Har nån annan den här känslan?

Tycker det är rätt egoistiskt om man väljer en fjällvandring i lugn och ro istället för att hjälpa familjen om tex huset brinner ned.
Vad ska man hjälpa familjen med när man är ute och fjällvandrar och huset har brunnit ner?
Eller menade du att man drar iväg och fjällvandrar efter att huset har brunnit ner?
 
Jag tycker mobil med på tur har blivit lite draget till sina extremer.

Det är inte nödvändigtvis alla notifieringar påslagna på max volym eller lämna mobilen hemma.

Alla moderna mobiler går att konfigurera så den inte notifierar mer än vad man själv önskar. Att medföra mobil bertyder inte att man har alla notifieringar påslagna hela tiden och att man så fort det plingar till måste ta fram och se vad det var.

Är ni inte chef över era egna prylar? Jag kan i alla fall gladeligen ignorera en notifiering om jag håller på med något viktigare. Jag kan kolla senare. Gör jag något viktigt så stänger jag av ljud och surr och det kan vara på jobbet eller i naturen.

Men att kunna nå t ex ringa efter hjälp eller bli nådd av närstående (man kan filtrera vilka samtal/sms man vill släppa igenom), så vill jag ha det.

/Patrik
 
Nu har lyckligtvis inte mitt hus brunnit ner men har sett det hända på samma gata där jag bor och nog finns det en hel del saker att ta tag i strax efter brandkåren lämnat också. T ex köpa nya kläder, ordna nytt boende, nya fordon för transport och köpa ny mat osv.
Att förbli borta då några dagar extra för att man lämnat mobilen hemma i den situationen skulle kännas tokfel för mej.
Ja, så var det förr (före mobilernas tid) men allt var inte bättre då. om du frågar mej.

/Patrik
 
Vad ska man hjälpa familjen med när man är ute och fjällvandrar och huset har brunnit ner?
Eller menade du att man drar iväg och fjällvandrar efter att huset har brunnit ner?
Nej, vad kan det vara? De får väl klara sig själva är säkert inget som behöver göras när huset brinner ned. Din fjälltur är mycket viktigare.

I mitt tex kan man också inkludera olyckor men antar det är samma sak där.
 
Kan inte du fråga din mamma vad hon skulle välja om hon var själv på en 10 dagars tur i Sarek och erat hus brinner ned eller du hamnar i en olycka. Vill hon ha en trevlig tur i Sarek eller bli varslat och ta sig hem och hjälpa till och träffa dig?

Tycker diskussionen har blivit absurd. Ok, att inte handla efter alla möjliga risker men att argumentera för att man inte vill komma hem tidigare om något faktiskt händer hemma tycker jag är rätt speciellt.
 
Kan inte du fråga din mamma vad hon skulle välja om hon var själv på en 10 dagars tur i Sarek och erat hus brinner ned eller du hamnar i en olycka. Vill hon ha en trevlig tur i Sarek eller bli varslat och ta sig hem och hjälpa till och träffa dig?

Tycker diskussionen har blivit absurd. Ok, att inte handla efter alla möjliga risker men att argumentera för att man inte vill komma hem tidigare om något faktiskt händer hemma tycker jag är rätt speciellt.
Oftast är vi alla 4 i Sverige. Och i Sarek har man nästan ingen täckning ändå.
 
Kan du inte fråga henne eller tänka igenom saken från din sida också? Går också att kommunicera utan telefon i Sarek.

Du kommenterar ju saker som inte bara handlar om din egen vanliga situation.

Ok, låt säga att grannen, polisen eller räddningstjänsten ringer när hela din närmaste familj är på resa och meddelar att huset har brunnit. Villd uävnta några dagar med att få reda på det?
Det vill inte jag, det vill jag få reda på snarast för att kunna ta snabbbaste vägen hem och avbryta resan.
Det kanske finns de som vill annorlunda och tänker att det tar jag hand om när jag kommer hem.
Därmed kommer somliga medföra mobil och andra inte.


/Patrik
 
Man undrar hur vissa kunde klara sig innan mobiltelefonen fanns. Gick man inte längre än till sista telefonstolpen? Eller var man kanske inte född före mobilens intåg? Jag förstår inte hur man kan va så ägd av en pryl att man låter den styra ens val i livet. Dömer ingen för det, men låter som man har ett rätt begränsat liv.

Jag vill varken bli nådd i fjällen eller hemma mellan kl 22-07 då jag gör mig oanträffbar för att slippa notiser och samtal.
 
Man undrar hur vissa kunde klara sig innan mobiltelefonen fanns. Gick man inte längre än till sista telefonstolpen? Eller var man kanske inte född före mobilens intåg? Jag förstår inte hur man kan va så ägd av en pryl att man låter den styra ens val i livet. Dömer ingen för det, men låter som man har ett rätt begränsat liv.

Jag vill varken bli nådd i fjällen eller hemma mellan kl 22-07 då jag gör mig oanträffbar för att slippa notiser och samtal.
Eller så är bara folk i olika livssituationer. En del kanske vill använda ny teknologi när den underlättar.

Att ha med sig en inReach eller telefon kanske gör att du gör den turen som du annars inte hade gjort. Folk kanske inte gjorde de turerna på 70 talet heller men nu när vi har möjlighet så ändras ju också folks möjligheter.

Men folk har väl begränsade liv om man har med sig en telefon när man är på tur och man har ensamma barn hemma tex. Självklart är det också telefonen som styr ens liv om man har den med sig.
 
Ok, låt säga att grannen, polisen eller räddningstjänsten ringer när hela din närmaste familj är på resa och meddelar att huset har brunnit. Villd uävnta några dagar med att få reda på det?
Det vill inte jag, det vill jag få reda på snarast för att kunna ta snabbbaste vägen hem och avbryta resan.
Det kanske finns de som vill annorlunda och tänker att det tar jag hand om när jag kommer hem.
Därmed kommer somliga medföra mobil och andra inte.


/Patrik
Förstår inte varför du svarar mig. Jag håller ju med dig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Teknikern Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen? Allmänt om friluftsliv 240
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
såg nån som ha gett ett nyåslöfte Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg