Har nån annan den här känslan?

Så antingen ALL teknik, eller INGEN? Låter som lite svart eller vitt tänk.

Problemet är att folk mycket sällan använder AV-knappen "man kan ju missa nåt viktigt"! tänker folk.

Om huset i Skåne brinner och jag är i Sarek, så hinner jag inte bidra med så mycket ändå.
Läs och begrunda t ex inlägg 76 och 90 en gång till.

Om du inte vill scrolla tillbaka så kan jag försöka igen: Såklart hinner man inte hem från sarek till södra Sverige och hjälpa till att släcka när huset brinner men för de flesta är det lite konsekvensner att hantera när huset brunnit. De skulle jag snarast vilja hem till.
Ett annat exempel även om det börjar bli nästan lite väl osmakligt snart - säg att någon närstående blivit inlagd på sjukhus med kort prognos kvar i livet. Jag skulle föredra att hinna hem och ta ett värdigt förväl framför att missa det pga egenvald onåbarhet. (anmäler själv till admin som får plocka bort om det är bortom utsidan-gränsen)

På tur kan jag ta fram mobilen en eller två gånger per dygn, kolla samtal/sms, välja att återkoppla eller inte och sedan slå av den igen. Det ser jag inte som någon begränsning av min naturupplevelse.
Jag kan larma om något händer mej.

Det är definitivt inte all teknik påslagen, metoden ovan är en liten dos teknik och för mig inte lika mycket som hemma. Där är det cirka 8-10h timmar vid dator/mobil om dagen: arbete + fritid.

Vill du gå utan mobil står det dej fritt, men väljer du att försöka pådyvla andra din vilja kring detta, då kommer nog både Sisyfos och quijote att framstå som lättvindiga och uppgivna.

/Patrik
 
Läs och begrunda t ex inlägg 76 och 90 en gång till.

Om du inte vill scrolla tillbaka så kan jag försöka igen: Såklart hinner man inte hem från sarek till södra Sverige och hjälpa till att släcka när huset brinner men för de flesta är det lite konsekvensner att hantera när huset brunnit. De skulle jag snarast vilja hem till.
Ett annat exempel även om det börjar bli nästan lite väl osmakligt snart - säg att någon närstående blivit inlagd på sjukhus med kort prognos kvar i livet. Jag skulle föredra att hinna hem och ta ett värdigt förväl framför att missa det pga egenvald onåbarhet. (anmäler själv till admin som får plocka bort om det är bortom utsidan-gränsen)

På tur kan jag ta fram mobilen en eller två gånger per dygn, kolla samtal/sms, välja att återkoppla eller inte och sedan slå av den igen. Det ser jag inte som någon begränsning av min naturupplevelse.
Jag kan larma om något händer mej.

Det är definitivt inte all teknik påslagen, metoden ovan är en liten dos teknik och för mig inte lika mycket som hemma. Där är det cirka 8-10h timmar vid dator/mobil om dagen: arbete + fritid.

Vill du gå utan mobil står det dej fritt, men väljer du att försöka pådyvla andra din vilja kring detta, då kommer nog både Sisyfos och quijote att framstå som lättvindiga och uppgivna.

/Patrik
Vem har rätt?
 
Jag tror dessutom att man förlänger livet på mobilen om man stänger av den 8h per natt. Att gå va orolig för att att nåt kan inträffa när man är oanträffbar eller när man inte kan påverka en situation låter onödigt energislösande. Jag använder inte mobilen på det sättet. Det är en dator i första hand och ett kommunikationsmedel med anhöriga i sista hand.
Klart skönt att slippa information.

Kom på en fördel med att huset brinner ner just när man fjällvandrar också - all den svindyra ultra light superduperutrustningen klarar sig undan lågorna:)
 
Senast ändrad:
Den som gör som den själv vill. När det gäller tycke och smak har man olika åsikter och det bör man respektera. Vad som är rätt för mig är kanske inte rätt för dig.

Forum bygger på att man delar åsikter och erfarenheter och man kan avsluta en diskussion som oense och fortsätta tycka olika. Kan man inte övertyga andra med argument via fakta eller känslor så förblir man oense.

För att hålla sig till trådens fråga så får jag inte känslan att jag vill ändra främmande människors mobil-beteende.

/Patrik
 
Den som gör som den själv vill. När det gäller tycke och smak har man olika åsikter och det bör man respektera. Vad som är rätt för mig är kanske inte rätt för dig.

Forum bygger på att man delar åsikter och erfarenheter och man kan avsluta en diskussion som oense och fortsätta tycka olika. Kan man inte övertyga andra med argument via fakta eller känslor så förblir man oense.

För att hålla sig till trådens fråga så får jag inte känslan att jag vill ändra främmande människors mobil-beteende.

/Patrik
Jag tycker att man ska kunna argumentera på ett sakligt sätt. I denna tråd hugger man på varandra på ett konstigt sätt ibland.

Vad har ni kommit fram till?
 
Men det är det som är hela grejen med ett forum - man kommer aldrig fram till nåt! Det finns inte ett sätt som är rätt och att alla måste komma fram till samma sak. Kommer inte hända och det vore väldigt märkligt om så skedde också. Då skulle jag iaf bli misstänksam.
 
Men det är det som är hela grejen med ett forum - man kommer aldrig fram till nåt! Det finns inte ett sätt som är rätt och att alla måste komma fram till samma sak. Kommer inte hända och det vore väldigt märkligt om så skedde också. Då skulle jag iaf bli misstänksam.
Man kommer väl fram till att olika personer tycker olika, men att alla i ett öppet forum kommer att enas, det håller jag med om, är nog lite utopiskt. Men det är väl det som är det fina med demokrati - man väljer själv om man vill mobilsurfa eller inte och om man tar med mobilen på sina utfärder eller inte.

/Patrik
 
Man kommer väl fram till att olika personer tycker olika, men att alla i ett öppet forum kommer att enas, det håller jag med om, är nog lite utopiskt. Men det är väl det som är det fina med demokrati - man väljer själv om man vill mobilsurfa eller inte och om man tar med mobilen på sina utfärder eller inte.

/Patrik
I länder som är sviktande demokratier (men det finns även exempel på att liknande händer i vår del av världen i olika situationer) råkar det vara så att mobiltelefoner är ett flitigt använt redskap för att påverka och övervaka sina medborgare. Dels tvingas du att använda den för att få tillgång till samhällsservice och i förlängningen använder myndigheterna din mobildata för att övervaka och kontrollera dig. Två sidor av samma mynt. Bara för att ge lite perspektiv.
 
Just precis vad jag menar i mina inlägg i den här tråden men det tolkas då som att man inte bryr sej om något annat än sej själv och sin fjällvandring!

Ska bli intressant att se hur mycket mothugg du får för den här kommentaren, trots att du bara konstaterar krass fakta....
Ja, men jag bryr mig inte så mycket vad andra tycker. Jag gillar inte att bli nådd/störd, speciellt då jag verkligen inte kan va till hjälp, som på resa. Tycker det är stressande att hela tiden vara nåbar.
Borde va skönare att inte veta om, om nåt allvarligt mot förmodan skulle inträffa.
Sannolikheten för att nåt INTE händer är så mycket större, så jag förlitar mig på det.
 
I länder som är sviktande demokratier (men det finns även exempel på att liknande händer i vår del av världen i olika situationer) råkar det vara så att mobiltelefoner är ett flitigt använt redskap för att påverka och övervaka sina medborgare. Dels tvingas du att använda den för att få tillgång till samhällsservice och i förlängningen använder myndigheterna din mobildata för att övervaka och kontrollera dig. Två sidor av samma mynt. Bara för att ge lite perspektiv.
Är man rädd för att bli övervakad avmyndigheter finns avknappen och man kan slå på mobilen då man gör sina "måste-ärenden".
Jag är nog mer integritets-fundersam på vad google, apple facebook med flera stora kommersiella företag gör med all insamlad data, som användare friviligt godkänt i det fintstilta.
För mig överväger hittills fördelarna av att använda men det tål att omvärderas då och då.
Men det finns också mobilappar jag valt bort av integritetsskäl.

/Patrik
 
AV-knappen funkar säkert för dig, men jag ser det större och tror inte folk använder den knappen speciellt mycket av de skäl jag redan angivit - man vill ha koll och inte riskera att missa nåt, man vill ha mer och mer och mer. Det är som socker eller droger - man kan knappt sluta och det blir beroendeframkallande för många. Det tror jag och jag märker på mig själv också att suget efter scrollande kan va starkt, även om det mest är blaj man scrollar bland.

Unga omedvetna människor klarar definitivt inte av att stå emot det, som vi kan se runt om i samhället och skolorna tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg