Läs och begrunda t ex inlägg 76 och 90 en gång till.Så antingen ALL teknik, eller INGEN? Låter som lite svart eller vitt tänk.
Problemet är att folk mycket sällan använder AV-knappen "man kan ju missa nåt viktigt"! tänker folk.
Om huset i Skåne brinner och jag är i Sarek, så hinner jag inte bidra med så mycket ändå.
Om du inte vill scrolla tillbaka så kan jag försöka igen: Såklart hinner man inte hem från sarek till södra Sverige och hjälpa till att släcka när huset brinner men för de flesta är det lite konsekvensner att hantera när huset brunnit. De skulle jag snarast vilja hem till.
Ett annat exempel även om det börjar bli nästan lite väl osmakligt snart - säg att någon närstående blivit inlagd på sjukhus med kort prognos kvar i livet. Jag skulle föredra att hinna hem och ta ett värdigt förväl framför att missa det pga egenvald onåbarhet. (anmäler själv till admin som får plocka bort om det är bortom utsidan-gränsen)
På tur kan jag ta fram mobilen en eller två gånger per dygn, kolla samtal/sms, välja att återkoppla eller inte och sedan slå av den igen. Det ser jag inte som någon begränsning av min naturupplevelse.
Jag kan larma om något händer mej.
Det är definitivt inte all teknik påslagen, metoden ovan är en liten dos teknik och för mig inte lika mycket som hemma. Där är det cirka 8-10h timmar vid dator/mobil om dagen: arbete + fritid.
Vill du gå utan mobil står det dej fritt, men väljer du att försöka pådyvla andra din vilja kring detta, då kommer nog både Sisyfos och quijote att framstå som lättvindiga och uppgivna.
/Patrik