håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

de adrenalinmässigt lågintensiva friluftsmänniskorna. Det är främst bland dessa lågintensiva (t ex vandring, kajak, längdskidor, långfärdsskridskor etc) som jag upplever att fokuseringen på utrustningens prylstatus är högst. :D

OT, men det är alltid kul när någon hittar på något nytt. Det är nästan värt en egen tråd att diskutera vad som är "lågintensiva" resp. "högintensiva" friluftsaktiviteter.
 
Intressant frågeställning. Jag är rätt säker på att det har gjorts undersökningar. Det har det t ex gjorts inom idrott och där man kan se skillnader mellan olika idrotter. Övertygad om man kan se samma skillnader inom friluftsliv.

För mig handlar friluftsliv inte om att man letar rätt på en grillplats i nått friluftsområde, eller att man väljer att gå en dag på nån led typ upplandsleden. Utan det handlar för mig om att ta sig ut i naturen och leta upplevelser.

Således blir det en prylfråga. Det räcker med att skumma igenom utrustningstrådarna här på US, det slutar alltid med att man måste ha ett Hilleberg för det är alltid säkrast och säkert också billigast i längden bla bla bla. Kängor blir samma sak, kök, kniv, ryggsäck osv...

Då kommer vi till utbildningsfrågan, därför att alla inser att värstabästa inte alls alltid är särskilt nödvändigt. Det finns gott om utrustning som står pall för tämligen avancerade turer. Men är man nybörjare så är det svårt att veta vart gränsen går. Således står man där och har att välja mellan värstabästa utrustningen eller att chansa. Resultatet blir nog många gånger att man skiter i det helt.

Går man i svenska fjällen så träffar man antagligen "vanliga svenssons" för de i lägre social klass har inte råd och saknar kunskapen. De i högre social klass åker inte till svenska fjällen utan hittar nån savann eller berg i afrika att åka till...

Mvh
Fredrik
(Som letar 1/2-mans kupoltält)
 
Utrustning....

Vi mötte två tyskar i fjällen en gång för länge sedan. De hade shoppat allt som behövdes, uppenbarligen vid samma tillfälle. Även vi hade bra utrustning, men uppenbarligen var det något med oss som inte passade in i deras världsordning. På 100 meters håll naglade de fast oss med blicken och följde oss, vi passerade dem på 10 meters håll utan att de reagerade på annat sätt än att vända sig och fortsätta att fånstirra tills vi försvunnit utom räckhåll.

Att köpa samma prylar som alla andra kan lika mycket vara en strävan att smälta in i mängden, du är vad du konsumerar, som att man vill ha något som fungerar.
 
För att låtsas som att man är expert på antropologisk historia: Är inte frisksportande över huvud taget en medelklassgrej? Adeln definierade sig själva genom att hävda sin ätt, släktbanden och blodet bakåt i historien, och när medelklassen skapades definierade de sig genom sin hälsa och friskhet för framtiden (jojo, något sitter kvar från historian) och det är precis den tanken vi reproducerar när vi ger oss ut i fjällen.

Adeln åker 30-fots segelbåt i Martinique och plebejerna super skallen av sig i Thailand. Vi däremot ser oss som för diskreta för det ena och för fina för det andra, haha.

Allvarligt talat: Friluftsliv är enligt mig en av de mest enande sakerna vi gör. Jag kan glida runt i ÖB-grejer tillsammans med medresenärer som kånkar Klättermusen och mex-tex, och alla njuter lika mycket.
 
Adeln åker 30-fots segelbåt i Martinique och plebejerna super skallen av sig i Thailand. Vi däremot ser oss som för diskreta för det ena och för fina för det andra, haha.


Du menar förstås har inte råd med det ena och vågar inte det andra. Medans dom två andra grupperna lever livet och har skitkul, har medelklassen den i särklass största representationen hos landets terapeuter. Någonstans måste dom ju ta vägen med det inre tryck dom bygger upp genom att, i stället för att lyssna in och leva ut sina behov, gå runt och lossas hela dagarna.
 
Eller det förstås, haha :)

Det kanske är farligt att vara sund? Vägen till fördärvet är bred och väl saltad liksom. Medelklassens frisksportande ligger absolut längst ifrån den gamla Primalskriks-terapin av alla tre fritidsaktiviteterna.
 
Haha, eller så har man en gammal veteran 27 fots motorbåt (funderar skarpt på att skaffa en Skippi 650 Cruiser istället), åker off-road motorcykel, och reser gärna till Thailand på höstarna..... spelar dessutom en runda golf ibland, fiskar & jagar också.
Åker dessutom alpint, cyklar, vandrar, styrkertränar.
Viktigast är att man gör något skoj, man behöver inte snöa in så enormt i det man pysslar med.
TV är något jag inte har en aning om vilka serier och soffprogram som går istället, det senare verkar alldeles för många människor "sysselsätta" sig med.
Sedan att man är übertekniknörd gör att mycket tid går åt vid datorn på kvällarna då det ska grejas med foto, film, gps och samtidigt kolla in lite vad som händer ute i världen.
 
OT, men det är alltid kul när någon hittar på något nytt. Det är nästan värt en egen tråd att diskutera vad som är "lågintensiva" resp. "högintensiva" friluftsaktiviteter.

Hi hi, första gången jag sett någon kalla längdskidor för lågintensivt :).

//J
 
Men det här med utrustning. De flesta köper väl dyr utrustning som nybörjare, för de vågar inte annat. Och sen står man där tio år senare med samma utrustning, som fortfarande håller, och då är man väl betydligt mer prylgalen om man går och köper nya, billigare tält varje år (som jag upplever att många på utsidan gör) än om man håller fast vid sitt gamla Hilleberg?
 
nu blev det dyrt igen

Men det här med utrustning. De flesta köper väl dyr utrustning som nybörjare, för de vågar inte annat. Och sen står man där tio år senare med samma utrustning, som fortfarande håller, och då är man väl betydligt mer prylgalen om man går och köper nya, billigare tält varje år (som jag upplever att många på utsidan gör) än om man håller fast vid sitt gamla Hilleberg?

med risk för att hela Hilleban gänget kommer att attackera nu.

Är inte detta lite av grundproblemet. Många nybörjare TROR att man måste ha värsta 90l ryggan med ett Hillebergs tält för mååååååååånga tusenlappar nedpulat, samt självuppblåsbart liggunderlag. Men här snålar man och köper ett som väger 1kg, men fortfarande kostar det 1myriad mer än ett tjockt cellplast. Sen på med ett par lundhagare för några tusen till.

Med ont i ryggen, och i mitt fall -skoskav, så ger man sig f&%¤n inte ut nån mer gång

Eller

Så kommer man aldrig iväg för man har inte råd med tågbiljetterna.
_____________

Jag återkommer till att utelivandet inte behöver kosta så nedrans mycket. Det går faktist att använda det gamla regnstället. Ryggan kan köpas för klart mycket mindre pengar eller kanske lånas, om man INTE lyssnar på alla förståsigpåare i butikerna. Sen behöver man nog bara ett hilleberg på vinterfjäll i orkan, ett stadiumtält funkar i 98% av fallen. Med lite koll på sina egna begränsningar och lite mindre macho ideal så kan man agera proaktivt på fjället och klara sig undan de 2% av tillfällena då ett Hilleberg är motiverat.

Så nu alla Hillebaner nu kan ni börja slå

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar