• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig identifiera en gubbe

Först tyckte jad det såg ut som två tjejer, från tråden brudar på fjället, som satt och fikade. Men Martin fick mig på andra tankar. Det måste vara en vandrare, men isåfall inte UL. Om UL måste det vara många UL-saker med att dömma av höjden på det som skulle kunna vara ryggan.

För alternativet väsen gissar jag på Plupp.
 
eftersom Tigern inte svarat så får väl jag bära fanan.. Alla måste väl trots allt se att det är Elvis på bilden, eller rättare sagt Elvis alter ego Mork..
 
.. kan du ta hit förstoringsglaset Nesse lelle... hmmm nu ska vi som... nejmen ta mig tusan.. för fasiken Nesse.. om det inte är tvenne personer pà den däringa fotografiet...

elvis7.jpg
 
Re: Det skulle kunna vara en så kallad... vandrare!

Nordesjö; sa:
Eh... skojar ni?
Jag tycker att det är hur tydligt som helst att det är ryggen på en vandrare med stor rygga (med något fastspänt mitt på ryggan) som man ser. Fötterna syns inte eftersom han är på andra sidan av ett mindre krön.
Gissar jag fel när jag tror att stigen som av en händelse gick precis där figuren går?

Tittar man på den mellersta bilden tycker jag att det är solklart. Ryggan är troligen en Lundhags Motion.

Men det kanske är lite tråkigt när den troligaste förklaringen inte alls är särskilt spännande, så jag brasklappar med att det är ett spöke/en tomte/en utomjording/en jesus.

.....
Efter dave1:s interpolering ser gubben ut så här:

cpic4236ab7b9469e.jpg


När jag tog fotot lade jag inte märke till något speciellt, och såg inga rörelser på fjället. Det går ingen stig där "gubben" finns. Frågan är om den går, ser nu mer ut som något som sitter på en gren.

Raskesven
 
Sicken härlig trâd, Rasken.... väl skött kan den bli en riktig lângkörar-klassiker!

Fâr samma feeling som nár jag âterkom fràn min första mânresa 1971, och fotolabb-killarna pà NASA kom och visade mig dessa bilder som jag tagit pà ett öde mànlandskap.. jag hade helt enkelt inte sett de tvà figurerna när jag var dár.. men pà fotot framtráder de helt tydligt..

cpic41bac61e4da59.gif
 
Kanske därför du inte märkte något. Han satt still betraktade naturen och folklivet utefter stigen.

Det är ju rätt underbart att kunna gå ut i vildmarken och inte se någon på en vecka. Sätta sig på en stamm och se någon gå förbi (eller inte heller det) några hundra meter från en utan att behöva tala om att man finns.
 
Re: Re: Det skulle kunna vara en så kallad... vandrare!

Raskesven; sa:
cpic4236ab7b9469e.jpg


När jag tog fotot lade jag inte märke till något speciellt, och såg inga rörelser på fjället. Det går ingen stig där "gubben" finns. Frågan är om den går, ser nu mer ut som något som sitter på en gren.

Raskesven

den stulna tavlan från Eddie Munk..?

WAG3374.JPG
 
Näej, Plupp var det nog inte, dock verkar såväl den där Nodesjoe som herrn Lindholm vara på rätt spår? Jesus, Elvis, Lundhags Motion, månlandskap, Nixon. Snyggt jobbat pöjkar! Jag är nu säker på att det är en gube i måndräkt som slår en drill med ryggen mot kameran. Att vindelfjällen drar till sig aliens är välkänt inom sv. ufo-kretsar. Jesus var ju som bekant utomjording, avlad av den helige ande (uppe i det blå) osv. Vad tros?

Jäklar nu får jag KDS på mig!
 
Jag ser bara björnar överallt, så detta är ju i mina ögon en björn det också! :)

Den reser sig upp på två ben och luktar lite vilket gör bilden lite otydlig. Den nytvättade pälsen blänker i solen och tillsammans med objektivet orsakar den sån kromatisk (vad det nu heter) och vi får den ljusblåa färgen.
 
Den här vinkeln

Ungefär såhär, med större rygga (Motion eller kanske en orange Fjällräven Trapper).
Vänsterarmen sticker ut.
Benens nederdel skärs som sagt av eftersom han står på andra sidan av ett krön (perspektivet förvrängs på det avståndet, så det räcker med en liten bulle på marken för att skymma):

chaos_manback.jpg


Ungefär halvvägs på ryggan sitter en mörk sovsäck faststpänd. Man anar remstegar på ryggan, och det hänger möjligen lösa remändar under ryggan.

Jag tror inte man får särskilt mycket information av den hårdaste förstoringen eftersom den tvingar fram en massa interpoleringar och skapar information som inte finns. Mellanstorleken säger nog mest.

Men å andra sidan ger den största förstoringen den skönaste bilden av ett rymdmonster från 50-talet, vilket inte är så dumt.

cyclop.jpg

[Ändrat av Nordesjö 2005-03-15 kl 11:04]