörning!

-- What is that rustling around in your backyard? What was that shadow darkening the flatbed of Junior's abandoned El Camino? What left that clump of brown hair sticking to the prized azalea bushes? Could it be a large dog? Curious George? Burt Reynolds? Your mother-in-law?
Or -- better yet (apologies to Burt Reynolds fans) -- a YETI? Yes, the mysterious Yeti...also known as the Bigfoot, Sasquatch, Momo, Skunk Ape, Abominable Snowman, and "Mahatma Gandhi on a teeter-totter, Vern -- what the hell is THAT over yonder in the dumpster!?!"

For years, man has tried to pin down the mysterious creature that stomps clumsily along the very edges of our collective subconscious like a crossdresser trying out a new pair of slingback pumps. And yet all we have to show for it is a few episodes of Leonard Nimoy's "In Search Of" and a blurry video of a guy in an ape suit (and don't tell us you can't see the zipper).

Until now.

YETI@Home is a scientific experiment that harnesses the power of hundreds of thousands of Internet-connected computers in the search for giant ape-like creatures (YETI). We, the YETI team members who founded this experiment, are experts in the field of cryptozoology (the study of animals that do not exist).

You can participate in this historic study by running a free http://www.phobe.com/yeti/project.html that downloads and analyzes video & sound captured from your very own backyard.There's a small but captivating possibility that your computer will detect the faint footsteps of a hairy monster.
 
Mepps; sa:
lapetter; sa:
Ser ut som en björn som står och värmer sig vid en låga. De kanske kan elda? Björnprojektet vet väl inte allt än. Är det ingen annan som sett lilleplutten snett ner till vänster?
Jag tror också det är en björn! Om ni tittar på första bilden, den med minsta förstoringen.

På det avståndet, det finns inget annat som kan se ut sådär än - en björn. Skulle kunna vara en sten, 2 personer, 1 person med mycket packning, ett röse, ett annat djur?

Färgen och formen utesluter sten (tycker jag)
Då det inte är en höjd/topp uteslutes ett röse (tycker jag)
Färgen utesluter en person/flera personer (tycker jag).
Formen utesluter andra djur.

En björn försvinner snabbt, det förklarar att rasken inte såg något.

Kan ju vara ett troll/ufo eller nåt annat också? Men, rent logiskt så är det - en björn! (tror jag).

Jag tror det är två björnar menade jag.