Okej, det här med klass är inte alldeles lätt. Dels uppstår ett problem i fråga om definition av begreppet, dels har ordet "klass" en negativ klang i dessa typer av diskussioner. Pratar vi om en över- och medelklass, så innebär det ju att det måste finnas någon form av "underklass". Något som vi i Sverige har arbetat hårt på för att utbilda bort. Idag pratar vi väl hellre om "socialgrupp 3" eller "lågutbildade".
Till frågan om relationen mellan friluftsutövande och socioekonomisk bakgrund. Jag är ganska övertygad om att det finns en sådan koppling. Får man göra sådana kopplingar, utan att för den skull ha för avsikt att trycka ned en annan grupp människor? Det tycker jag. För annars måste vi underkänna resultat av vetenskapliga undersökningar som kommer fram till:
Att rökare är överrepresenterade bland lågutbildade kvinnor.
Att fetma är mer utbrett bland lågutbildade.
Att lågutbildade riskerar hjärtinfarkt i högre grad (de röker mer, äter sämre och motionerar mindre)
Om vi inte förnekar att dessa samband finns, så kan vi ju ställa oss frågan vad vi kan göra åt det. Men det är en helt annan diskussion.
Åter till tråden, så vågar jag nog sticka ut hakan, och dra slutsatsen att akademiker/högutbildade röker mindre, äter bättre och motionerar mer. Jag vågar mig också på slutsatsen att de är överrepresenterade i friluftslivssammanhang.
Om jag tillåts spekulera, så tror jag inte att det handlar om ekonomi eller tid, utan mer om (hem)tradition och ens umgänge. Det bland vissa grupper viktigt att efter semestern kunna berätta om fjällvandringen för grannar och arbetkamrater. Att tillbringa sitt liv framför TV:ns dokusåpor är inte okej, även om man gör det så ska det förnekas, alternativt bortförklaras med att man råkade zappa dit. Det är alltså viktigt att uppvisa ett aktivt, hälsosamt och initiativrikt liv.
Tillåts jag spekulera än mer, så skulle jag kunna prata om att det är en tradition som har sina rötter i Romantikens natursvärmeri bland dåtidens över- och medelklass. Just föreställningen om en besjälad natur som man kan gå ut i och tappa på energi, för att på så vis bli revitaliserad. Den vanlige kolvaktaren såg nog mest bara eld, hårt arbete och sitt levebröd när han begrundade skogen han hade framför sig. Men, som sagt, nu spekulerar jag bara
Mvh /Joel