Hur upplever du Kaitum?
Nu var frågan inte ställd direkt till mig, men jag kan som Kaitum 2 ägare komplettera.
Jag hade inte planerat köpa ett Kaitum 2, men då jag "snubblade" över ett på rea till ett pris jag inte kunde tacka nej till blev jag ägare till även ett sådant i min tältsamling. För längre vandringar på 2 personer i fjällen har vi tidigare använt mitt Nammatj 2GT. Jag var lite tveksam att ta med Kaitum 2 som ersättare för Nammatj 2GT på en längre sommartur i fjällen, tänkte att jag skulle sakna GT-absiden och dess flexibilitet. Men efter att prövat uppskattar jag mycket Kaitum 2 pga dess betydligt rymligare innertält, lägre vikt och dubbla ingångar som gör att man i varmt väder effektivare kan vädra tältet. Vi brukar förvara våra ryggsäckar (80+65 liter) i ena absiden och ha utgång, kängor och matlagning i den andra.
Visst får man vara betydligt försiktigare vid matlagning i tältet i Kaitum 2 pga den sluttande och mindre absiden, och skulle jag planera en vandring där det finns större risk för att bli inregnade längre tid har jag alltid Nammatj 2GT att välja.
Vintertältning i snö har jag ingen större erfarenhet av, men jag hade defintivt värdesatt GT-absiden då för att effektivare kunna laga mat, smälta snö och förvara prylar flexiblare under tak.