Jag skulle hålla mig till enbågs-arkitekturen som känns optimal i den storleksklassen. Jag uppskattar den "idiotsäkra" enkelheten, och inte minst den bekvämlighet och "utekänsla" som skapas av en stor absid/ingång längs hela långsidan.
Men jag vill egentligen ha ett
mindre tält än min Ringstind 1-2,, som är så pass rymlig att två mig närstående tonåringar sovit ihop i utan problem (det hjälpte i o f s att bägge var rätt smala och gillade varandra
). På den tiden fanns dock ingen renodlad enpersonsversion. Skulle jag behöva köpa ett tält nu, skulle det troligen bli
Nordisk Lofoten1 ULW - alltså en riktigt liten historia på gränsen till bivvy.
Jag har dock rätt personliga kravspec som troligen inte stämmer med dina. Jag är "bara" 170 lång och använder inga tjocka luftmadrasser (de är riktiga höjdtjuvar). Däremot behöver jag kunna slå upp tältet på riktigt små markplättar bland branta berg, och göra det ensam i hård vind. Jag prioriterar därför minsta möjliga footprint och minsta (rimliga) storlek för hanterlighetens och vindmotståndets skull.
Men
här har jag försökt mig på en mer generell kriterielista, visserligen fortfarande personlig men som kanske kan användas som checklista av flera.
Kan väl tillägga ang DCF och tält som sätts upp med stavar, att DCF:s nästintill obefintliga elastiska töjbarhet inte alltid är till fördel, och att "stavtält", av rent geometriska skäl, har betydligt mindre användbar volym i relation till storleken på sin footprint, än "bågtält" med motsvarande storlek/vikt (jfr arean av en triangel och en halvcirkel med samma bas och höjd).
Kombot "stavtält" + styv DCF kräver dessutom mer av perfekt uppsättning och stark markförankring, p g a höga punktlaster vid både markfästen och stavtopp. Silnylonvävar töjer sig elastiskt, vilket kan kännas som en nackdel när man ska ut och efterspänna. Men töjbarheten plus "bågtältens" jämnare fördelade linjelaster ger en mer förlåtande uppsättning och konstruktion, som snarare deformeras än tvärt havererar i hård vind.
Här finns en läsvärd tråd som diskuterar stav/DCF-tält vs "konventionella".
PS Nu är vi ju lååångt bort från trådstartens enkla fråga om golvlagning, men eftersom detta OT initieras av Trådstartaren själv så känns det OK