Har nån annan den här känslan?

Den rätta känslan är när man har en analog telefonlur i en handen och en penna och block i den andra och tecknar telefonklotter samtidigt man pratar. Blev ofta mer intressant än samtalet.
 
Man får tänka utanför sitt egna perspektiv och mycket större, om man ska försöka förstå hur det kan utvecklas. Bara för att du eller jag gör på ett sätt, betyder det itne att hela samhällen med människor kommer göra så.

Jag går ev stora studier på området i förväg och drar egna slutsatser grundat på min tro, och på vad flera forskare redan sagt beträffande sömnen och insomnandet tex. Man lurar väl ögonen och hjärnan på nåt sätt om man ligger och sängsurfar innan man ska sova - det blir ju ljust och flimmrande och man hålls skärpt och vaken. Håller man på med nåt tillräckligt länge så får det effekter som kommer bli mätbara. Den är en logisk orsak/verkan- kedja som man itne kan bortse ifrån. Sen vad det blir får man väl se då eller gissa sig till idag.
Det behöver som sagt bli varken ljusare eller mer flimrande än om man somnar till en pappersbok. Än mindre med mörk bakgrund. Men även detta är en ren vanesak. Jag håller mig avgjort vaknare om jag måste ha en läslampa tänd, och släcka den aktivt när ögonlocken faller ihop. En läsplatta slocknar automatiskt efter en stund, och då sover jag redan gott :).

Det enda vi verkar vara oense om är ju att du placerar problemen i själva den tekniska plattformen, medan jag är benägen att fokusera på de strukturella problemen med de kommersiella tech-jättarnas övertagande av internet, och därmed hörande avsiktligt manipulativa upplägg - dvs innehåll och användning. Visst har tekniken, precis som en gång boktryckarkonsten, möjliggjort en masspridning (av både bra och dåligt innehåll), men det är vi som väljer hur den används.

Tror du skulle bli gladare om du kunde se min dotters lustfyllt kreativa användning av samma teknik i hennes musikundervisning för låg- och mellanstadiestadiebarn :)
(...) både dina och mina erfarenheter är ju anekdotiska, och jag inser att folk påverkas i väldigt olika grad. Som dock fortfarande hänger ihop med hur de använder tekniken. Finns som sagt en hel del forskning om påverkan på barn och unga, men det handlar fortfarande om innehåll och användarvanor. (...)

är vi ju rörande överens om.
 
Det behöver som sagt bli varken ljusare eller mer flimrande än om man somnar till en pappersbok. Än mindre med mörk bakgrund. Men även detta är en ren vanesak. Jag håller mig avgjort vaknare om jag måste ha en läslampa tänd, och släcka den aktivt när ögonlocken faller ihop. En läsplatta slocknar automatiskt efter en stund, och då sover jag redan gott :).

Det enda vi verkar vara oense om är ju att du placerar problemen i själva den tekniska plattformen, medan jag är benägen att fokusera på de strukturella problemen med de kommersiella tech-jättarnas övertagande av internet, och därmed hörande avsiktligt manipulativa upplägg - dvs innehåll och användning. Visst har tekniken, precis som en gång boktryckarkonsten, möjliggjort en masspridning (av både bra och dåligt innehåll), men det är vi som väljer hur den används.

Tror du skulle bli gladare om du kunde se min dotters lustfyllt kreativa användning av samma teknik i hennes musikundervisning för låg- och mellanstadiestadiebarn :)


är vi ju rörande överens om.
Återigen - du ser saken från ditt egna perspektiv, men tänk vilken effekt på mänskligheten den kan ha istället, att 10 miljarder människor stirrar in i skärm 2 dm från ögonen timtals varje dag. De flesta är inte så medvetna, utan bara "stirrar på" för att de inte fattar bättre. Ofta är de nog unga. Eller att 5 miljarder män har den i framfickan bredvid sina kulor hela dagarna? Kan det ställa till med nåt? Ingen som vet än, och jag skriker inte "cancer", men har tanken med mig ändå. Jag är förberedd och har kulpåsen inlindad i folie.......nej då, nu ljög jag, men kanske vore nåt?

Och jag är inte endast kritisk till själva apparaten utan självklart även kritisk till beroendeframkallande appar och AI och all form av kartläggning av användarna. Men det betyder inte att jag inte själv använder smartphone. Det är bekvämt. Går att använda dem till bra saker också förstås (Musik, börskoll, rita , navigera osv...)
 
Håller med pooll. Både beträffande att vi inte riktigt vet om mobilen i sig skadlig fysiskt på sikt och att om den är skadlig mentalt beror nog helt på hur man använder den.

Jag själv använder nog mobilen en hel del. Jag spelar spel (IRL-spel där man är ute och knatar). Använder den för att orientera mig på kartor. För att kolla upp saker snabbt när jag inte har dator i närheten. Messar, har min inköpslista och andra komihåg-grejer på den. Fotar när jag inte har bättre att tillgå och fotar "minnesbilder" (typ skylt med butiks udda öppettider) så jag slipper skriva upp saker. Jag sitter inte och skrollar på fejjan, som jag f.ö. vägrar använda alls. Jag skulle klassa det jag gör gör på mobilen som bra saker.

Man jag blir ledsen när jag ser pappan på lekplatsen som sitter och stirrar i mobilen medan hans barn klänger i klätterställningen och ropar "Pappa! Titta på mig då!" och när jag ser mamman som skjuter en barnvagn med ögonen klistrade på skärmen och helt plötsligt svänger tvärt ut i gatan med barnvagnen framför sig för att korsa gatan - fortfarande med ögonen på skärmen. Det sista har hänt mig ett otal gånger, med mig på cykel, tack och lov. Sista gången blev jag förbannad och skrek "Du kan ju vara glad att jag inte körde bil!". Onödigt att nämna att mamman inte reagerade. Hon hade lurar också.
 
Vill tillägga att jag också ofta lyssnar på radio eller poddar när jag cyklar eller går. Men, jag använder ett monoheadset. Aldrig i livet att jag skulle totalplugga båda öronen i trafiken. Det är sjukt farligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg