Har nån annan den här känslan?

Jo, klart det finns statistik över dödsfall, men i relation till mobilens intåg i våra i liv - kan man slå fast att mobilen ensam bidragit till att det "gått bättre".
Det kan va lätt att anta att det vore så eftersom man lättare kan larma, men skulle va intressant om det med säkerhet kunde slås fast att så är fallet.

När det gäller akut hjärtinfarkt som dödsorsak vågar jag sätt i alla fall en tia på att det handlar om mobilens intåg i kombination med utbildning/information, samt att det placerats ut hjärtstartare nästan överallt.

 
När det gäller akut hjärtinfarkt som dödsorsak vågar jag sätt i alla fall en tia på att det handlar om mobilens intåg i kombination med utbildning/information, samt att det placerats ut hjärtstartare nästan överallt.

Nja, hjärtinfarkt och hjärtstopp är två helt olika saker. Det är inte mycket du kan göra med en hjärtstartare när någon har fått en hjärtinfarkt.
 
Om man går tillbaks till trådstarten så är det väl upp till var och en vilken teknik man vill använda när och hur, så länge man respekterar andra i offentliga utrymmen.
Lämpligen används någon typ av hörlur för ljudet.
 
Då vet jag :)

Oavsett så är jag hyffsat säker på att mobilernas intåg och åtgärder som det där "Salsa" har märkts i statistiken.
Men det är bara en gissning trots allt. Jag skulle kunna tänka mig att mobilen även bidragit till att fler fått just hjärtattack, stroke eller liknande, som en del i en alltmer digital och stressande miljö.

Ett analogt samhälle var lugnare och trevligare på många sätt.
 
Lite tillbaka till andemeningen med trådstarten (som jag uppfattat den):
I somras hade jag det stora nöjet att få vandra sju dagar i Padjelanta med 14årigt barnbarn. Han är vinterfjällvan men har inte vandrat särskilt mycket tidigare. Ffa hade han nog aldrig varit utan mobiltäckning mer än nån halvdag, så jag var lite spänd på hur det skulle gå. När vi brukar träffas i stan är han rätt svårtillgänglig, trulig och sticker snabbt upp på sitt rum till de olika skärmarna, trots att farmor är på besök (inte så konstigt kanske, han är ju 14).

Hursomhelst, mobilen dog ju i Kvikkjokk. Ganska omgående genomgick den unge mannen nån slags metamorfos: Han lyfte blicken, diskuterade, frågade, ropade högt herregud vad här är vackert inför vattenfallet ovanför Tarreluoppal, uppmärksammade mig på fåglar, skrattade, och det var han som upptäckte älgarna i videt på Jieggnaffos sluttning. Den ev. rastlöshet han kanske kände botade han med att jonglera med sina flower sticks. Detta var mycket intressant att uppleva, och jag var lycklig över att känna igen honom från hans yngre dagar.

Än mer intressant, och lite sorgligt att iaktta, och det är det som är min poäng, var det att det inte tog särskilt lång stund när wifi blev tillgängligt på Kvikkjokks fjällstation innan han var tillbaka i sin truliga stör-mig-inte-uppsyn, och efter det pratade vi inte särskilt mycket med varann de dagar som var kvar på vår gemensamma färd.

Mina tidigare vuxenfjällvandringar (långa och utanför täckning) har jag njutit av att ha mobilen avstängd längst ner i ryggan. I år använde jag den som kamera och bara detta att den låg tillgänglig i fickan och togs fram ibland störde mig något oerhört. (Måste skaffa en ny kamera.)

Min slutreflektion är väl den att jag tror att vår (min egen inkluderad) upptagenhet av mobilen, och det beroende som jag upplever den skapar, gör något med vår mellanmänskliga kommunikation och allvarligt påverkar våra sociala kontakter på sikt. Jag försöker vara uppmärksam på detta, jag vill verkligen något annat.
 
Lite tillbaka till andemeningen med trådstarten (som jag uppfattat den):
I somras hade jag det stora nöjet att få vandra sju dagar i Padjelanta med 14årigt barnbarn. Han är vinterfjällvan men har inte vandrat särskilt mycket tidigare. Ffa hade han nog aldrig varit utan mobiltäckning mer än nån halvdag, så jag var lite spänd på hur det skulle gå. När vi brukar träffas i stan är han rätt svårtillgänglig, trulig och sticker snabbt upp på sitt rum till de olika skärmarna, trots att farmor är på besök (inte så konstigt kanske, han är ju 14).

Hursomhelst, mobilen dog ju i Kvikkjokk. Ganska omgående genomgick den unge mannen nån slags metamorfos: Han lyfte blicken, diskuterade, frågade, ropade högt herregud vad här är vackert inför vattenfallet ovanför Tarreluoppal, uppmärksammade mig på fåglar, skrattade, och det var han som upptäckte älgarna i videt på Jieggnaffos sluttning. Den ev. rastlöshet han kanske kände botade han med att jonglera med sina flower sticks. Detta var mycket intressant att uppleva, och jag var lycklig över att känna igen honom från hans yngre dagar.

Än mer intressant, och lite sorgligt att iaktta, och det är det som är min poäng, var det att det inte tog särskilt lång stund när wifi blev tillgängligt på Kvikkjokks fjällstation innan han var tillbaka i sin truliga stör-mig-inte-uppsyn, och efter det pratade vi inte särskilt mycket med varann de dagar som var kvar på vår gemensamma färd.

Mina tidigare vuxenfjällvandringar (långa och utanför täckning) har jag njutit av att ha mobilen avstängd längst ner i ryggan. I år använde jag den som kamera och bara detta att den låg tillgänglig i fickan och togs fram ibland störde mig något oerhört. (Måste skaffa en ny kamera.)

Min slutreflektion är väl den att jag tror att vår (min egen inkluderad) upptagenhet av mobilen, och det beroende som jag upplever den skapar, gör något med vår mellanmänskliga kommunikation och allvarligt påverkar våra sociala kontakter på sikt. Jag försöker vara uppmärksam på detta, jag vill verkligen något annat.
Äntligen ett vettigt svar i denna tråd. Tack.
Jag håller med. I trådstartarens anda tycker jag också att det är skönt att slippa glo i skärmen och istället uppleva naturen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg