håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

5-6? Kom tillbaka när du känner 5000-6000.

(Jag att du förväxlar statistik med enskilda fall. Ett vanligt misstag.)

Jag kan omformulera det så här då, om du bor i en småländsk by med c:a 1000 invånare så lever du längre om du är en icke akademiker. 5-6000 då får man åka in till storstan för att hitta så många och statistik är det ingen som är intresserad av härute...

Jag kan omformulera det så här då, om du bor i en småländsk by med c:a 1000 invånare så lever du längre om du är en icke akademiker.

Sant.
Eller: om du är akademiker så är det för att du har flyttat från den småländska byn med 1000 invånare och kommer att höja medellivslängden i en stad.

statistik är det ingen som är intresserad av härute...

Vilket skulle bevisas, som det heter. :)

Sitter och klurar på min kammare...

just om det finns statistiska belägg för att de som friluftar mycket lever längst?

Det blir alltid problem att tolka såna här statistiska samband, är det de som orkar plugga länge som också orkar leva längre eller är det livskvalitén som arbetet de fått efter utbildningar har gett dem som gör att de lever längre? Sociala skyddsnätet som hjälpt dem klara utbildningen som skyddar även sent i livet? Andra samvarierande faktorer?

Thure

Med lite avancerad samkörning av medlemskap i "Friluftsföreningar" av typen Främjandet, STF (ja,jag vet, det är ingen enhetlig massa men dom är många och är aktiva), Svenska fjällklubben (få men naggande goda...) med statistik från fd Svenska "ko" skapsräkningen så borde man kanhända kunna hitta sambanden - om det nu finns något. Alternativt prata med våra norska vänner vars fjällorganisation (som jag nu glömt namnet på) som är mycket mer renläriga än STF. Tyvärr saknar väl norrmännen det övriga statistiska materialet för att komma vidare. Men medge - det vore en kul tanke och kanske nått för friluftsforskarna på Unviversitetet eller Klas Sandell och vännerna i Örebro att gräva vidare i :).

Dock tror jag utan att gräva i det att frilufsiga människor klumpas ihop med övriga "sportiga" typer och mellan dessa tror jag inte att skillnaden är så stor.

Men området är väl värt en fördjupad studie tycker i vart fall jag...

Vänligen/Dag

Sajberjohan är rätt ute, i den världen är det så som han skriver.
Akademiker jämförs inte i statistiken med de personerna johan skriver om.

Stressfaktorerna i karriärerna som akademikerna genomgår och lever under drabbar knappast de människorna tex.

väldigt många är fast i de gamla industrinormerna även när det gäller arbeten, roller och/eller tider. det kommer att ta tid precis som det var en växling när vi gick från jordbrukssamhälle till industrisamhälle, nu går vi från industri till tjänst och naturligtvis kommer det att ta tid att växla över och inte alla förstår skillnaderna med en gång.. alla arbetar inte i industrier med massor tungrodda organisationer där folk arbetar antingen dagtid eller skift med stämpelklockor.. för många av oss ser verkligheten mycket annorlunda ut. .
Ja det ser verkligen annorlunda ut för många av oss som är antingen långtidsarbetslösa eller långtidssjukskrivna - sjukpensionärer. Vissa av oss, mig själv inräknad, har trots sjukdom eller handikapp förmågan att vända på slantarna och antingen spara eller köpa begagnat av det som "den stora massan" med betydligt mer i plånboken bytt ut och sålt för en spottstyver.

Det går att skapa ett bra liv trots minimala ekonomiska uppoffringar men det tar tid och kräver en del planering. Mitt friluftande och paddlande året runt håller mig ifrån sjukvårdssvängen och pillerknaprandet för det är inget kul alls att varje dag vakna och knappt ta sig ur sängen.

Det går att skapa ett bra liv trots minimala ekonomiska uppoffringar men det tar tid och kräver en del planering. Mitt friluftande och paddlande året runt håller mig ifrån sjukvårdssvängen och pillerknaprandet för det är inget kul alls att varje dag vakna och knappt ta sig ur sängen.

det är naturligtvis ingen vardag man önskar någon annan och kan friluftsliv skapa livskvalitet så är det grymt!

Ja det ser verkligen annorlunda ut för många av oss som är antingen långtidsarbetslösa eller långtidssjukskrivna - sjukpensionärer. Vissa av oss, mig själv inräknad, har trots sjukdom eller handikapp förmågan att vända på slantarna och antingen spara eller köpa begagnat av det som "den stora massan" med betydligt mer i plånboken bytt ut och sålt för en spottstyver.

Man får en sundare ekonomi med en osund hälsa, det är väl enda fördelen....
Missförstå ej, knapert blir det, men mera vettigt...

Många strävar efter ökade inkomster, men glömmer bort utgifterna som ska minskas ständigt...tycker jag i alla fall, det är därför jag kan köpa det jag önskar nästan, för att jag tagit bort idiotkrediter och sjuka lån till skitsaker som inget betyder igentligenför mig personligen, de är bara jagharsåhärmycketgrejor-jagvinner-ikoner...

Många, (de med inget självförtroende) omger sig med jagärsomjagska-ikoner i hemmet, de törs inte vara personliga förrän de är väldigt rika, då jäklar kan de göra vad som helst, för en rik person är inte tokig som är personlig, den har smak, är "rätt" med vad den gör....men om en mindre bemedlad gör hemmet personligt så är den socialt missanpassad...

Du har så förb. rätt Peter, och det är inte svårt att förköpa sig på skit, det har jag sett på nära håll och dom har inte ens råd att sjukskriva sig för då får dom flytta och gör konkurs. Dom tycker att jag har det så bra och det kan jag hålla med om, jag har det jag behöver och vill ha, saker jag använder, inte saker för att vara nån för när människor börjar omge sig med saker bara för att hålla statusen uppe och vara "någon" då jäklar är dom rejält snett ute.

Det är många som tittar snett på mig och mina stora resurser, (egen verkstad) men resurserna har jag skaffat mig vid rätt tillfälle och det mesta är sånt som fordrat handpåläggning för att kunna användas och allt är köpt kontant för skattade pengar. Det är det som kallas för trygghet, att äga "skiten" själv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg