håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Att rökare är överrepresenterade bland lågutbildade kvinnor.
Att fetma är mer utbrett bland lågutbildade.
Att lågutbildade riskerar hjärtinfarkt i högre grad (de röker mer, äter sämre och motionerar mindre)

Om vi inte förnekar att dessa samband finns, så kan vi ju ställa oss frågan vad vi kan göra åt det. Men det är en helt annan diskussion.

Lite osäker på siffran, men jag har för mig att det skiljer 8 år i förväntad livslängd mellan SACO-medlemmar och LO-medlemmar.

Jorå, men att kolla vad det är för folk som surfar på ett friluftsforum, och vad de har för intressen? Det kan man ju nästan gissa, och sannolikt inte representativt för hela befolkningen. Så det blir väl ett begränsat värde i svaret varför man frilufsar eller inte.

När restaurangen på jobbet gör enkäter hos sina kunder för att undersöka vad som kan förbättras för att fler ska bli gäster, borde de inte ha ett större intresse i att ta reda på varför de som inte går dit inte går dit?

Peace.

om man förutsätter att vi fortfarande befinner oss i ett industrisamhälle.. nu håller jag nog med martin, tjänstemännen är eller håller på att bli den nya arbetarklassen. tjänstemän har datorer på jobbet..

Tillåts jag spekulera än mer, så skulle jag kunna prata om att det är en tradition som har sina rötter i Romantikens natursvärmeri bland dåtidens över- och medelklass. (...)Den vanlige kolvaktaren såg nog mest bara eld, hårt arbete och sitt levebröd när han begrundade skogen han hade framför sig.

Naturligtvis är det så!
Hela tanken om fritid i allmänhet, och friluftsliv i synnerhet, är ju ett resultat av industrialismen och urbaniseringen. Det är vi som har fjärmat oss från naturen som då och då besöker den i syfte att bara besöka den.

Men att söka rötterna i antiken, och förlängningen romantiken, kanske är att gå över ån efter vatten, även om det såklart finns en poäng. Sverige är ett land som industrialiserades och urbaniserades för bara några generationer sedan - vi har fortfarande kvar en del av vår koppling till naturen som självklar vistelsemiljö. Till skillnad från de flesta andra européer är det många av oss här uppe som måste ut i naturen för att må bra, eller bara för att vi har något helt vardagligt att uträtta där (som att hämta mat), snarare än att använda naturen som kuliss till färdigförpackade "upplevelser".

Det läskiga är att vi som sagt håller på att förlora det, eftersom vi inte för vidare det till våra barn. Det kanske inte är en fråga om social bakgrund och tillhörighet längre?

(Nu kände jag att jag blev jäkligt akademisk, men det kanske gör mig till en ganska typisk friluftsmänniska)

ISBN: 978 91 7331 194 6
Friluftshistoria - Från härdande friliuftslif till ekoturism och miljöpedagogik.
Ger förutom historik en ganska intressant inblick och teori om hur vi hamnat där vi är och även lite var vi är på väg.

Samt

ISBN: 91-973214-0-0
Svensk klättring - Pionjärerna
Mer om klättringen historiskt i sverige.

Forskning om friluftsliv

Hej!

På denna site finns en del forskningsrapporter där det diskuterade ämnet berörs ur olika aspekter för den som vill grotta ner sig i siffror och akademiska texter: www.friluftsforskning.se. Kolla särskilt efter rapporter från Friluftsliv i förändring under fliken Publikationer.

Det ska sägas att jag arbetar som informatör för forskarprogrammet Friluftsliv i förändring som tar fram denna forskning, men eftersom verksamheten är icke-kommersiell och alla resultat delas ut gratis hoppas jag att denna "reklam" kan passera. Annars får admin gärna radera om han finner det olämpligt.

mvh

//Anders

min ekonom sa till mig förra veckan: nu är det bevisat, man blir smartare av motion.. det har dom räknat ut på sahlgrenska.. då sa jag till henne: det är inte så att smarta människor motionerar mer just för att dom fattar att det är bra för dom? hönan eller ägget, som alla vet handlar frågan om definition av ägg.. man behöver inte vara smartare för att man är bildad, man behöver inte uppskatta saker vissa för att man är bildad.. tyvärr blir det ofta så ändå, inte alltid men ofta..

