Mora Bushcraft Black

Fina bilder.

Har beställt en Mora Buscraft Black. Funderat på det ett tag och bestämde mig innan helgen. Tänkte kombinera den med en F1:a Funktionen av de båda knivarna både överlappar och kompletterar varandra. Bär gärna en på kroppen och den andra i ryggan när jag är ute.

Skulle säga att recensionen är mycket tilltalande. Tack. Denna kniv är av intrycket absolut värd pengarna.
.

Tack för intresset och de snälla orden. Fyll gärna på med egna intryck och bilder! :)

Sågtandning är bra till just räddningsknivar.

Ett sågtandat blad skär lättare genom t.ex. bilbälten, trossar och textiler än vad en vanlig kniv gör. Jag har också märkt att det är lättare att skära av packband från kartonger med en sågtandad kniv.

Jag skulle kunna tänka mig att den kan fungera att sprätta upp fisk med också. Har dock inte provat detta ännu. Då måste det nog vara fina sågtänder.

Ok =)

Tack för info =)

Jag kanske tog i lite.

Förutom det uppenbara att slidan är lite annorlunda så har Heavy Duty MG en eggvinkel på 27 grader mot den vanliga 23 grader på MoS.
__
Fredrik

Jag tror inte att det stämmer. Båda knivarna som Dan B länkade till har nog samma eggvinkel d.v.s. 27 grader. Jag tror dock att greppet är lite annorlunda. Mora Robust är ett fynd för de 79 kronor som den kostar på Clas Ohlson!

Jag tror inte att det stämmer. Båda knivarna som Dan B länkade till har nog samma eggvinkel d.v.s. 27 grader. Jag tror dock att greppet är lite annorlunda. Mora Robust är ett fynd för de 79 kronor som den kostar på Clas Ohlson!

Det står ingenting om att det är 27 grader på HighQ på MoS hemsida, men det står det på HD MG. Det var vad jag gick på.
__
Fredrik

Har för mig jag kontrollmätte på min Robust med digital vinkelmätare och fick det till 30 grader och 22 på nya Companion

MAW, är du säker på det? Dom talar alltså om Companion HD. Har en Robust men ingen Companion HD men efter vad jag sett på papper och video är det inget som skiljer modellerna åt förutom slidan och färgen på skaftet.

Vanliga Companion har 23 grader, så det stämmer alldeles säkert. Men Companion HD har en vinlkel på 27 grader enligt Mora själva, så det får vi nog lita på :)
Och säger du att du har mätt upp Robust till den större vinkeln där så har jag ingen anledning att inte tro på dig där heller. Och då kan jag inte se någon annan skillnad än färgerna... Och priset ;)
__
Fredrik

Tången

Vanliga Companion har 23 grader, så det stämmer alldeles säkert. Men Companion HD har en vinlkel på 27 grader enligt Mora själva, så det får vi nog lita på :)
Och säger du att du har mätt upp Robust till den större vinkeln där så har jag ingen anledning att inte tro på dig där heller. Och då kan jag inte se någon annan skillnad än färgerna... Och priset ;)
__
Fredrik

Knivtången går inte lika långt in i den kniven som den gör på Companion HD har jag för mig?

På CHD går Tången in till ”A” i MORAKNIV-logan på handtaget.

Mvh troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg