Hjälm? Vad använder ni?

Nedan är snott från beskrivningen av Kong Scarab på northstar.se.

Den är ju rätt bra på så sätt att den är godkänd för annat än klättring. Det är möjligt att det främst beror på att den testats även för annat och att fler hjälmar skulle klara detta, fast det är ju bara en gissning. (Pecalls Salewa gör ju det förstås!)

Kan tänka mig att cykling och ridning ställer högre krav på fallskador med sidoslag, fast det är också bara en gissning!
Lätt och mångsidig är den dock. Och dyr.

Kongs nya superlätta hjälm med kevlardesign och justersystem som Camp startech.(Juster-ratt baktill) Enligt de som provat är den marknadens skönaste hjälm!.
Godkänd för klättring(naturligtvis), cykling, ridning och paddling!En riktig multi-sport hjälm med andra ord.
Finns nu endast i Rödmetallic.
Storlek, onesize: 51-62cm

Vikt: 255gr.

[Ändrat av Mezzner 2005-08-04 kl 18:14]

Hittade den inte på petzl:s sida.

Vad jag menade var att jag inte hittade den på petzl:s hemsida. De var dit jag ville ha en länk.

Sen angående lägga saker i hjälmen, de verkar ju inte sådär jätte smart. De finns ju en anledning till att de är en luftzon som kan komprimeras om man får något i skallen.

lilla_my; sa:
Ja, man kan ha förstahjälpen i hjälmen, men jag har ju också hört om han som hade sin smörgås i den istället :)

Och med de menar du att de är helt okej och ta bort (eller minska) de utrymmet som ska pressas ihop om du får en sten rakt ner i hjälmen?

Trident21; sa:
Och med de menar du att de är helt okej och ta bort (eller minska) de utrymmet som ska pressas ihop om du får en sten rakt ner i hjälmen?

Man kanske inte ska ha en sax i hjälmen men lite förband och plåster kan väl inte minska stötupptagningsförmågan märkbart. Jag är dock ingen hjälmexpert så ta inte mina ord som lag.

Det vore nog bättre att ha förbandet på utsidan av hjälmen i så fall...

Då är ju å andra sidan benfickan t ex rätt mycket bättre.

Har~du~sett~några~damklätterbyxor~med~benficka??????????

Nu var det ju inte jag som hade vare sig mackan eller förbandet i hjälmen, jag tyckte bara att det var kul :)

Men nej, ska man vara petig så man ska inte ha något i den delen av krukan, för den är till för att absorbera slag, det är helt rätt.

lilla_my; sa:
Har~du~sett~några~damklätterbyxor~med~benficka??????????

Klättrade inte du ibland i Mithril?

(Gotcha!)

En smörgås var nog i alla fall ett bättre förslag; en luftig franska kan ju inte vara till skada annat än för matsmältningsapparaten, och med en skiva salami vänd mot skallbasen kan ju vitlöken få tillfälle att visa sina påstådda läkande egenskaper.

Samliga säger ju dessutom om de flesta skador: Put some butter on it!

Är det någon som har sett "Tibethjälmen"? Ni vet den som har Tibetsflagga målad på sig. Har ej hittat den i Sverige, lite sent kanske och kolla efter den nu.. Eller var hjälmen special tillverkad? Men om någon sett/ser den i någon butik hojta till! Jag är intresserad!!

Re: Hittade den inte på petzl:s sida.

Ang. "multiaktivitetshjälmar", så stod jag och valde mellan just Meteor och Ecrin när jag skulle köpa hjälm. Men jag drar mig till minnes att det stod klart och tydligt på kartongen till Meteor att den inte skulle användas till cykling, ridning, osv.

(Det stod iofs på Ecrin-lådan också, men där är väl risken mindre att någon vill visa sig offentligt längre än 2 m från ett berg med en sån potta på huvet?)

På Climbings hemsida skriver de: "Despite what you may have read in an earlier Climbing Tech Tip, carrying sunglasses or a first-aid kit between the suspension and the shell is a bad idea."

http://climbing.com/equipment/helmets227/

Jag har läst det på andra ställen också. Kanske var det i Climbing, pappersversionen. Och det känns ju logiskt. Om man plockar in ett första förband mellan upphängningen och hjälmskalet minskar man ju möjligheten för upphängningen att töja sig vid en smäll, och med sådana hjälmar är det ju genom töjningen av upphängningen som man uppnår den stötupptagande effekten. Stoppar man in ett första förband i hjälmen åstadkommer man alltså att smällen inte tas upp av hjälmen lika bra, utan överförs direkt till skallen. Och det verkar ju inte så smart...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg