Jag vidhåller att jag inte tror ekonomin har så stor betydelse för frilufsande (som är ett rätt brett begrepp). Var och varannan av grannar och vänner satsar fantastiskt mycket mer på t ex snöskotrar och de tillhör inte någon överklass. Snarare tror jag att den traditionella fjällvandringen snarare appellerar en övre akademisk medelklass, sen finns det andra friluftsgenrer som appelerar andra grupper. Mycket tror jag beror på att de aktiviteter man ägnar sig åt också är ett sätt att definiera sig själv; i vissa grupper (vanligt här på utsidan) så anses det lite vulgärt att köra snöskoter och man väljer ofta att definiera vad som är en "fjällupplevelse" och är inte sen att tala om det för andra heller. Inte för inte så är begreppet "fjällfascister" något som förekommer rätt frekvent tyvärr.
Men som sagt; i relation till andra saker som folk i min bekantskap håller på med (skotrar, segelbåtar, långa utlandsvistelser, bilar etc) så är kostnaden för friluftsliv endast en bråkdel och eventuella "klasskillnader" tror jag i betydligt högre grad innehåller andra komponenter.
Men som sagt; i relation till andra saker som folk i min bekantskap håller på med (skotrar, segelbåtar, långa utlandsvistelser, bilar etc) så är kostnaden för friluftsliv endast en bråkdel och eventuella "klasskillnader" tror jag i betydligt högre grad innehåller andra komponenter.