Hål/Revor i tältgolvet - hur laga effektivt/enkelt?

Normalt är att innertältets golv är av kraftigare PU-belagd väv för att möta krav på slitstyrka och vattentäthet. Yttertältet däremot är på enklare och lite billigare tält eller modeller oftast av PU-belagd väv, medan lite dyrare modeller har yttertält i dubbelsidig silikonbehandling (vilket ger längre livslängd, högre rivstyrka och lägre vikt).
Därför bör man studera specen noga så men vet vad man köper. Ta ett exempel på en Helsport modell, där Helsport Breheimen har yttertält i silikoniserad nylonväv, medan den modell som säljs under snarlikt namn Helsport Seeker Breheimen har PU-belagd yttertältsväv.

Vad jag kan läsa om Bergans Trollhetta 2 gäller:
Visa bilaga 44867
Visa bilaga 44868
Ser att även Hilleberg har den kombon, d.v.s. silikonbelagd nylon i tältduken och PU-belagd nylon i golvduken. (Wiki-sidan om nylon är förresten intressant läsning om man vill nörda ner sig.)
 
Intressant tält med den vikten. Känns det stabilt när det blåser?
Jag har den ursprungliga "SL 1-2"-versionen, se recension här. Den är faktiskt lättare än den nya enpersonsversionen trots att den är rymligare. Troligen för att de nya har en extra liten båge i fotänden, kanske också något med materiavalen - se nedan. Svårt att se, men det verkar som man även tagit bort två staglinor, som jag tycker behövs p g a den asymmetriska konstruktionen.

Jag har använt tältet på kalfjället och i högalpin terräng i 13+ år och varit med om vindar kring 22 m/s. Känner att jag kan lite på det, men jag är jättenoga med platsval, riktning, "trumhinnespänd" uppsättning och förankring.

Det lär inte vara någon jätteskillnad mot de nya versionerna, men jag skulle inte köpa en Ringstind SL nu. De är som sagt tyngre utan att det verkar innebära någon förbättring (möjligen tvärtom, om det är färre staglinor). Helsport är uppköpt, deras hemsida i omstöpning, deras fina reparationsverkstad nedlagd, och deras förr så kompletta reservdelslager nedbantat. Efter lite grävande i denna tråd (börja med inlägg #12) uppkom även misstankar om materialbyten, som det inte (längre) finns någon transparent redovisning för.
 
Ang. golv i silikonbelagd väv: de är snorhala så liggunderlaget valsar omkring vid minsta lutning. Dock enkelt åtgärdat med ett antal duttar av silikon direkt ur tuben - helst inte på golvet utan på underlagets undersida. Man kan dutta på golvet, men då kan de samla lite skit.
 
Jag har den ursprungliga "SL 1-2"-versionen, se recension här. Den är faktiskt lättare än den nya enpersonsversionen trots att den är rymligare. Troligen för att de nya har en extra liten båge i fotänden, kanske också något med materiavalen - se nedan. Svårt att se, men det verkar som man även tagit bort två staglinor, som jag tycker behövs p g a den asymmetriska konstruktionen.

Jag har använt tältet på kalfjället och i högalpin terräng i 13+ år och varit med om vindar kring 22 m/s. Känner att jag kan lite på det, men jag är jättenoga med platsval, riktning, "trumhinnespänd" uppsättning och förankring.

Det lär inte vara någon jätteskillnad mot de nya versionerna, men jag skulle inte köpa en Ringstind SL nu. De är som sagt tyngre utan att det verkar innebära någon förbättring (möjligen tvärtom, om det är färre staglinor). Helsport är uppköpt, deras hemsida i omstöpning, deras fina reparationsverkstad nedlagd, och deras förr så kompletta reservdelslager nedbantat. Efter lite grävande i denna tråd (börja med inlägg #12) uppkom även misstankar om materialbyten, som det inte (längre) finns någon transparent redovisning för.
Bra info. Vad skulle du köpt idag? Ett Enan?

Jag ska slita ytterligare på Trollhetta några år innan jag funderar på att köpa nytt och lättare tält. Har förutom lagningslappar beställt tältstänger och tältpinnar som jag lyckat böja. Ser fram emot att testa det i Göteborgs skärgård i vinter. Misstänker att det kommer funka bra så länge det inte är snö och storm.
 
Senast ändrad:
Bra info. Vad skulle du köpt idag? Ett Enan? (...)
Jag skulle hålla mig till enbågs-arkitekturen som känns optimal i den storleksklassen. Jag uppskattar den "idiotsäkra" enkelheten, och inte minst den bekvämlighet och "utekänsla" som skapas av en stor absid/ingång längs hela långsidan.

Men jag vill egentligen ha ett mindre tält än min Ringstind 1-2,, som är så pass rymlig att två mig närstående tonåringar sovit ihop i utan problem (det hjälpte i o f s att bägge var rätt smala och gillade varandra ;)). På den tiden fanns dock ingen renodlad enpersonsversion. Skulle jag behöva köpa ett tält nu, skulle det troligen bli Nordisk Lofoten1 ULW - alltså en riktigt liten historia på gränsen till bivvy.

Jag har dock rätt personliga kravspec som troligen inte stämmer med dina. Jag är "bara" 170 lång och använder inga tjocka luftmadrasser (de är riktiga höjdtjuvar). Däremot behöver jag kunna slå upp tältet på riktigt små markplättar bland branta berg, och göra det ensam i hård vind. Jag prioriterar därför minsta möjliga footprint och minsta (rimliga) storlek för hanterlighetens och vindmotståndets skull.

Men här har jag försökt mig på en mer generell kriterielista, visserligen fortfarande personlig men som kanske kan användas som checklista av flera.

Kan väl tillägga ang DCF och tält som sätts upp med stavar, att DCF:s nästintill obefintliga elastiska töjbarhet inte alltid är till fördel, och att "stavtält", av rent geometriska skäl, har betydligt mindre användbar volym i relation till storleken på sin footprint, än "bågtält" med motsvarande storlek/vikt (jfr arean av en triangel och en halvcirkel med samma bas och höjd).

Kombot "stavtält" + styv DCF kräver dessutom mer av perfekt uppsättning och stark markförankring, p g a höga punktlaster vid både markfästen och stavtopp. Silnylonvävar töjer sig elastiskt, vilket kan kännas som en nackdel när man ska ut och efterspänna. Men töjbarheten plus "bågtältens" jämnare fördelade linjelaster ger en mer förlåtande uppsättning och konstruktion, som snarare deformeras än tvärt havererar i hård vind.

Här finns en läsvärd tråd som diskuterar stav/DCF-tält vs "konventionella".

PS Nu är vi ju lååångt bort från trådstartens enkla fråga om golvlagning, men eftersom detta OT initieras av Trådstartaren själv så känns det OK :)
 
Senast ändrad:
Jag vet...det börjar på S och slutar med ilvertejp.
Skulle inte välja det. vanlig gaffa blir väldigt smetig i klistert när det blir riktigt varmt och smetar ifrån sig enligt min erfarenhet. Gaffa är också lite för styv för tältbotten enligt min åsikt.
Tror mer på preseningstejp.

Hur vridstyv är spinnaker tejp? Vill ju ha en mjuk och följsam tejp, som liknar tyget.

/Patrik
 
Jag skulle hålla mig till enbågs-arkitekturen som känns optimal i den storleksklassen. Jag uppskattar den "idiotsäkra" enkelheten, och inte minst den bekvämlighet och "utekänsla" som skapas av en stor absid/ingång längs hela långsidan.

Men jag vill egentligen ha ett mindre tält än min Ringstind 1-2,, som är så pass rymlig att två mig närstående tonåringar sovit ihop i utan problem (det hjälpte i o f s att bägge var rätt smala och gillade varandra ;)). På den tiden fanns dock ingen renodlad enpersonsversion. Skulle jag behöva köpa ett tält nu, skulle det troligen bli Nordisk Lofoten1 ULW - alltså en riktigt liten historia på gränsen till bivvy.

Jag har dock rätt personliga kravspec som troligen inte stämmer med dina. Jag är "bara" 170 lång och använder inga tjocka luftmadrasser (de är riktiga höjdtjuvar). Däremot behöver jag kunna slå upp tältet på riktigt små markplättar bland branta berg, och göra det ensam i hård vind. Jag prioriterar därför minsta möjliga footprint och minsta (rimliga) storlek för hanterlighetens och vindmotståndets skull.

Men här har jag försökt mig på en mer generell kriterielista, visserligen fortfarande personlig men som kanske kan användas som checklista av flera.

Kan väl tillägga ang DCF och tält som sätts upp med stavar, att DCF:s nästintill obefintliga elastiska töjbarhet inte alltid är till fördel, och att "stavtält", av rent geometriska skäl, har betydligt mindre användbar volym i relation till storleken på sin footprint, än "bågtält" med motsvarande storlek/vikt (jfr arean av en triangel och en halvcirkel med samma bas och höjd).

Kombot "stavtält" + styv DCF kräver dessutom mer av perfekt uppsättning och stark markförankring, p g a höga punktlaster vid både markfästen och stavtopp. Silnylonvävar töjer sig elastiskt, vilket kan kännas som en nackdel när man ska ut och efterspänna. Men töjbarheten plus "bågtältens" jämnare fördelade linjelaster ger en mer förlåtande uppsättning och konstruktion, som snarare deformeras än tvärt havererar i hård vind.

Här finns en läsvärd tråd som diskuterar stav/DCF-tält vs "konventionella".

PS Nu är vi ju lååångt bort från trådstartens enkla fråga om golvlagning, men eftersom detta OT initieras av Trådstartaren själv så känns det OK :)
Det må vara OT men det är ju så samtal fungerar, man börjar i en ända och fortsätter i en annan. Så länge moderatorerna är okej med det. :) Jo, det går förstås inte att copy-paste:a någon annans tältpreferenser men lärorikt att läsa hur du och andra resonerar.
 
Nej, har inte golvskydd. Antar att de är modellspecifika och ser inte att Bergans har sådana.
Modellspecifika golvskydd är IMHO overkill och onödig kostnad. Det är hur enkelt som helst att fixa det själv av billig metervara från byggboden, om man känner det behovet - t ex om man mest tältar på vasst grus och/eller har något av de tunnare tältgolven. Man behöver inte passa golvmåtten så noga - det räcker med de ytor man normalt belastar, och skyddet ska ändå vara mindre än golvet för att inte råka leda in regnvatten.

Både vasst grus och tunt tältgolv gäller i mitt fall (40 den, 60 g/m2, 3000 mm VP), så även om det hållit över förväntan känner jag för att skydda det lite extra. En tillklippt bit byggplast, tyvek m m gör jobbet, så gå inte på svindyra "produkter" från friluftsaffären på fina gatan.

Själv slänger jag dock in ett ark vanlig bubbelplast under "sov-zonen" på mitt tunna golv. Det väger och kostar försumbart, men jämnar ut och ger lite tillskottsisolering, så jag kan välja ett tunnare/lättare liggunderlag i stället. Håller ett par turer, ersätts sen och hamnar i plaståtervinningen.
 

Liknande trådar