håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle.

Hm.
Vad är det ni vill att vi som sitter här och surfar på samma sida ska säga genom att göra en undersökning av yrken/intressen?
Klappa varann på ryggen och säga att vi är bra, och lika? Och "dom andra" är dåliga, och annorlunda.
En poll på vad man är för sort yrkesmässigt/akademiskt lär väl inte ge så stor spridning. Vilka är vi som har tid/möjlighet att sitta och surfa på arbetstid?

Resultatet lär knappast bli någon kioskvältare. Gäsp.

Alla får väl plats/tillåts ute. Plastjackor och bomullsanorakar.
Någon gillar att bära med sig mat och boende själva, det som ger njutning och en kick är att känna att man klarar sig själv.
Någon annan gillar att bo på fjällstation, äta mat som någon annan lagar, göra dagsturer med liten packning och njuta på det sättet.
Någon gillar sina gamla ingångna prylar, med de fördelar och egenheter de har, eller har inte råd att byta så fort det kommer en ny färg på prylarna.
Någon gillar att köpa nytt, för att känna sig säker på att grejorna funkar och är "bästa alternativet just nu", eller rent utav bara för att de gillar prylar, och har råd.

Men alla gillar inte friluftsliv.
Någon annanstans sitter samma typer av samlingar av människor och funderar vilka andra det är som gillar Star Wars, klassisk musik, tändkulemotorer, scrap booking, vinylskivor, vinprovning, ...
Man samlar sig väl med sina gelikar, vad man än gillar?

Återväxt av friluftsmänniskor

kan man fundera över.
Bor man i stan som jag och en hel del andra i landet så skall det till en knuff för att få en ung människa att söka sig ut i naturen och pröva på att sova i tält, göra upp eld etc.
Tills nu har den allmänna värnplikten/lumpen fått ut en försvarlig mängd unga män och kvinnor i naturen under ordnade former. Visserligen är det ett extremt dyrt sätt om vi ser till totalkostnaden för landet...
Trots allt denna väg ut i naturen försvinner och för de som inte har vänner/föräldrar som drar med dem ut på introduktion i friluftsliv så är väl scoutrörelsen en av de få vägarna som finns kvar.
Barn till jägare får antar jag (jagar inte själv) oftast en introduktion när de får följa med på jakt.

Hur blir det med återväxten framöver?
Kommer det att jägarättlingar, scouter, holländare och tyskar som tar över?
/tobbe (fd scoutledare och pappa till två scoutande tjejer)

Jag tror att den här diskussionen kommer att bli ganska ensidig, för de som inte har råd med friluftsliv har antagligen inte särskilt stor tillgång till Internet.

Men tar man sig utanför Internet så läste jag i en tidning om en familj som sparat i tre år för att ha råd att köpa ett tält, så de eventuellt skulle kunna campa. Och då var det inget Hilleberg de var ute efter direkt.

Jag minns två kvinnor med ett gäng barn på en camping förra sommaren. De hade ett stort gammalt tält, halva bilen full med trasmattor som de sov på, täcken och kuddar. Här på Utsidan tror jag att de flesta anser att det är självklart att man har sovsäck och liggunderlag (eller luftmadrass) när man tältar, men det kostar normalt ett par tältnätter att köpa. Per person.

Fattigdomen i Sverige är tyvärr väldigt dold idag, många familjer prioriterar märkeskläder till barnen före hyran (så barnen inte ska bli mobbade i skolan). Jag känner flera familjer som inte bara är utan internet, de har inte ens en dator. De har en begagnad mobiltelefon med kontantkort och för det mesta har de tomt på kortet (de kan ju bli uppringda ändå). Fast telefon? Nej, det är för dyrt. (Ok, barnen har tillgång till Internet i skolan och hos kompisar, men vuxna som jobbar som t.ex. lokalvårdare brukar tyvärr inte ha tillgång till Internet på jobbet.)

min ekonom sa till mig förra veckan: nu är det bevisat, man blir smartare av motion.. det har dom räknat ut på sahlgrenska.. då sa jag till henne: det är inte så att smarta människor motionerar mer just för att dom fattar att det är bra för dom? hönan eller ägget, som alla vet handlar frågan om definition av ägg.. man behöver inte vara smartare för att man är bildad, man behöver inte uppskatta saker vissa för att man är bildad.. tyvärr blir det ofta så ändå, inte alltid men ofta..

Friluftsliv är så billigt att alla har råd. En promenad i skogen är gratis. Skogen måste inte vara fjällnära eller tropisk. Att fattiga inte tar sig ut beror nog mer på annat, som stressen över att alltid leva på marginalen. Fattiga röker mer än välbeställda, de äter mer färdiglagat och är fetare. Svår eller kronisk stress hindrar oss från att se alternativen och fatta rationella beslut. De allra fattigaste (nyanlända invandrare) är nog fullt upptagna med att orientera sig i stort. Friluftsliv är ingens svensk specialitet men basbehoven skall nog vara uppfyllda innan det känns angeläget att sova under vindskydd i skogen vintertid.

MonicaKa, gillar ditt inlägg :)

Vi har konstaterat ett klassliknade tillstånd i friluftslivet.
Patric din enkät behövs och efterlyses.
Bara genom att titta i spegeln och ögna genom mitt gamla CV så inser jag varför jag tillhör den här vinnande gruppen av utenissar, skägg, friluftsliv, opera och konserter, en god bok mycket gärna, en smal film gärna, skriver snigelpost. Mao helt förlorad....skidförrådet med turskidor och tegsnäsare, stavar med trugor för höstsnö...i skåne....;-) därtill en gammal friluftsutrustning med en och annan ny komplettering....tur att jag har till livskamrat en av samma ull fast utan skägg.....

Det här är ju riktigt bra!

Kanske handlar mer om att du börjar bli gammal ;-)

En annan minst lika intressant skiljelinje är den som går mellan oss noobs och er, snobbiga, kroniska kånkenbärare. Vi vet nog att ni rynkar på näsan och pratar illa om oss så fort vi är utom hörhåll ;)

Det mesta kommer nog av träning och vana eller ovana.....
Min gamle vän författaren hävdade alltid att ett gott huvud är sällan givet, det måste böjas och tränas.
Precis som Patic observerar så att det kanske är så att ordningen är att de som tränar, har roligare för att de har en plan, medan de som är passiva, förblir det i bristen på en plan......
Min vän som besökte mig hade varit ute igår och gott halvannan mil på stranden med en ny kvinna, idag stramade det i vadorna på honom. Träna kan man göra av många olika orsaker.... Han bet ihop och gick med ner till stranden pickniken och åter idag.

Hm.
Vad är det ni vill att vi som sitter här och surfar på samma sida ska säga genom att göra en undersökning av yrken/intressen?
Klappa varann på ryggen och säga att vi är bra, och lika? Och "dom andra" är dåliga, och annorlunda.
En poll på vad man är för sort yrkesmässigt/akademiskt lär väl inte ge så stor spridning. Vilka är vi som har tid/möjlighet att sitta och surfa på arbetstid?

Resultatet lär knappast bli någon kioskvältare. Gäsp.

Alla får väl plats/tillåts ute. Plastjackor och bomullsanorakar.
Någon gillar att bära med sig mat och boende själva, det som ger njutning och en kick är att känna att man klarar sig själv.
Någon annan gillar att bo på fjällstation, äta mat som någon annan lagar, göra dagsturer med liten packning och njuta på det sättet.
Någon gillar sina gamla ingångna prylar, med de fördelar och egenheter de har, eller har inte råd att byta så fort det kommer en ny färg på prylarna.
Någon gillar att köpa nytt, för att känna sig säker på att grejorna funkar och är "bästa alternativet just nu", eller rent utav bara för att de gillar prylar, och har råd.

Men alla gillar inte friluftsliv.
Någon annanstans sitter samma typer av samlingar av människor och funderar vilka andra det är som gillar Star Wars, klassisk musik, tändkulemotorer, scrap booking, vinylskivor, vinprovning, ...
Man samlar sig väl med sina gelikar, vad man än gillar?

wow.. det vara en massa som kom ut där.. men det där vet vi redan.. diskuterar vi detta för att dunka oss själva på ryggen.. nä, det tror jag inte, men det ställdes en fråga och en sak vet jag, vi som svarar oavsett social tillhörighet är nyfikna och intresserade av frågeställningen.. jag har aldrig fattat varför man på ett forum som är till för att diskutera talar om meningslösheten i att diskutera, det är ju själva essensen av ett forum.. men å andra sidan ska varje forum ha några som talar om för dom andra att det är meningslöst att diskutera..

Så friluftslivet är alltså inte på väg att bli en överklassgrej ?

Överklassen brukar ju haka på det som anses dana den...eller vad det heter...

Olof Palme hade visst nån sommarkåk utan el o vatten, de va väl friluftsliv i "den högre skolan";)

En annan minst lika intressant skiljelinje är den som går mellan oss noobs och er, snobbiga, kroniska kånkenbärare. Vi vet nog att ni rynkar på näsan och pratar illa om oss så fort vi är utom hörhåll ;)

Har du ännu inte märkt att i den här gruppen väntar vi inte ens på att du ska lämna.;)

I övrigt har ju denna diskussion nu hamnat i nån sorts "finns det klasskillnader"-diskussion, och den som tror att de inte finns bör öppna ögonen.

Men sen vad/om man ska åtgärda detta är en helt annan fråga. Den som offrat en massa tid på att skaffa sig ett välbetalt yrke vill nog även ha betalt för den tiden.

Den som är 60 och fortfarande vänder burgare på donken kanske inte kommer på någon exotisk resa, men vems fel är det?

Själv så har jag transcenderat sådana 1900-talsbegrepp som klass. I den mån jag känner något behov av att dela upp mänskligheten i olika grupper så är grupperna "Jag" och "Alla Andra Jävlar". Och då ska helst gruppen "Jag" sitta och äta pasta med pulversås utanför ett tält vid en fors någonstans ovanför trädgränsen, och gruppen "Alla Andra Jävlar" ska hålla sig flera mil därifrån.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg Stövlar som inte håller ? Allmänt om friluftsliv 26
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lost Wanderer Låt oss skapa det moderna friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 12
Avslutat Medlemskap 201709 Hur blir friluftslivet på ett militärt övningsområde Allmänt om friluftsliv 20
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
Skogskungen Involvera vänner i friluftslivet! Allmänt om friluftsliv 3
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
såg Hur var friluftslivet förr Allmänt om friluftsliv 40
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Anders V Jämställdhet i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 110
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg