Hakkors

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om du inte vet om att den existerar är det förmodligen pga att du är med i den...

Självklart "kastar" jag mig inte ur detta påstående hur som helst utan skulle kunna räkna upp både namn och de konkreta hotelser och andra otrevligheter jag har i min inkorg.

"Du förstår inte riktigt vilken snöboll du precis startat"
"Du lever nu äventyrligt"

Är bara två citat från denna märkliga skara människor.

En reskompistråd som helt ballade ur för att jag inte ville disskutera detaljer just i tråden utan sökte....just det, en reskompis.
Efter det dök det upp en mängd PM i min inkorg också...

Jag kan fortsätta om du vill men vad tjänar det till?
Gemensamt för de personer som väljer att skicka PM till mig (och säkert andra) är att dom varit med länge, skrivit tusentals inlägg. Och på så sätt antar jag att de tror att de står över alla andra på sajten.

Gemensamt är nog också att det aldrig, aldrig nånsin hade vågat säga samma saker "in real life" eller än mindre visat sig utanför dörren.

Kollade in din rese tråd. som det verka hade du kommit i tjafs med "en" människa. Admin hade rensat upp dun tråd med anmärkning till dig. Du kan inte döma alla utifrån en, och kanske bör du också vara lite självkritisk. Men tråden din finns inte kvar så egentligen kan man ju inte uttala sig om detta. Hur olika man än tänker förtjänar ingen hot.

Någon inre krets som du tänker på finns nog inte .

Helt fel..

Jag pratar om fler än EN händelse.

Hoten har inget med min reskompistråd att göra. Det är två skiljda händelser.

Klart det finns en inre krets här inne då personer som tredje part kommer och PM:ar rena hotelser som nån hyrd legosoldat från öst och påstår att jag inte förstår vad jag satt igång för någonting och att jag nu lever äventyrligt.

Kritiserar du en person här. Får du 10 andra på halsen.

Det ser du ganska enkelt genom att ha följt forumet under en tid.

Om du inte vet om att den existerar är det förmodligen pga att du är med i den...

Självklart "kastar" jag mig inte ur detta påstående hur som helst utan skulle kunna räkna upp både namn och de konkreta hotelser och andra otrevligheter jag har i min inkorg.

"Du förstår inte riktigt vilken snöboll du precis startat"
"Du lever nu äventyrligt"

Är bara två citat från denna märkliga skara människor.

En reskompistråd som helt ballade ur för att jag inte ville disskutera detaljer just i tråden utan sökte....just det, en reskompis.
Efter det dök det upp en mängd PM i min inkorg också...

Jag kan fortsätta om du vill men vad tjänar det till?
Gemensamt för de personer som väljer att skicka PM till mig (och säkert andra) är att dom varit med länge, skrivit tusentals inlägg. Och på så sätt antar jag att de tror att de står över alla andra på sajten.

Gemensamt är nog också att det aldrig, aldrig nånsin hade vågat säga samma saker "in real life" eller än mindre visat sig utanför dörren.

Nu har du och jag aldrig varit i någon dispyt, så det känns inte helt rättvist att du hävdar att jag skulle vara en del av denna "inre krets", eller baserar du det på att jag kommit över 1000 inlägg?

Nåja, jag tycker att det är synd om du uppfattat Utsidan som en sajt där du hämmas. Min bild, men det är ju min bild, är att på Utsidan är det högt i tak. Sedan känner jag inte till de andra trådarna du hänvisar till, och kan därför inte säga något om ditt eller andras agerande. Vi måste alla ta ansvar för vad vi själva säger.

Mvh /Joel

Att det hämmar mig vet jag väl inte riktigt.

Jag är inte så aktiv här.
Men det är väl kanske inte det första stället jag kommer posta en reskompistråd på i fortsättningen...

Men jag kan ju tänka mig att det finns andra som hade tagit mycket mer illa upp än vad jag gjort.

Jag ville mest belysa problemet.
Och det faktum att hela den här tråden startades just i denna anda.

Att man som en liten översittare ska gå in och "bestämma" hur saker och ting ska vara.

och med det sagt så kommer väl snart PM:en igen...

Skicka de hotfulla pm till admin. Det vore intressant att se de hotelserna för jag lever också i världen att det är rätt högt till tak. Framför allt fundera på att polisanmäla för olaga hot.

(...) Kritiserar du en person här. Får du 10 andra på halsen. (...)
Hmm, kritisera en person får du faktiskt inte göra ;). Om jag tolkar dig välvilligt och du menar personens åsikt, så kan det ju hända, att 10 stycken inte håller med dig, och i god demokratisk ordning ger uttryck för detta ;).
Mer på allvar:
(...) Jag ville mest belysa problemet.
Och det faktum att hela den här tråden startades just i denna anda.
Att man som en liten översittare ska gå in och "bestämma" hur saker och ting ska vara. (...)
Som du förstår kan jag inte uttala mig om de ev. problem du upplevt vid andra tillfällen, men väl om hur det ser ut i denna tråd. Och då kan jag bara fråga: vad menar du?

Tråden startades med en fråga. Deltagarna har gett uttryck för alla möjliga åsikter, ofta utförligt motiverade. Diskussionen har IMHO varit intressant, inkl vidgningen av perspektivet till mer generella frågor om yttrandefrihetens problem och villkor. Den har sånär som på något tillfälligt gränsfall varit välgörande fri från personangrepp.

Var är översittarna och den stora konspirationen?

Tråden startades för att sätta dit en enskild person.

Därav den nu borttagna länken till personen i fråga.

Att det nu enbart är en oskyldig fråga är ett verk av Admin´s redigerande.

Hmmm...

Ett tag slutade jag följa den här tråden, trots att jag fick påminnelsemejl varje dag om nya inlägg eftersom jag gjort ett inlägg en gång i tidernas begynnelse i denna tråd. Ett seriöst inlägg. Med förslag/tankar kring det här med att ha regler gällande hur profilbilder får se ut på Utsidan. Jag tänkte att det var lite problematiskt att dra gränser kring vad som är att betrakta som "politiskt" och vad som inte är att betrakta som "politiskt". Nåväl. Jag fick inte ett enda svar på mitt inlägg. Diskussionen hamnade någon helt annanstans.

Nåväl, nu börjar denna tråd bli intressant igen, för en retorikvetare som mig. För den har spårat ur totalt. Och det är intressant att kika på hur det gått till. Personangreppen, och de av känslor ibland något förhastade sakangreppen haglade tätt redan i början av tråden. Det här är definitivt en het fråga, oavsett vilken åsikt man har. Så om jag vore på jakt efter en bra annonsplats så skulle jag köpa en i anknytning till denna tråd. ;)

Skämt å sido: vi började i: "är det ok att ha vilken profilbild som helst" ("är hakkorset ok"). Sedan kan man sammanfattningsvis säga att det på en mängd olika sätt implicit har diskuterats vilken världssyn "vi" anser vara acceptabel i detta forum - med olika infallsvinklar, och jag tror inte att det finns en enad syn här.

Därefter har vi hamnat i rent bjäbb - vilket även de som gör inlägg i tråden verkar vara medvetna om, och vilket resulterar i att man tenderar att provocera varandra, oavsett avsikt. Så en tanke är: Kanske skulle vi kunna ta och avsluta denna tråd nu, med slutsatsen att det råder delade meningar i frågan, och acceptera att vi har olika åsikter? Det känns som att vi frilufts- och naturfantaster i ett forum som Utsidan borde ha mycket mer intressanta och gemensamma saker att diskutera än den här sortens ämnen.

Inte för att ni inte får diskutera precis vad ni vill. Men tråden är inte längre så trevlig att kika på. Inte alls trevlig ton. Så jag skickar en välmenande vink... ;)

Ett tag slutade jag följa den här tråden, trots att jag fick påminnelsemejl varje dag om nya inlägg eftersom jag gjort ett inlägg en gång i tidernas begynnelse i denna tråd. Ett seriöst inlägg. Med förslag/tankar kring det här med att ha regler gällande hur profilbilder får se ut på Utsidan. Jag tänkte att det var lite problematiskt att dra gränser kring vad som är att betrakta som "politiskt" och vad som inte är att betrakta som "politiskt". Nåväl. Jag fick inte ett enda svar på mitt inlägg. Diskussionen hamnade någon helt annanstans.
Jag tyckte att ditt inlägg var tänkvärt och tillförde väsentligheter, så för min del gick det inte alls spårlöst förbi. Jag har lika svårt att skilja på min privata och politiska persona. Mitt yrke är politiskt i grunden. I min profil länkar jag till något jag gör i min egenskap av arkitekt, men som garanterat ses som upprörande "politiskt" av vissa.

Nu syns inte ett bekräftande leende på ett internetforum och det finns inga "gilla"-knappar, men att jag är lika tveksam som du till att börja laborera med "politiska" gränsdragningar på Utsidan, bör ju framgå av allt annat jag skrivit i denna tråd.

Nu lite metadiskussion:
Det kan ju bero på att jag just kommit hem från en glad fest ;), men jag känner inte alls igen mig i din sågning av tråden som urspårad och full av otrevligheter. Jag ser inte mycket till personangrepp, och tycker inte heller att det är rimligt att ställa så höga krav på "rak" kurs i en sådan debatt. Ett meningsutbyte i ett öppet internetforum är mycket olikt ett samtal i ett fysiskt rum, mellan ett på förhand avgränsat antal personer. Det har andra fördelar - t ex betänketiden - och sin egen öppna dynamik, som jag nog gärna vill bejaka. Ibland är utvikningarna intressantare än huvudspåret.

I detta fall tycker jag dessutom att de flesta sidospåren varit relevanta breddningar och sidobelysningar av ursprungsfrågan.

Ingen "äger" tråden. Den lever så länge någon vill skriva i den och dör sedan. Det är ju fritt fram att anse den tråkig, otrevlig, urspårad eller uttömd, men då är det ju bara att sluta läsa och skriva.

Nåväl, nu börjar denna tråd bli intressant igen, för en retorikvetare som mig.

som retorikvetare så borde du älska vargtrådarna..

Det känns som att vi frilufts- och naturfantaster i ett forum som Utsidan borde ha mycket mer intressanta och gemensamma saker att diskutera än den här sortens ämnen.

jag tror att vi på något sätt har tömt ut allt man kan säga om tält, skor och sovsäckar.. nu blir det bara fart i de lite provocerande trådarna.. om vargar etc..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg