Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Jamen, jamen...han skrev ju träningscykel. Det tolkade jag som en annan cykel än den som det ska cyklas på.

Var det bara jag som tolkade att det är två olika cyklar?

Jag vet en som kan bringa klarhet i detta mysterium.
Har en som jag cyklar ute med, en på gymmet, en som jag ska cykla till Lund med, det är träningscykeln på gymmet som nog är lite icke-optimal för min stjärt.
 
Jamen, jamen...han skrev ju träningscykel. Det tolkade jag som en annan cykel än den som det ska cyklas på.

Var det bara jag som tolkade att det är två olika cyklar?

Jag vet en som kan bringa klarhet i detta mysterium.
Själv har jag samma sadelmodell på min träningscykel (Monark Evo) som på mina utomhuscyklar. Nämligen Specialized Oura 155.
Att sedan Specialized råkar ranka Oura som en damsadel, är helt irrelevant, så länge den passar mig bättre än Specialized Romin 155 mm.
/Niklas
 
Har en som jag cyklar ute med, en på gymmet, en som jag ska cykla till Lund med, det är träningscykeln på gymmet som nog är lite icke-optimal för min stjärt.
Sedan blir det en annan sak att cykla ute än inne. Bl.a. får du en viss vaggande rörelse utomhus, som man sällan får på stadiga inomhuscyklar. (Det säljs faktiskt vissa tillbehör till inomhuscyklar och trainers, för att efterlikna denna sidorörelse).
/Niklas
 
Cykelbyxor bär man närmast skinnet, att kräma in bakdelen påstår en del underlättar men inget ersätter skinnförstärkning genom många timmar i sadeln utan att skava hål på huden.
 
Cykeltröjor med dragkedja har man då för att minska vindmotstånd? Eller?
Njae! Det är väl mest för att kunna cykla bekvämt i olika temperaturer.

Är det över 20 plusgrader, så brukar jag cykla med enbart en cykeltröja. Är det 15-20 plusgrader, så brukar jag även ha ett underställ under den kortärmade cykeltröjan.

Dessutom brukar cykeltröjorna vara skurna för att passa just cyklisternas framåtlutande sittställning. (En vanlig underställströja brukar därför bli alltför lång i fram och alltför kort i bak vid cykling).

Slutligen brukar de flesta cykeltröjor (för främst landsvägscykling och gravelcykling) ha praktiska bakfickor, där man kan förvara diverse bra att ha-grejor under turen, så som mobil, energikakor, nödverktyg ärm och benvärmare...
/Niklas
 
Njae! Det är väl mest för att kunna cykla bekvämt i olika temperaturer.

Är det över 20 plusgrader, så brukar jag cykla med enbart en cykeltröja. Är det 15-20 plusgrader, så brukar jag även ha ett underställ under den kortärmade cykeltröjan.

Dessutom brukar cykeltröjorna vara skurna för att passa just cyklisternas framåtlutande sittställning. (En vanlig underställströja brukar därför bli alltför lång i fram och alltför kort i bak vid cykling).

Slutligen brukar de flesta cykeltröjor (för främst landsvägscykling och gravelcykling) ha praktiska bakfickor, där man kan förvara diverse bra att ha-grejor under turen, så som mobil, energikakor, nödverktyg ärm och benvärmare...
/Niklas
Värt att notera att cykeljackor normalt inte har framfickor, då det skulel hägna ner då man krummat ner ryggen, medan löparjackor har det ibland. Så tänk på vilka fickor du vill ha och välj jacka efter det.
Då jag cykelpendlar vill jag ha framfickor pch väljer därför bort cyekljackor med endast ryggficka.

/Patrik
 
Har idag bytt cykelslang både fram och bak, lite meck men det gick utan någon förberedelse. Är såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser. Ska man bara byta slang direkt om det blir punktering?

Undrar även, vilka slangar är å föredra? Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
 
Senast ändrad:
Har idag bytt cykelslang både fram och bak, lite meck men det gick utan någon förberedelse. Är såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser. Ska man bara byta slang direkt om det blir punktering?

Undrar även, vilka slangar är å föredra? Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Reservslangar är förvisso bekvämt, men även reparationskit kan vara väldigt värdefullt.

Har en gång lyckats få punka när jag hade slut på reservslangar. För säkerhets skull när jag var ganska mitt i Tiveden. Ingen höjdare att behöva gå ett antal timmar... Då hade ett reparationskit bokstavligt talat varit guld värt.

Angående skillnader på slang, så är det väl ingen större skillnad mellan Schwalbe och Continental. Däremot har nog båda märkena modeller med olika gummitjocklekar.

Då det är däcket och fälgbandet som ska skydda slangen, så kan du gott köra med lättviktsslangar och därmed spara in lite vikt.

Butyl-slang är vanligast och finns flera olika viktklasser. Det finns även slangar i latex och TPU, som förvisso är mycket lätta och ger litet rullmotstånd, men som också brukar kosta skjortan.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Är såna "reparationskit" med patches helt meningslöst ute på vägen, känner att det är lite opraktiskt att ta ut och lyssna efter en slang som pyser.
Nej
Ska man bara byta slang direkt om det blir punktering?
Ja
Du riskerar att skada däcket och kanske både dig och resten av cykeln (om du vurpar),
därför bör du stanna o byta slang så snabbt som möjligt

Men du bör samtidigt laga den punkterade slangen direkt med din medtagna reparationssats,
dels för att ha en fungerande slang vid nästa punka,
dels för att solutionen(limmet) kan behöva rätt lång tid för att uppnå max styrka.

Det finns självhäftande laglappar som skall gå att använda direkt, jag har ingen egen erfarenhet av dem men jag vet flera som har haft problem med att de har börjat läcka igen efter några timmars cykling.
Inget jag rekommenderar alltså.
Undrar även, vilka slangar är å föredra?
Du bör välja de som passar, de viktiga måtten är däckets diameter, tjocklek och ventilens längd.
Lättare slangar är mindre och tar då mindre plats i din packning, men de kostar mer och kan vara ömtåligare.
Fick nån Schwalbe från cykelhandlarn men har kikat på Continental med, gör det någon skillnad vilken jag väljer?
Nej
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.