Har nån annan den här känslan?

Nej, vad kan det vara? De får väl klara sig själva är säkert inget som behöver göras när huset brinner ned. Din fjälltur är mycket viktigare.

I mitt tex kan man också inkludera olyckor men antar det är samma sak där.
Du behöver inte vara sarkastisk när jag ställer raka frågor.
Det är du som sarkastiskt påstår att en fjällvandring är viktigare än att hjälpa familjen i nöd, men det var inte min fråga alls.

Jag förstår att du inte har någon läsförståelse så jag förväntar mej inte få något vettigt svar ifrån dej.
 
Du behöver inte vara sarkastisk när jag ställer raka frågor.
Det är du som sarkastiskt påstår att en fjällvandring är viktigare än att hjälpa familjen i nöd, men det var inte min fråga alls.

Jag förstår att du inte har någon läsförståelse så jag förväntar mej inte få något vettigt svar ifrån dej.
Antingen så ignorerade du inlägget jag svarade på eller så förstår du inte att det kan vara en fördel att hjälpa familjen om huset brinner ned.

Jag trodde du menade det sista men du hade alltså inte förstått sammanhangen som jag skrev mitt inlägg i.
 
Man undrar hur vissa kunde klara sig innan mobiltelefonen fanns. Gick man inte längre än till sista telefonstolpen? Eller var man kanske inte född före mobilens intåg? Jag förstår inte hur man kan va så ägd av en pryl att man låter den styra ens val i livet. Dömer ingen för det, men låter som man har ett rätt begränsat liv.

Jag vill varken bli nådd i fjällen eller hemma mellan kl 22-07 då jag gör mig oanträffbar för att slippa notiser och samtal.

Jag vill säga att man i exempelfallet med husbrand klarade sig SÄMRE förr, det tog längre tid innan man fick reda på att huset brunnit och man kunde därmed ge sig hem och hjälpa till med efterarbetet senare, jämfört med nuförtiden.

Det är för mig stor skillnad på att använda sig av ny teknik på mina egna villkor och att vara slav under ny teknik. Varje mobil har en av-knapp och massor av inställningsmöjligheter som gör att jag tar med den på mina villkor. Men det står var och en fritt att lämna mobilen hemma oavsett turlängd.

Om ingen tagit till sig ny teknik och börjat använda den hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på elden.

/Patrik
 
Om ingen tagit till sig ny teknik och börjat använda den hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på elden.
Klipp till: en grotta i södra Europa, ett par hundratusen år sedan... "Det är så himla trist numera när alla bara stirrar på elden. Förut, när vi bultade köttbitarna mot stenar för att kunna äta dem, då PRATADE folk minsann med varandra! Allt var bättre förr..."
 
Undra hur det var när dagstidningen blev populär. Längtade folk tillbaka till den gamla goda tiden när folk pratade med varandra?
 

Bilagor

  • papers.jpg
    papers.jpg
    84.4 KB · Visningar: 20
Jag vill säga att man i exempelfallet med husbrand klarade sig SÄMRE förr, det tog längre tid innan man fick reda på att huset brunnit och man kunde därmed ge sig hem och hjälpa till med efterarbetet senare, jämfört med nuförtiden.

Det är för mig stor skillnad på att använda sig av ny teknik på mina egna villkor och att vara slav under ny teknik. Varje mobil har en av-knapp och massor av inställningsmöjligheter som gör att jag tar med den på mina villkor. Men det står var och en fritt att lämna mobilen hemma oavsett turlängd.

Om ingen tagit till sig ny teknik och börjat använda den hade vi fortfarande suttit i grottor och tittat på elden.

/Patrik
Så antingen ALL teknik, eller INGEN? Låter som lite svart eller vitt tänk.

Problemet är att folk mycket sällan använder AV-knappen "man kan ju missa nåt viktigt"! tänker folk.

Om huset i Skåne brinner och jag är i Sarek, så hinner jag inte bidra med så mycket ändå.
 
Om huset i Skåne brinner och jag är i Sarek, så hinner jag inte bidra med så mycket ändå.
Just precis vad jag menar i mina inlägg i den här tråden men det tolkas då som att man inte bryr sej om något annat än sej själv och sin fjällvandring!

Ska bli intressant att se hur mycket mothugg du får för den här kommentaren, trots att du bara konstaterar krass fakta....
 
Undrar hur många gånger folk må skriva samma sak för att en del ska förstå vad som är skrivet?

Saken som någon av oss talar om är alltså att om huset börjar brinna när man är i Sarek (varför alltid Sarek? Varför inte en helg eller dagstur till Trollheimen?) så kan det vara en bra ide att avsluta vandringen och ta sig hem. I alla fall när man har en familj som är hemma. Man kan också tänka sig olyckor och liknande. Varför det kan vara en bra ide att åka hem kan väl folk tänka på lite själva.

Saken handlar alltså inte om att släcka branden med hjälp av en telefon när man är på tur eller något sånt.

Sen är det i alla fall en person i tråden som tydligt har skrivet att han skulle prioritera vandringen istället för att åka hem för att information om ett brinnande hus skulle förstöra upplevelsen eller något liknande. Mina svar till denna personen har sen andra svarat på utan att ha förstått sammanhanget.
 
Det bästa med Sarek…är den dåliga mobiltäckningen.

Nä, det bästa med Sarek är den fantastiska miljön, den där vildmarken som inbjuder till upplevelser. Det finns så mycket att se om man sträcker lite på benet.

Mobilen…den funkar inte bra i Sarek, om man inte använder kameran. Det gör jag ibland som komplement till systemkameran, speciellt om det regnar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg