Har nån annan den här känslan?

Först och främst, hur vet du passagerarna på tåget höll på med TikTok eller något liknande? För det andra kan TikTok eller något liknande vara värdefullt för vissa människor. Jag har många gånger fått höra att fjäll- och skogsvandringar är slöseri med tid. För det tredje så är det inte säkert att för att person ägnar tågresan åt TikTok eller något liknande så gör den personen aldrig något annat. Det som verkligen intresserar mig är vad du har emot mobiltelefoner.
1. Jag kan se att människor bara swipar och jag kan se att de gör det när jag vandrar längs dem
2. TikTok är inte värdefullt. Endast 'fake dopamine' och man blir beroende. Det borde du veta.
3. Absolut, men många gör det mycket.

Jag har inget emot mobiltelefoner, bara att människor inte kan göra nåt annat än att sitta på telefonen.

Tillbaka till ämnet! Har nån annan den här känslan?

1. Jag kan se att människor bara swipar och jag kan se att de gör det när jag vandrar längs dem
2. TikTok är inte värdefullt. Endast 'fake dopamine' och man blir beroende. Det borde du veta.
3. Absolut, men många gör det mycket.

Jag har inget emot mobiltelefoner, bara att människor inte kan göra nåt annat än att sitta på telefonen.

Tillbaka till ämnet! Har nån annan den här känslan?
Jag diskuterar ämnet just nu. Att TikTok inte är värdefullt är subjektivt. För en del människor kan det vara värdefullt. Jag tycker att vara och en får ägna sig åt vad hen vill under sin tågresa.

Jag tror inte TS har sagt åt dem att de måste sluta surfa på mobilen heller? Man brukar inte säga åt folk att sluta knarka heller så ofta, eller sluta äta godis. Det tas sällan emot väl när okända gör så. Men det vore verkligen roligt

Lite tillbaka till andemeningen med trådstarten (som jag uppfattat den):
I somras hade jag det stora nöjet att få vandra sju dagar i Padjelanta med 14årigt barnbarn. Han är vinterfjällvan men har inte vandrat särskilt mycket tidigare. Ffa hade han nog aldrig varit utan mobiltäckning mer än nån halvdag, så jag var lite spänd på hur det skulle gå. När vi brukar träffas i stan är han rätt svårtillgänglig, trulig och sticker snabbt upp på sitt rum till de olika skärmarna, trots att farmor är på besök (inte så konstigt kanske, han är ju 14).

Hursomhelst, mobilen dog ju i Kvikkjokk. Ganska omgående genomgick den unge mannen nån slags metamorfos: Han lyfte blicken, diskuterade, frågade, ropade högt herregud vad här är vackert inför vattenfallet ovanför Tarreluoppal, uppmärksammade mig på fåglar, skrattade, och det var han som upptäckte älgarna i videt på Jieggnaffos sluttning. Den ev. rastlöshet han kanske kände botade han med att jonglera med sina flower sticks. Detta var mycket intressant att uppleva, och jag var lycklig över att känna igen honom från hans yngre dagar.

Än mer intressant, och lite sorgligt att iaktta, och det är det som är min poäng, var det att det inte tog särskilt lång stund när wifi blev tillgängligt på Kvikkjokks fjällstation innan han var tillbaka i sin truliga stör-mig-inte-uppsyn, och efter det pratade vi inte särskilt mycket med varann de dagar som var kvar på vår gemensamma färd.

Mina tidigare vuxenfjällvandringar (långa och utanför täckning) har jag njutit av att ha mobilen avstängd längst ner i ryggan. I år använde jag den som kamera och bara detta att den låg tillgänglig i fickan och togs fram ibland störde mig något oerhört. (Måste skaffa en ny kamera.)

Min slutreflektion är väl den att jag tror att vår (min egen inkluderad) upptagenhet av mobilen, och det beroende som jag upplever den skapar, gör något med vår mellanmänskliga kommunikation och allvarligt påverkar våra sociala kontakter på sikt. Jag försöker vara uppmärksam på detta, jag vill verkligen något annat.
Fin betraktelse. Känner igen mycket av det du skriver från min egen 15-åring. Med mobil, rätt svår att nå trots idoga, olika kreativa försök. Utan mobil, först tristess, sen en social och tillsynes gladare människa.

Mer övergripande förstår och tycker jag också att mobiltelefoner kan vara bra att ha, både för nytta och nöje. Men samtidigt påverkar de oss, både som enskilda individer och på gruppnivå. Jag arbetar i en miljö med mycket ungdomar runtomkring och ser tecken på detta varje dag. Framförallt hur mycket tid som läggs på att stirra in sin skärm. Jag undrar för mig själv vad man går miste om då. Extra sorgligt blir det när personerna i fråga knappt kan läsa, har dålig skolnärvaro osv, men inte har kraft att fokusera på vad som är viktigt här och nu. Det har kommit rätt mycket forskningsrön som pekar på olika problem med detta, så det är inget TS, jag/vi hittat på. Det måste vara ok att prata om, dock utan att skuld- och skambelägga den enskilda individen.

Det mest löjliga som jag kan se med mobiler är när man är på en restaurang för att äta och dricka gott.
Folk som får in sin mat tar genast fram sin mobil för att ta bilder på maten i olika vinklar och därefter sitter dom och plinkar på mobilen för att lägga ut bilderna och att svara på alla gillatecken som dom fick.

Varför inte bara äta maten, istället för att börja leka med sin mobil??

Ett tips till er som beter er så är att folk ger gillatecken för att vara artiga, egentligen så är dom så självupptagna med sin egen mobiltelefon så att dom skiter fullständigt i vad ni äter och hur lyxig restaurangen är!

... det är en fördel att kunna kommunicera når något går fel på expeditioner jämfört med att låta någon springa för att hämta hjälp några dagar.

Så varför inte ta med sig en telefon ...
Ja, den kan helt klart bidra till effektivare sök och räddning använd tex i ett sånt här system:

"Mobile Phone Detection and Location system (MPDLS)
- Dette kalles utstyret som er i de nye redningshelikoptrene, Sar Queen.
- Dersom en person som er savnet vil Hovedredningssentralen kontakte Telenor/Telia/Ice for å få tak i IMEI/IMSI-nummeret til telefonen til den savnede.
- Dette nummeret legges inn i redningshelikoptertjenesten sine systemer, slik at sensoren straks begynner å søke etter telefonen.
- Rekkevidden er ca 35 km, men den er avhengig av «line of sight». Det vil si at dersom telefonen befinner seg bak et stort fjell, så vil den ikke spores før helikopteret er i nærheten. Dette løses blant annet ved å fly høyt, slik at «skyggene» til terrenget blir minst mulig.
- Så snart helikopteret kommer i kontakt med telefonen vil mannskapene få en posisjon. I tillegg kan de både sende SMS og ringe telefonen.
- Dette kan gjøres selv om telefonen ikke har dekning.
"

Det mest löjliga som jag kan se med mobiler är när man är på en restaurang för att äta och dricka gott.
Folk som får in sin mat tar genast fram sin mobil för att ta bilder på maten i olika vinklar och därefter sitter dom och plinkar på mobilen för att lägga ut bilderna och att svara på alla gillatecken som dom fick.

Varför inte bara äta maten, istället för att börja leka med sin mobil??

Ett tips till er som beter er så är att folk ger gillatecken för att vara artiga, egentligen så är dom så självupptagna med sin egen mobiltelefon så att dom skiter fullständigt i vad ni äter och hur lyxig restaurangen är!
Helt rätt tyvärr...

Fin betraktelse. Känner igen mycket av det du skriver från min egen 15-åring. Med mobil, rätt svår att nå trots idoga, olika kreativa försök. Utan mobil, först tristess, sen en social och tillsynes gladare människa.

Mer övergripande förstår och tycker jag också att mobiltelefoner kan vara bra att ha, både för nytta och nöje. Men samtidigt påverkar de oss, både som enskilda individer och på gruppnivå. Jag arbetar i en miljö med mycket ungdomar runtomkring och ser tecken på detta varje dag. Framförallt hur mycket tid som läggs på att stirra in sin skärm. Jag undrar för mig själv vad man går miste om då. Extra sorgligt blir det när personerna i fråga knappt kan läsa, har dålig skolnärvaro osv, men inte har kraft att fokusera på vad som är viktigt här och nu. Det har kommit rätt mycket forskningsrön som pekar på olika problem med detta, så det är inget TS, jag/vi hittat på. Det måste vara ok att prata om, dock utan att skuld- och skambelägga den enskilda individen.
Skittråkigt. Alla dessa berättelser är exakt varför jag tycker vad jag tycker.

Jag vet inte ens vad Tiktok är. Har varken den, Instagram eller Facebook. De två senare var ju skit rakt igenom, så varför skulle Tiktok vara bättre?

Jag föredrar Heta linjen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg