Klasstillhörighet handlar inte bara om pengar som en del varit inne på (och även Bordieu). Här i krokarna har t ex var och varannan åtminstone en skoter och det är ofta inga billiga maskiner. Att idka friluftsliv med skoter ger dock inte mycket cred i den krets av frilufsare som man ofta stöter på i fjällstugorna (vandrare och turåkare). Skotrar betraktas i vissa kretsar som lite vulgärt och svennigt; på fjället ska det vara tyst och man ska ta sig fram för egen maskin.
Jag har en kompis som jobbade i Riksgränsen. En person försvann på fjället och de ryckte ut på fjällräddningsuppdrag och körde upp till fjällklubbens stuga vid Katterjaure och knackade på. De som var där vägrade först att öppna eftersom de hört att de kom med skoter tills det gick upp för dem att det var fjällräddningen. Pinsamt för en förening som jag själv tillhör men inget förvånanden. Jag har sedan jag var barn varit fjällen väldigt mycket under olika förhållanden (utförsåkning, turåkning, fiske, skoter etc) och märker så väl hur det rynkas på näsan åt vissa aktiviteter.
Jag pratar ofta med personer jag möter på vandring och i fjällstugor och påfallande ofta så tillhör de någon form av akademisk medel till övre medelklass; det kan vara lärare, läkare, ingenjörer etc och väldigt ofta från mälardalen och söderut. Naturligtvis har det en del med statistik att göra men det är mina reflexioner i varje fall och undantag finns naturligtvis.
Om jag skulle drista mig till någon form av Bordieutolkning till några olika aktiviteter så;
Vandrare och turåkare:
Kulturellt kapital: + Ekonomiskt kapital: +
De är alltså ganska välbeställda och är troligen intresserade av konst, musik, litteratur etc. De kanske spenderar en slant på opera eller går på teater då och då. Skotrar och dansbandskampen är dock inte nåt som ger status i denna grupp. För turåkare tror jag korrelationen är än starkare.
Här finner man även de riktiga naturmupparna som helst av allt vill skapa ett reservat av norrland och totalförbjuda skotrar och helikoptrar. För att känna sig lite "etno" så köper man gärna på sig sameslöjd men blir lite förundrade när "de" inte bor i kåtor. Skotermarodörer ska man hålla kort och helst av allt inte beblanda sig med alls.
Utförsåkare
Kulturellt kapital: medel Ekonomiskt kapital: +
En ganska bred grupp men en icke försumbar andel från "vandrare och turåkar-gruppen" betraktar nog utförsåkning som åtminstone lite vulgärt. Utförsåkarna är förhållandevis välbeställda; resor till och från skidorter, liftkort, utrustning, alpresor, skidboxar etc kostar på. Bland utförsåkarna finns nog både välutbildade akademiker som lyssnar på opera och folk med arbetarbakgrund. De traditionella arbetaryrkena är ju dock ganska välbetalda idag. Här finns också en inte försumbar andel egenföretagare. Som grupp alltså relativt välbeställda, kulturellt så är det en mischmasch av allt från idol till wagner.
Skoteråkarna
Kulturellt kapital: lågt till medel Ekonomiskt kapital: medel till +
Medelsvensson. Här gör man sig inga besvär; varför gå när man kan åka skoter. Man betraktar med misstänksamhet fjällnördarna med Norröna-anoraker som man får köra slalom mellan på lederna. Förmodligen är de "sörlänningar" och med det är de lite som eljest och inte helt att lita på. Skotrar kostar som små bilar så det finns egentligen inte så dåligt med pengar i gruppen; det ska bara portioneras ut och även räcka till en fräsig bil och en plasmateve. Kulturen begränsar sig till "fredagsmys", idol och på sin höjd en Stieg Larsson-deckare. Opera är fjollerier men vivaldis fyra årstider kan vara fint att lyssna på.
Bra analys va!?
Det här var en extremt ovetenskaplig redogörelse som ni får ta med några nypor salt kanske jag ska tillägga innan nån känner en sula på sina tår.
Men visst finns det sociala skiktningar inom olika aktiviteter och pengar är ofta något som krävs men det handlar nog inte bara om det heller.