Har nån annan den här känslan?

Nej, sorry...det var inte du det var Tango.


Om man lyfter blicken lite och betraktar folks runt omkrings beteende så har många gjort sig kraftigt beroende av att vara ständigt nåbara eller uppkopplade och visar tydliga tecken på stress om mobilen är glömd hemma, urladdad eller gått sönder.

Om man vill kalla det hysteri eller inte är väl upp till betraktaren, för min del är det få tveksamheter när jag ser detta beteende.
Alla kanske inte ser det fenomenet lika ofta som du gör?
 
Om man nu är så orolig för att huset ska brinna upp eller lever med anhöriga som inte mår väl är väl det oegoistiska alternativet kanske att stanna hemma ?

Om inte annat för ens egen själsliga ro.
Ok, det finns inget mellanting mellan att vara borta utan att kunna nås och det att stanna hemma?

Helt orimligt att vilja vara borta och kunna nås om något faktiskt händer?
 
Om man nu är så orolig för att huset ska brinna upp eller lever med anhöriga som inte mår väl är väl det oegoistiska alternativet kanske att stanna hemma ?

Om inte annat för ens egen själsliga ro.
Varför skulle man det? Jag tycker det är mycket mer märkligt att så många hetsar upp sig över hur andra väljer att göra. Om nu Tango går om kring med en mobil i fickan så har jag så himla svårt att förstå hur det skulle störa någon annan. Men tydligen gör det det.
 
Varför skulle man det? Jag tycker det är mycket mer märkligt att så många hetsar upp sig över hur andra väljer att göra. Om nu Tango går om kring med en mobil i fickan så har jag så himla svårt att förstå hur det skulle störa någon annan. Men tydligen gör det det.

Visst kan han/man väl det, man att dra det så långt att anse att det gränsar till egoism att välja att inte vara ständigt uppkopplad under sina naturvistelser visar lite på hur långt beroendet av teknikprylar har gått.

Med det tankesättet skulle ju de som inte bara vandrade runt telefonkiosker på 70-80talet varit egoister.
 
Ordspråket "I bland ser man inte skogen för alla träden" har kanske aldrig vari mer aktuell än i det här fallet. ;)
Eller så har vi bara en annan erfarenhet.

Jag vet inte, du kanske inte klarar 5 minuter med telefonen i fickan utan att se något nytt på tik tok.

Jag har haft med mig telefonen på så gått som alla turer jag har haft sen jag skaffade telefon och jag har inte sätt några nackdelar med det. Tycker inte heller jag ser en massa folk som mest surfar runt när de är på tur.

Men det är klart, ibland är det bra att ha med sig en laddad telefon, kommer ju inte in på kontoret utan, kan inte betala bussen eller lunchen och en del annat.
 
Egoism ?

Frågan är vad du kan bidra med ?
Är det inte stor risk att huset hinner brinna upp ändå innan du har tagit dig hem från fjällen eller vart du nu vandrar ?
Räddningstjänsten hinner nog före dig.

Lika om någon blir sjuk hemma, du är sannolikt ändå inte den som först kommer att rädda eller hjälpa den drabbade personen.

Mobilen kanske inte i första hand är med för att du ska kunna bidra med något som händer där hemma, utan kanske mer för att stilla din egen oro om man ska se det rent krasst ?
Man vandrar i fjällen, sen får man en liten whatsapp av din dotter "Huset brinner".
Fjällvandringen är inte kul längre..
Jag personligen skulle inte vilja ha telefon i fjällen, jag vill ha lugn och ro och inte "pling, bzz, pling" komma ut ur min ryggsäck.

Och om nånting händer jag bryr mig efter fjällvandringen. Då blir fjällvandringen inte tvärstoppad. "Not being reachable"
 
Visst kan han/man väl det, man att dra det så långt att anse att det gränsar till egoism att välja att inte vara ständigt uppkopplad under sina naturvistelser visar lite på hur långt beroendet av teknikprylar har gått.
Det är väl upp till den närmaste familjen i de flesta tillfällena.
Med det tankesättet skulle ju de som inte bara vandrade runt telefonkiosker på 70-80talet varit egoister.
Tycker faktiskt att normalt beteende på ett naturligt sätt följer möjligheterna som finns.

Tidigare körde man osäkra bilar utan säkerhetsbälte, hade barnen löst i baksätet etc. Det var naturligt då men väldigt få skulle få iden att göra det idag och det skulle definitivt inte anses försvarligt.
 
Man vandrar i fjällen, sen får man en liten whatsapp av din dotter "Huset brinner".
Fjällvandringen är inte kul längre..
Jag personligen skulle inte vilja ha telefon i fjällen, jag vill ha lugn och ro och inte "pling, bzz, pling" komma ut ur min ryggsäck.

