Alla tält är kompromisser.
När jag stod inför val av nytt tält för enmansbruk tittade jag först på Enan. Det kändes inte som ett optimalt val om det skulle blåsa och snöa samtidigt. Enbart ventilation i ändarna, och om jag inte missuppfattade konstruktionen så gick dessa inte att stänga helt.
Beställde hem ett Akto istället.
Rymligt, dörren på rätt sida (jag ligger helst på vänster arm och tittar ut), och ändå hyfsat lätt.
Det var dock knepigt att sätta upp. Svårt att få spänning helt enkelt. Läste en del recensioner som påpekade samma sak. Dessutom läste jag en hel del synpunkter på att snö gärna samlades över ändarna och tryckte ner duken. Det var ett uppenbart problem när jag inspekterade det uppsatta tältet.
Jag klassade det som ett fyrasäsongerstält som inte skulle funka så bra i snöfall. Jag insåg att jag skulle störa mig på det, och det finns inget värre än att störa sig på sin utrustning. 1,7 kg kändes onödigt tungt med tanke på begränsningarna.
Skickade tillbaka det och beställde ett Soulo.
Blev omedelbart väldigt nöjd.
Enkelt att sätta upp (även i hård vind, baserat på konstruktion och Youtube), blir perfekt spänt direkt, går att flytta tills man är nöjd med underlaget (helt fristående konstruktion) och busenkelt att torka när man kommer hem (sätt upp det och hissa upp det nån decimeter från golvet).
Trots att det bara finns en ventil så tycker jag att det ventilerar bra. Har tältat i vindstilla skog med ett par plusgrader och snöblandat hela natten. Visst fanns det kondens, men inte så att det var ett problem.
Konstruktionen är som ett fort, men medaljens baksida är 2,4 kg.
Tre småsaker har jag dock hittat:
*Dörren på fel sida för mig.
*Om det regnar och man öppnar dörren så stänker det på innertältet. Man får haka av hörnet och flytta in det nån decimeter eller två.
*Litet väl tilltaget innertält/dålig spänning i breddled.
Några strategiskt placerade prylar på långsidan i innertältet köper ett par decimeter extra bredd. Man måste alltså trycka ut innertältet lite i botten för att få bra bredd. Funderar på att limma fast ett linfäste så att jag kan spänna ut litet via snöret som bestämmer mittbågens bredd.