Började gå till skogs och fjäll redan på 50-talet, tungt och tyngre blöt som inte torkade förrän under tak. Lärde mig av klättrare och norrmän som kom med 15 litersäcken och gick från hytta till hytta.
De jag träffat på som lämnat hemmet med minst hade strumpor, tandborste, kläderna de gick i. Även det gick väl.
Allt är en fråga om planering och kassa.
Helt rätt.
En kompis till mig skulle studera utomlands drygt ett år. Han kom till flygplatsen med bara en plastpåse från Konsum. Där fanns två kallingar ett par T-shirt och en tandborste och ett väl tummat exemplar av en ”kolorerad” veckotidning med osedvanligt nakna beskrivningar kring onämnbara ting.
Ett par år senare lånade han en rygga/mes av mig av den där äldre modellen som många gamla ryggar lidit av.
Han skulle lifta genom Europa till gamle Francos Spanien. Jag försökte avråda men förgäves. Han var borta nått år och när han väl dök upp igen undrade jag hur det gick. Han berättade att han köpt en cykel och cyklade från södra Frankrike till Spanien och när han väl hade hamnat i mitten av den iberiska halvön (Spanien) på en dammig byväg så mötte han på vägen en gammal bonde med sin dubbelspannade oxkärra. Han tog upp sitt lexikon och frågade gubben... Señor, ursäkta men vet ni var närmaste tunnelbanestation ligger...
Gubben och han blev vänner för livet... och han bodde med honom och hans fru i flera månader.😊
Så mycket kan hända. Fast nu hamnade jag väl utanför tråden...😂