När kom diskussionen att handla om begagnat kontra nytt? Jag trodde det handlade om vikten på prylarna, inte om de är begagnade eller nya?
TS tog själv upp det i inlägg nr 32.
När kom diskussionen att handla om begagnat kontra nytt? Jag trodde det handlade om vikten på prylarna, inte om de är begagnade eller nya?
Den största påverkan på miljön får vi när vi köper produkten, kan vi köpa mindre får vi mindre påverkan. En stor del av att packa lätt handlar om att ha mindre prylar och då blir påverkan mindre. Lika så när man använder gamla engångsförpackningar som matkärl, vattenflaska och kokkärl. Allt annat lika kommer även en lätt produkt sannolikt ha lägre påverkan än en tung helt enkelt pga transport och material.
Men, jag förstår ändå TS. Det finns en ganska stor tendens till prylhets och att man konstant byter ut grejer långt innan deras livslängd är slut. Det finns även det som nästan kan liknas vid engångsprodukter då det görs i så tunna material att de snabbt behöver bytas ut kan väl kanske kallas "stupid light".
Att både köpa och sälja sina saker i andra hand är väldigt viktigt, prylar som inte används och slängs efter 20år i förrådet är nog den enskilt största miljöboven vi bidrar med i vårt friluftsliv. Att låna ut prylar är också ett sätt att hjälpa andra att välja rätt saker och minska både engångs behov och felköp.
Gjorde någon sammanställning för ett tag sedan och de friluftsprylar jag köpt begagnat eller tillverkat själv av "skräp" hade då sparat mig 20000kr mot nypris och den summan har nog växt sen dess.
Rätt, utom när du kommer till att utrustningen skulle mindre påverkan via transport och material, det är mest önsketänkande.
Två funderingar jag har? Först är varför ska man belasta naturen med att resa till fjällen? Är det hållbart att åka till Kiruna eller Jämtland 120/240mil med tåg/flyg/bil/buss om man bryr sig om hållbarhet? Andra funderingen är den nutida föreställningen om specialutrustning man ” måste ha” för att idka friluftsliv? Går det att vara ute i naturen utan Hilleberg, Fjällräven, vandringskängor från Lundhags osv? Vad jag minns från barndomen så var vi ute i vanliga jeans och på sin höjd ett par gummistövlar från Domus helt utan loggor. Så frågeställningen trådskaparen har den känns som falsk miljömedvetenhet. Sila mygg eller svälja kameler?
Att gå ut på en veckolång tur i stövlar och jeans är nog så långt från verkligheten man över huvud taget kan komma men prova gärna om du känner för det.
Skämt åtsido, visst är ett par bra kängor mycket bekvämare än dom flesta gummmistövlar att gå i men vad skiljer egentligen ett par vettiga Jeans rent praktiskt mot ett par Fjällrävenbyxor i G1000 utöver två benfickor och ett lager Grönlandsvax, klart det skulle fungera.
Stövlar och jeans var det normala - eller i alla fall väldigt vanligt - när jag började vandra i fjällen i mitten av 80-talet. Och jag tror att det fortfarande finns ganska många som anser att stövlar är den mest praktiska fotbeklädnaden i många fjällområden. Jag har f.ö. lite funderingar på att prova med att återgå till vandringsstövlar. Det passar bättre nu med stövlar än förr, då man ju överlag bar avsevärt tyngre.Att gå ut på en veckolång tur i stövlar och jeans är nog så långt från verkligheten man över huvud taget kan komma men prova gärna om du känner för det.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Skador på naturen Vandring/Cykling | Miljöpåverkan | 1 |