Hjälm i form av airbag

Precis en hel hjärna är ju betydligt billigare eller?

Precis... fast jag tror att eftersom värdet av att skydda sig är oändligt för de flesta, så blir resonemanget istället paradoxalt nog att man lika gärna kan diskutera hundralappar hit eller dit. Det är ändå en såpass hög abstraktionsnivå i diskussionen om värdet av skydd.

Fast själv snålar jag i och för sig aldrig på säkerheten. Dock känner i alla fall jag mig tryggare i min fasta störtkruka för 500 kr, jag litar inte helt på tekniken. Men det kan säkert vara en illusion.
 
En bra början på hjälmdebakel är att läsa Peter Krantz avhandling On causes and concequenses of traffic accidents, Lund 1984. Vikten är en farlig faktor. Mjuka hjärnor tål inte plötsliga uppbromsningar.

Mest studier har det gjort kring ballistiska hjälmar, de flesta av dem är alltför tunga för uppgiften sportiga fall.

Från hästar tillkommer fallhöjdsaccelereationen. Vid cykelolyckor där cykel agerar hävstång, stopp på framhjulet, kan fallhöjden bli avsevärd, cyklisten kan kastas upp först.

Cykla försiktigt.
go tur kan behövas
 
Såg faktiskt en tjej med en Hövding-hjälm häromveckan, mycket diskret såhär i vintertid då jag först såg den som en tjock halsduk. Det var först när jag stannade bakom henne vid ett rödljus som jag såg att det var en dylik pryl.
 
Precis en hel hjärna är ju betydligt billigare eller?

Nej men jag tror att priset avskräcker från köp för många, inte att priset är för högt för att hålla skallen hel. Jag tror nog du förstod det men ändå kände för att påpeka din egen "missuppfattning" av det jag skrev. Har du en Hövding själv förresten? Om inte, så måste jag isåfall kraftigt ifrågasätta hur du värderar din egen hjärna. Sett till ditt eget resonemang då.

Och hur stor är egentligen skillnaden i skydd jämfört med en vanlig cykelhjälm? Och då främst vad gäller kraftigt trauma, en bruten näsa och skrubbsår tror jag du kan få med båda hjälmarna.
 
Jag tycker det är en intressant produkt men skulle inte känna mig säker med den.
Hade varit mer intressant med högteknologi som förbättrar säkerheten i den klassiska hjälmen, utan att samtidigt ta bort det idiotsäkra skydd som ett hårt skal med invändig vaddering erbjuder.

Just nu är det lite som att installera program i bilen som bromsar automatiskt, och i samma veva ta bort bromspedalen.

Det finns ju massor med scenarion där man kan tänka sig att Hövdingen inte gör sitt jobb pga brister i vad man kan göra med sensorerna. I stadstrafik kan man tänka sig alla kollisioner där det utan förvarning är huvudet som tar första smällen helt faller utanför ramen.
Det betyder att bussars backspeglar, utskjutande last och att t.ex. själv köra in i ett lastbilsflak eller annat hinder fortfarande kan vara livshotande. Och produktfel av typen "glappkontakt" får man ju också räkna med.

Till syvende och sist är den ju i nuläget mest riktad till personer som är för fåfänga för att ta på sig en riktig hjälm. Det hela liknar Seinfelts resonemang om mc-hjälmlagar. Vad är nyttan med att skydda ett huvud som är för dumt för att förstå att det behöver skydd?
 
Nej men jag tror att priset avskräcker från köp för många, inte att priset är för högt för att hålla skallen hel. Jag tror nog du förstod det men ändå kände för att påpeka din egen "missuppfattning" av det jag skrev. Har du en Hövding själv förresten? Om inte, så måste jag isåfall kraftigt ifrågasätta hur du värderar din egen hjärna. Sett till ditt eget resonemang då.

Och hur stor är egentligen skillnaden i skydd jämfört med en vanlig cykelhjälm? Och då främst vad gäller kraftigt trauma, en bruten näsa och skrubbsår tror jag du kan få med båda hjälmarna.

Jag fick en. Trist att läsa att du valde att missuppfatta mig. Men det fanns nog latitud för det.

Av mig upplevdes den inte bekväm, vill svettas/reglera själv kring halsen, sen är jag väl skeptisk då jag sett ett antal cykel och mcrelaterade olyckor där fordonet agerat trampolin för föraren och passageraren. Jag gav bort min till en fåfäng bekant och återgick till lätt, traditionell cykelhjälm som passar mig bättre.

Det lilla skrubbsåret på kinden eller hakan brukar vara märket på ynglingarna/flickorna i kylskåpet efter cykel och mopedolyckor på patologen. Mjuka hjärnor tål inte att stannas abrupt. Förbindelserna mellan framloberna är inte tillräckligt förkalkade och starka nog ännu.

Vill man ha en personligare hjälm och tips på att minska kyleffekten vintertid följer ett exempel nedan.
 

Bilagor

  • scb_eagle.jpg
    scb_eagle.jpg
    109.1 KB · Visningar: 422
Precis en hel hjärna är ju betydligt billigare eller?

Lite orättvist? Alternativkostnaden torde väl räknas för "vanlig hjälm" vilken troligen har lika gott skydd i många fall, bättre i vissa (som nämts av någon i tråden, när man kör in i nåt med huvudet först), och inte för "ingen hjälm".

Sedan gillar jag skarpt hjälmen på bilden :D.
 
Sanorlikast är väl att få hjälmar skyddar fullt ut, när jag gick omkull med mc, påkörd bakifrån av bil, var vägen våt, slät och det kom ingen mötande trafik, jag höll upp huvudet som jag fått lära mig och efter en lång glidtur stannade jag, klev upp och gick tillbaka till mcn, reste upp den och körde vidare.
Peter Lindens avkörning på Anderstorp när frambromsen försvunnit gick till på liknande sätt, han valde högt gräs vid sidan av banan och hoppade av. Reste sig upp och gick. Ingen av oss träffade med huvudet.
Det är ju inte bara knoppen som är svag, nacken är oxså lite underdimensionerad om man inte tränat halsen rejält. Skyddande hjälmar som mc och ballistiska är för tunga för halsen och muskulaturen för de allra flesta.

Även jag gillar Sheldons vintertrimmad hjälm;).

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindra Väst & hjälm! Långcykling 38
Aztec Gold Hjälm med visir Långcykling 13
Sam Borombon Camelback = Airbag Långcykling 5

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg