Den enda lilla fördel jag kan finna med sågtandning på det stället där den sitter på Gryllskniven är att det i vissa fall kan vara lättare att såga sig igenom en gäddrygg med den här typen av slipfas.
När det gäller det så populära argumentet att man kan skära av ett bilbälte på ett effektivare sätt med sågtandade blad så svarar jag: Nonsens. Jag har nämligen utför en del tester på många fibrösa material, däribland bilbälten och en släteggad kniv är de facto effektivare! Den enda fördelen jag kunde hitta var när jag skar i tjocka nylonrep. Sådana som man har till förtöjning av båtar. Det var dock det enda materialet när det gäller vanlig knivanvändning utom köksmiljö.
I köket har dock en sågtandad kniv (eller rättare sagt vågtandad) en viss betydelse när man handskas med råvaror som tomater och vitt bröd med hård skorpa, typ Barkis, samt en del andra konditoriråvaror.
I de senare exemplen talar jag dock om en hel bladlängd försedd med sågtandning, inte partiell sågtandning. Den partiella är i mina ögon helt värdelös. Den renderar ett blad som är varken det ena eller det andra. Därmed har man på ett effektivt sätt minskat den skärande längden till hälften
.
~Paul~