Och om nånting händer jag bryr mig efter fjällvandringen. Då blir fjällvandringen inte tvärstoppad. "Not being reachable"

Möjligt att du tänker annorlunda när du får egna barn.

Tycker det är rätt egoistiskt om man väljer en fjällvandring i lugn och ro istället för att hjälpa familjen om tex huset brinner ned.
 
Ett ofta observerat fenomen är att prylar som ska göra tillvaron lite bekvämare och tryggare strax blir obligatorier. 2006 gjorde jag min första låglandstur, från Bjärka-Säby till Ulrika (i Linköpings kommun). Jag kände för att ta buss hem därifrån men konstaterade att hållplatsen saknade tidtabell. Jag blev tvungen att fråga ortsbor. Lite tidigare eller senare skulle jag beställa biljetter till en releasekonsert och märkte hur mycket krångligare det var utan mobil. 2012 köpte jag min första. Jag satsade på enklast möjliga. Strax därpå fick jag en födelsedagshälsning som det hade varit oartigt att inte besvara, vilket med tryckknappar är oerhört tålamodsprövande. Så rätt snart var det dags att byta till en smartis. Den har jag sedermera måst byta, eftersom minnet, fr a arbetsminnet, inte räckte till.

Jag har för det mesta telefonen avslagen, utom när jag väntar samtal, t ex återringning från VC (vilket visat sig omöjligt att besvara vintertid, gissa varför).

Vad andra gör bekymrar mig inte så länge det inte är i vägen för mig. Men jag har varit med om att en kassakö stoppats av att damen först i kön måste konferera med sin man inför att köp (det vettiga vore väl att lämna kön??). Eller mötande cyklister som cyklar mitt i gc-vägen, eller kör mot rött ljus stirrandes på en telefon
 
Eller så har vi bara en annan erfarenhet.

Jag vet inte, du kanske inte klarar 5 minuter med telefonen i fickan utan att se något nytt på tik tok.

Jag har haft med mig telefonen på så gått som alla turer jag har haft sen jag skaffade telefon och jag har inte sätt några nackdelar med det. Tycker inte heller jag ser en massa folk som mest surfar runt när de är på tur.

Men det är klart, ibland är det bra att ha med sig en laddad telefon, kommer ju inte in på kontoret utan, kan inte betala bussen eller lunchen och en del annat.

Någon TicTok har jag inte och kommer förmodligen inte att skaffa.

När det gäller folk som fipplar med mobiler på tur så är det långt ifrån ovanligt, framförallt yngre som det ser ut.
Jag har väl inget emot det, bara det att jag själv inte är lagd så.

Det sista du tar upp ett typexempel att mänskligheten är på god väg att göra sig själva mobilberoende, bara en sådan sak som att komma in på jobbet gick utmärkt med vanlig nyckel och larmkod för inte allt för länge sedan eller åka buss borde kunna fungera lika bra med chippet i kontokortet om dom nu inte vill handskas med kontanter kan man tycka,....nu är man ofta rökt om man inte ställer sig till mobilfåneskaran och laddar ner massa appar men egentligen inte vill ha.

Är det så konstigt ifall vissa vill slippa denna hysteri på semestern utan att för den delen behöver klassas som egoister av de redan beroende ?

Det går att ordna så det finns backupp på hemmaplan på andra sätt om man bara vill och vågar.
 
Det sista du tar upp ett typexempel att mänskligheten är på god väg att göra sig själva mobilberoende, bara en sådan sak som att komma in på jobbet gick utmärkt med vanlig nyckel och larmkod för inte allt för länge sedan eller åka buss borde kunna fungera lika bra med chippet i kontokortet om dom nu inte vill handskas med kontanter kan man tycka,....nu är man ofta rökt om man inte ställer sig till mobilfåneskaran och laddar ner massa appar men egentligen inte vill ha.

Klart att vi är mer och mer mobil beroende och att det kan ha en del nackdelar.

Men du nämner kontokort på bussen, det är ju också något nytt som inte alla vill ha. Klart man kunde bruka nycklar men för de som administrerar kontorbygg är det nog ingen optimal lösning.

Tycker väl dock det är en annan fråga att mobiler används till mer och mer än det som tråden handlar om.

Är det så konstigt ifall vissa vill slippa denna hysteri på semestern utan att för den delen behöver klassas som egoister av de redan beroende ?
Hysteri på semestern? Redan beroende?

Har du fått med dig att man inte behöver använda telefonen på semestern om man inte vill det trots att man har med den eller att det att ha med sig en telefon inte behöver vara något beroende?

Det går att ordna så det finns backupp på hemmaplan på andra sätt om man bara vill och vågar.
Ok, hur vet du det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg