håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Jag totalignorerar vissa märken just eftersom själva märket kostar, och jag hittills inte hittat når märkespryl som har så unika egenskaper att det inte går att hitta ett funktionellt likvärdigt alternativ till lägre pris.

Det finns ju många märken som är mer mode är friluftsliv.

(Jag köper inte Levis-jeans eller Armani-kläder heller, och köper hellre en Toyota än en BWM.)

Med religion menar jag att man tittar mer på märket än på funktion/pris. Rätt ofta får man det man betalar för också, om det inte, som i Levis fall, uppenbart handlar om att de extra pengarna man betalar går oavkortat till reklam. (Och man inte ser någon välgörenhetsaspekt med att stötta dem som jobbar med reklamfilm.)
 
man kommer inte ifrån att det är skillnad på märken, ibland försvarbar ibland inte.. jag har både dyra och några billiga skjortor och man ser redan efter en tvätt vilken enorm skillnad det är, jag har finskjortor som gjort 100 tvättar och ser bättre ut en en H&M skjorta sprillans på galgen, då funderar man vilken som egentligen är dyrast?
 
Det finns ju ett gammalt talesätt om att man måste ha medel för att kunna var sparsam, informationen kan numera de flesta ha möjlighet till, om de vill, men valet verkar inte alla kunna göra.
Jämför gärna med vem som köper frukt och grönt respektive läsk och chips i butiken.....
 
Med religion menar jag att man tittar mer på märket än på funktion/pris. Rätt ofta får man det man betalar för också, om det inte, som i Levis fall, uppenbart handlar om att de extra pengarna man betalar går oavkortat till reklam. (Och man inte ser någon välgörenhetsaspekt med att stötta dem som jobbar med reklamfilm.)

Levis jeans är snorbilliga i USA (under $50), där handlar jag mina.
Men jag köper mest jeans från Polo Ralph Lauren då dom är snyggare & skönare.
 
Levis jeans är snorbilliga i USA (under $50), där handlar jag mina.
Men jag köper mest jeans från Polo Ralph Lauren då dom är snyggare & skönare.

Levis i USA har enligt flera oberoende källor inte samma modeller som här, så då måste du verkligen handla bara för märkets skull, för att visa dina svenska polare att du har just Levis. ;)
 
Nej, det är självklart en möjlighet att amerikaner och europeer har helt diametralt olika smak. Smaken är ju beroende av omgivningen, och vi bor ju rätt långt ifrån varann.
 
Ok, med reservation för att jag inte har läst igenom hela tråden, men visst finns det en reell risk för att friluftslivet går mot ett klassamhälle. Jag tänker då främst på olika invadrargrupper. Dels finns det en kulturell faktor av tradition och att den svenska naturen är främmande för många, dels en ekonomisk variabel. Majoriteten av invandrarna bor i storstäderna och ibland saknas det nog resurser (ekonomiska, kunskapsmässiga osv.) för att ta sig ut.

Jag vet att många friluftsföreningar bedriver kampanjer riktade mot dessa grupper just för att det kan vara ett bra "naturligt" sätt att komma in i den svenska kulturen.

Mvh /Joel
 
Billig aktivitet

Vandring är verkligt ett bra alternativ för oss fattiglappar.i dyrare aktiviteter som segling,golf

och bilsport krävs större plånböcker och större klassperspektiv.

men visst skor är också dyra.Vandrare som går barfota har jag mött både i svenska

fjällen och utomlands.Ett bra tips kan vara att dela kostnaderna för tex ett 3-manstält,med

en eller flera kompisar.Tältet kanske håller i 15 år,men man kanske använder det själv bara

2-3 veckor per år,varför inte då äga och sköta det tillsammans med pålitliga vänner?

mvh U J
 
Det är en vacker tanke att kunna samäga dyra prylar som endast används då och då. Tyvärr så funkar det sällan i praktiken. Dels så tycks omsorgen om grejorna bli sämre när det personliga ansvaret för skötsel och underhåll minskar, dels så kan man ge sig den på att "alla andra" också vill ha prylen just när jag vill.

Vandring är en underbar och relativt ekonomisk friluftsaktivitet. Dock är det ju ingen "action sport" varför man inte skall förvänta sig att alla åldersgrupper skall attraheras av det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar