Hjälp med bygge av skogskoja!

Det finns en sorts kojor som byggdes på runt 1-2 dagar och fungerade åratal, och de har dessutom en eldstad inomhus. Kan någon gissa vad jag tänker på???

Här kommer en ledtråd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolmila

En sådan koja med två bänkar/sovplatser på långsidorna och kanske ett bord i mitten, dordet gärna isärtagbart om man vill ha lite mer utrymme. I en sådan koja kan man bo under hela året!
 
Arbetsmåttet för en jordkåta eller kolarkoja

blir väsentligt högre än 4 mandagar. Det är lätt att i fotöljen lösa praktiska problem.
I förhållande till arbetsmått och material är eldlkojan mycket smaklig. Vill man på sikt bygga den permanentare med stockar, jord och dörr går det bra om man valt stabila stockar från början.
Men hus tar mycket mera tid än de flesta anar, jordbackekolarkoja inräknat.....å andra sidan står de ett tag. Ristäckta kojor måste ständigt underhållas...
 
Mhh , ja, inte att de blir helt klara på ett par dagar, det kan jag också anta, har inte varit med och rest en själv.
Däremot sovit och brukat ett par stycken, det har varit kojor som har under hela tiden förbättrats/underhållits. Den sista jag låg i var en som användes till övernattning vid jakt, den hade ägarens far byggt i början på 80-talet tillsammans med sin farfar som hade kolat och själv bott i sådana kojor. Man kände nästan tidens vingslag där!!!
 
bygga tipi

Halloj!
Har inte varit här förut, verkar vara ett intressant ställe.
Jag klurar lite på att bygga en skogskoja nån gång under sommaren.
Har gjort en del övernattningskojor tidigare, men bara tillfälliga.
Nu tänkte jag göra en som skulle få stå kvar lite längre.
Vad bör man använda för material? Jag kommer ha tillgång till al och sälg slanor, så själva stommen är det inga problem med. Men sen då, använder man björk eller granris så faller ju barren och bladen av efter ett tag. Men det kanske går att få det tillräckligt tätt ändå?
Jag känner inte att jag vill använda en massa plast och sånt, fast det kanske man behöver.

Man kanske skulle kunna sätta vass på stommen och sen klä med mossa?
Förslag någon?


Hej jag bor utanför Göteborg, jag håller på att färdigställa en stationär koja/tipi hör av dig.
 
bygga tipi / skogskoja

Halloj!
Har inte varit här förut, verkar vara ett intressant ställe.
Jag klurar lite på att bygga en skogskoja nån gång under sommaren.
Har gjort en del övernattningskojor tidigare, men bara tillfälliga.
Nu tänkte jag göra en som skulle få stå kvar lite längre.
Vad bör man använda för material? Jag kommer ha tillgång till al och sälg slanor, så själva stommen är det inga problem med. Men sen då, använder man björk eller granris så faller ju barren och bladen av efter ett tag. Men det kanske går att få det tillräckligt tätt ändå?
Jag känner inte att jag vill använda en massa plast och sånt, fast det kanske man behöver.

Man kanske skulle kunna sätta vass på stommen och sen klä med mossa?
Förslag någon?

Hej! Man kan ju låta sig inspereras av ett hillebergstält i uppbyggnad, istället för deras svindyra väv, kan man ha presenning istället, sedan kan man skaffa innertältsväv i bomull. 1 till 2 dm från yttertältet., det bildas då en luftspalt mellan inner och yttertält. Innerklimatet blir då bättre, och varmare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
innerstadsbon Stadsbo behöver hjälp! Överlevnad 6
thureb Hjälp respektive OK Överlevnad 4
kjpil Hjälp, tips för Sarek Överlevnad 87

Liknande trådar