Enligt det referat jag tog del av på SR P1 så hade man även studerat enäggstvillingar i rapporten och i de fall där den ene tvillingen tränat styrka och den andre mera konditionsinriktat så hade tvillingen som tränat mera hjärta-kärl bättre resultat på intelligenstesterna. Detta talar onekligen för att miljön har betydelse i det här fallet. Vad som möjligen inte kontrollerats är om de som tränat hårdare konditionsidrott varit mera motiverade allmänt att prestera bra på mönstringstestet för att t ex bli uttagna till jägarutbildning etc.

Thure

Det finns inga konkreta definitioner men gängse är att det är krasst baserat på ekonomi. Jag gissar att ts även menar det.

Nu börjar jag hålla med dig, men i stället för över-, medel- och underklass så vill jag nog använda termer som hög- eller låginkomsttagare. Klassamhället försvann när vi slutade prata om adel, borgare och bönder. Utbildningsmässigt tycker jag att man kan prata om utbildningsbakgrund eftersom den är oberoende av intelligensnivå men ändå ett mått på ifall man tycker att utbildning är viktigt. Har man valt eftergymnasiala utbildningar så är det ett tecken på intresse och möjligheter, inte intelligens. Använder man gammeldags terminologi så är det lätt hänt att läsaren tror att åsikterna är gammeldags reaktionära fördomar.

Vad som möjligen inte kontrollerats är om de som tränat hårdare konditionsidrott varit mera motiverade allmänt att prestera bra på mönstringstestet för att t ex bli uttagna till jägarutbildning etc.

Thure

här har vi ytterligare en klassfråga, man får/fick sociala poäng beroende på var/hur man valde/väljer värnpliktsutbildning. när jag gjorde värnförmånen var det mycket tydligt vilken socialgrupp som var överrepresenterad.. samtidigt så vet jag många som fula ut sig på mönstring för att vara roliga, slippa eller skaffa en annan typ av sociala poäng..

Att ge sig ut som jag gör många gånger ses av alldeles för många som om man är ett "original" som är lite "egen", då jag använder mycket gamla enkla grejor.
Då är vi två original iallafall för jag har ju mycket blandad utrustning. Jag dyker också, och använder en blandning av nyare och antikt "skit", kör med AGA Divators grejer som var senaste mode för 25 år sen.

Snacka om att jag fått många kommentarer genom åren men det skiter jag i, jag använder det jag behöver, litar på och har råd med. Mina grejer är gamla men funkar alltid, senast hade helmasken legat i bilen över natten och regulatorn var full med is, men efter 10 minuter hängande i ett snöre strax ovanför botten så var det bara att skaka ur isen, koppla ihop det hela och hoppa i. Gör det med moderna grejer och du har en olycksincident som ett brev på posten.

Vad jag ville säga var att bara för att det är det senaste, dyraste och modernaste behöver det inte vara det bästa eller säkraste.

Då är vi två original iallafall för jag har ju mycket blandad utrustning. Jag dyker också, och använder en blandning av nyare och antikt "skit", kör med AGA Divators grejer som var senaste mode för 25 år sen.

Snacka om att jag fått många kommentarer genom åren men det skiter jag i, jag använder det jag behöver, litar på och har råd med. Mina grejer är gamla men funkar alltid, senast hade helmasken legat i bilen över natten och regulatorn var full med is, men efter 10 minuter hängande i ett snöre strax ovanför botten så var det bara att skaka ur isen, koppla ihop det hela och hoppa i. Gör det med moderna grejer och du har en olycksincident som ett brev på posten.

Vad jag ville säga var att bara för att det är det senaste, dyraste och modernaste behöver det inte vara det bästa eller säkraste.

Eller så vill man vara originell och en riktig karl genom att visa vilka gamla prylar man kan köra med? Jag anser, för det mesta, att det som är gammalt inte blir sämre men de nya lösningarna och materialen blir bättre.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg