Hjälp med bygge av skogskoja!

Många bra råd, jag tror jag börjar få ett grepp om hur jag ska göra.
Det finns flera sjöar i området, så precis som med mossan så kan jag säkert skörda lite varstans.
Så vass blir det helt klart.
 
Många bra råd, jag tror jag börjar få ett grepp om hur jag ska göra.
Det finns flera sjöar i området, så precis som med mossan så kan jag säkert skörda lite varstans.
Så vass blir det helt klart.

Kolla även bark från döda träd som sagt. Jag var ute en vända i skogen idag och hittade på flera ställen bark som låg lös i stora sjok på marken. Med det som låg inom bara ett ganska litet område skulle man kunna täcka flera kvadratmeter koja på mycket kort tid. Det är dessutom tätt material, vilket olika former av ris ofta inte är på samma sätt
 
stål växer inte i skogen

För att få ett skydd som står länge bör du använda rätt tråd. (givetvis använder du inte sprik/skruve ed) Jag rekomenderar en emaljerad metaltråd av någon form, själv fick ajg tag i en emaljerad koppartråd från nogon kruonutförsäljning men det kan annars vara svårt att hitta kan jag tänka mig. När rost/emalj endast kommer åt från ändarna är du i princip garanterad att ditt skydd kommer stå tills andra material ger efter.

Här måste jag ju framhålla naturmatrial som vidjor , färsk vass eller tunna rötter. Inte ska vi väl låta någon fuska nu när pressenningen är borta ur leken.

Jag tycker det finns en tjusning i att använda naturmatrial,
 
Här måste jag ju framhålla naturmatrial som vidjor , färsk vass eller tunna rötter. Inte ska vi väl låta någon fuska nu när pressenningen är borta ur leken.

Jag tycker det finns en tjusning i att använda naturmatrial,

Samma här. Bygger man en mer primitiv koja så är lite av tjusningen just att använda bara naturmaterial, annars kan man ju lika gärna ta presenningen i alla fall. Biologiskt nedbrytbart naturmaterial är trevligt. Det finns vidjor, rötter, gräs, bark, slingerväxter (på en del håll i landet) och annat man kan binda med i skogen. Dessutom så behöver man nästan inte binda alls vid vissa konstruktioner. Använder man ris så kan man ta vissa kvistar och dra ihop risknippen med och sen fläta fast dessa i en ramkonstruktion med andra vidjor. Rep av torrt tvinnat gräs blir också förvånansvärt starkt. Ett enkelt rep av torrt gräs på bara ett par centimeters tjocklek tvinnat av två kardeler håller för en fullvuxen man att hänga i, jag har testat. Fast jag skulle helst inte fira mig ner för en klippa med ett sånt rep... ;)
 
Glöm inte att vass också är ett utmärkt underlag i bädden, isolerar bättre än granris och lätt att få tag på i stora mängder.

Jag gillar att göra en "säng" genom att dunka ned några pinnar på sidorna -för att hålla vassen på plats- och sedan få ihop ett lager som är 30 centimeter tjockt.
 

Bilagor

  • vass.jpg
    vass.jpg
    14.6 KB · Visningar: 960
Här måste jag ju framhålla naturmatrial som vidjor , färsk vass eller tunna rötter. Inte ska vi väl låta någon fuska nu när pressenningen är borta ur leken.

Jag tycker det finns en tjusning i att använda naturmatrial,


Jag håller med du;) Tycker helt klart du ska hålla dig till naturmaterial. Rötter från gran ,tall och björk fungerar kalas bra och binda med. Även vidjor är fillemang och surra med. Björk fungerar mycket bra. Vidjorna måste snurras först för att bli mjuka därför är det bäst att samla in dem efter savstigningen.

/mattias
 
näää,

jag skulle nog lägga ett sne tak ca 45 graders vinkel,,, ett lager med slanor, bark mossa, och jord,, Ris och gräs är för brand faligt,, efter en tids eldande,, !
 
Borde inte väggar kunna byggas med lite järnåldersteknologi. Lite grövre störar som "reglar" och sedan så flätar man med vidjor av sälg el dyl, upp väggarna. När det är gjort så lerklinar man väggarna med en blandning av lera, sand och eventuellt kospillning, eller finhackat gräs/halm.
 
I den här tråden

finns en bild på en förnämlig boning http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49153.

Han som bor där har bott i 8 tidigare hyddor på samma plats under 2 års tid och succesivt förbättrat konstruktionen.

Han har flätade grenar och slanor som bärande konstruktion och ovanpå detta ett tätt tak av japanpress. Ovanpå detta bark barr och jord. Värme via murad öppen spis vars rökgång du ser på bilden.

Storleken på hyddan ungefär som ett Keron 3 tält.

En annan variant är att bygga mera bastant med slanor och ovanpå detta grästorv. Det är dock jobbigt att få tätt med enbart naturmaterial. Näver fungerar men det blir mycket arbete och många trädstammar som går åt.

Thure
 
Du kan tex titta här http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/telten.htm för att få lite inspiration

N

Bra länk!

Gammen påminner mig om den hydda som Nansen och Johansen övervintrade i efter Framexpeditionen och attacken med hundar mot Nordpolen. Liknande hyddor är relativt lätta att bygga på Ishavskuster där det finns gott om drivved och torv. Jag har sett kajakpaddlare i Tromsö bygga en sådan hydda för att kunna utnyttja vid turer vintertid.

En annan inspirationskälla till ett bastant bygge är en kolarkoja.

Thure
 
Halloj!
Har inte varit här förut, verkar vara ett intressant ställe.
Jag klurar lite på att bygga en skogskoja nån gång under sommaren.
Har gjort en del övernattningskojor tidigare, men bara tillfälliga.
Nu tänkte jag göra en som skulle få stå kvar lite längre.
Vad bör man använda för material? Jag kommer ha tillgång till al och sälg slanor, så själva stommen är det inga problem med. Men sen då, använder man björk eller granris så faller ju barren och bladen av efter ett tag. Men det kanske går att få det tillräckligt tätt ändå?
Jag känner inte att jag vill använda en massa plast och sånt, fast det kanske man behöver.

Man kanske skulle kunna sätta vass på stommen och sen klä med mossa?
Förslag någon?

Hej jag och några kompisar byggde en kojja för 5år sedan. Vi byggde en koja med en konstruktion likt ett vikingahus, alltså med två lutande väggar. Som stomme använde vi gamla liggandes träd som vi ansade från grenar m.m. Som täckmaterial använde vi gamla konstgräs mattor som skulle slängas från en idrottsplats rätt så nära. Kojjan står kvar änn idag.
 
Hjälp med bygge av skogskoja

Hur bär ni er åt för att undvika "råttor" (möss, sorkar) i kojan? Jag har byggt åtskilliga kojor med jordgolv i mina dar, på hösten har alla invaderats av odjuren så det inte gått att sova där längre. Fällor och gift har inte hjälpt, dom har övertagit kojorna permanent. En uggleholk kanske skulle hjälpa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
innerstadsbon Stadsbo behöver hjälp! Överlevnad 6
thureb Hjälp respektive OK Överlevnad 4
kjpil Hjälp, tips för Sarek Överlevnad 87

Liknande trådar