Har nån annan den här känslan?

Bruker inte TikTok men facebook reels är väl ibland TikTok. Är väl i alla fall liknande.

Folk får väl klikka och se på intressanta videor istället för de dåliga de verkar se på.

Jag får upp videor med intressant populär vetenskap, inspirerande skidor och surf filmer bland annat.

Tycker att diskussionen i denna tråden är mycket värre än reels...

Folk som inte klarar av att ha med telefonen på tur behöver ju inte ha med den. Vi som kan kan ha med telefonen och får också en del fördelar.

Tycker inte jag känner igen mig i rätt mycket i tråden. Ja, väldigt mange bruker digital media lite väl mycket men tycker folket runt mig är rätt sociala också. Inga problem att vara på tur med barnen utan telefoner tex.

Tåg exemplet i trådstarten är rätt absurt som alla som har levt innan mobil telefoner borde förstå. Innan var det tidningar, böcker, soving, titta ut som en zombie som var vanligt.
 
Fin betraktelse. Känner igen mycket av det du skriver från min egen 15-åring. Med mobil, rätt svår att nå trots idoga, olika kreativa försök. Utan mobil, först tristess, sen en social och tillsynes gladare människa.

Mer övergripande förstår och tycker jag också att mobiltelefoner kan vara bra att ha, både för nytta och nöje. Men samtidigt påverkar de oss, både som enskilda individer och på gruppnivå. Jag arbetar i en miljö med mycket ungdomar runtomkring och ser tecken på detta varje dag. Framförallt hur mycket tid som läggs på att stirra in sin skärm. Jag undrar för mig själv vad man går miste om då. Extra sorgligt blir det när personerna i fråga knappt kan läsa, har dålig skolnärvaro osv, men inte har kraft att fokusera på vad som är viktigt här och nu. Det har kommit rätt mycket forskningsrön som pekar på olika problem med detta, så det är inget TS, jag/vi hittat på. Det måste vara ok att prata om, dock utan att skuld- och skambelägga den enskilda individen.
Är väl uppenbart att det finns ett problem och att allt inte är helt bra.

Tycker väl dock att väldigt många i tråden går lite väl långt i sina tolkningar.

Är tex rätt säker på att man kan använda telefoner och social media rätt mycket utan att det är ett problem eller tar över för mycket.

Att sita på toget med telefonen är nog rätt bra bruk av tiden för rätt många. Finns liksom inte så mycket annat konstruktivt att göra när man sitter på samma tog 2000ende gången.
 
Läser tråden med stigande förvåning. Det finns ju ett starkt forskningsstöd för att barn och ungdomar tar stryk, både kognitivt och känslomässigt, om det algoritmstyrda passiva scrollandet på sociala media upptar stora delar av deras vakna tid. Det är alltså innehållet, inte den tekniska plattformen, som är problemet. Ändå hamnar diskussionen ständigt i själva mobiltelefonens, eller kanske snarare uppkopplingens, vara eller icke-vara.

Jag förstår problemet med tech-jättarnas rått kommersiellt drivna, beroendeskapande algoritmer på sociala plattformar m m, men begriper inte känsloladdningen inför själva tekniken. Det går att stänga av mobilen, precis lika lätt som det går att stänga en bok. Eller för den delen läsa nobelpristagare och föra djupa samtal på både papper och skärm. Klankade ni på den fördigitala tiden på uppfinningen av tryckkonsten, om era medresenärer satt och slöbläddrade i porrtidningar och kass kiosklitteratur i stället för att ägna sig åt något "nyttigt"?

På det kollektiva planet får vi väl agera politiskt för att begränsa/reglera techjättarnas aggressiva upplägg (om det nu inte är för sent). På det individuella planet får vi prata, leka, vandra och läsa mer med våra barn och våga prata med främlingar på tåget. Jag lovar att det går hur fint som helst, även med mobilförsjunkna tonåringar.


Att jag själv är en sådan extrem "vara i nuet"-figur som kan tänka sig att glo ut genom tågfönstret i sex timmar utan att ha tråkigt i en sekund, hör inte hit. Det är naturligtvis en förlust om förmågan till en sådan närvaro går förlorad hos våra barn, och den uppkopplade telefonen ökar säkert risken, men de rastlösa typerna hittade ju bara andra tekniska "lösningar" på rastlösheten under den fördigitala tiden. Jag tror att det mer är en personlig konstant än helt orsakat av mobilens inträde. Har två döttrar som bägge vuxit upp med evig uppkoppling, använder tekniken lika intensivt, men ändå har helt olika förmåga att "bara vara" i stunden.
 
Jag funderar ibland lite på hur mycket problem den nya tekniken verkligen är ett problem och hur mycket det är en moralpanik över ungdomen. När jag växte upp var det ju videovåldet som skulle förstöra världen. Ett par generationer tidigare var det bokläsningen.
Jag har alltid med mig mobilen i skogen och fjället. Ska jag vara ute längre än några timmar stänger jag av den dels för att inte få distraktionen, dels för att ha batteriet kvar för hemresan och om det skulle uppstå någon form av nödsituation. Vid fjällvandring kommer jag ibland ihåg att slå av mobildatat så att inte all världens elände tränger på om mobilen får fungera som väckarklocka hemresedagen.
En gång har jag ångrat att mobilen inte var med. Jag hade cyklat iväg för att ta några hitta-ut-orienteringskontroller, meddelat min man tämligen oprecist vilket område och sprungit en bra stund utan att möta någon, när jag är precis på håret att falla på ett sätt som kunde slutat rätt illa. Det hade kunnat bli rejält jobbigt utan mobilen. Sedan dess får den alltid följa med
 
... Det är alltså innehållet, inte den tekniska plattformen, som är problemet. Ändå hamnar diskussionen ständigt i själva mobiltelefonens, eller kanske snarare uppkopplingens, vara eller icke-vara. ...
En annan del av gnället kanske handlar om att (riskera) bli bortvald/nedprioriterad som sällskap. Vissa har svårare att ta sånt än andra. Men visst går det att gnälla på själva mobilen och inte dess portalfunktion om man vill. Tex tycks för mycket stirrande kunna medföra närsynthet och annat elände https://svenska.yle.fi/a/7-10065289
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg