• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

Re: Re: Hmmmm

Hiza; sa:
Stiffmeistern; sa:
Däremot så är det manligt att våga vara just man, att se till att hemmet fungerar, snickra, laga bilen, ta ut ungarna i skogen, vara jämlik med frugan osv. Som Paolo Roberto sa. Det är ens mans jobb att skydda och försörja familjen.

Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid. Resonemanget om att en man ska skydda och försörja familjen anser jag hör hemma vid tiden då vi bodde i grottor, jagade vilt på stäppen och skylde våra kön med en skinnlapp. Vilket samtidigt på flera plan överensstämmer med den bild jag har av Paolo Roberto...

Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär

Bravo!

Bevare oss väl för diskussionen i denna tråd. Sällan har jag stött på mer inskränkhet och oförmåga till nyanserad debatt. Trodde inte att det var möjligt att de argument som luftats här kunde återfinnas på en sådan här pass offentlig och välrenommerad hemsida.

Vissa argument är rent av skrämmande. Normalt brukar jag inte agera trådpolis, men i detta fall tycker jag det är dags att visa att den kvinnosyn (och manssyn för den delen) som det ges uttryck för här inte är kännetecknande för utside-medlemmen i allmänhet.
 
Re: Re: Hmmmm

Hiza; sa:
Stiffmeistern; sa:
Däremot så är det manligt att våga vara just man, att se till att hemmet fungerar, snickra, laga bilen, ta ut ungarna i skogen, vara jämlik med frugan osv. Som Paolo Roberto sa. Det är ens mans jobb att skydda och försörja familjen.

Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid. Resonemanget om att en man ska skydda och försörja familjen anser jag hör hemma vid tiden då vi bodde i grottor, jagade vilt på stäppen och skylde våra kön med en skinnlapp. Vilket samtidigt på flera plan överensstämmer med den bild jag har av Paolo Roberto...

Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär

Men du kan inte dra alla över en kam bara för att du kröker rygg.Män och kvinnor är genetiskt olika.Det går att undertrycka en del men det kommer en explosion förr eller senare,oavsett om den som undertrycks är man eller kvinna.Jämnlikhet ja,men det betyder inte att nån ska åsidosättas,utan att den andra ska upphöjas.
Fram för fler tjejer som gillar saker som smäller.


peter
 
borde vi inte nu och här finslipa konceptet.. vi hade ju tidigare kåtaträffen, nu gubbgruppen.. varför inte slå ihop till kåta gubbar... eller träffgruppen..eh..
 
Re: Re: Hmmmm

Hiza; sa:
......
Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär

Är övertygad om att en gubbträff emellanåt är nyttig men glöm inte bort att oftast är det i blandade sällskap som skratten klingar högst....
Överdriv inte skillnaderna när likheterna är så stora...
Kan ta med enligt "Pot-luck" reglerna...garanterat manlig mat...

Go tur


[Ändrat av johankse 2006-09-27 kl 17:17]
 
Re: Re: Re: Hmmmm

johankse; sa:
../ glöm inte bort att oftast är det i blandade sällskap som skratten klingar högst..../...
Inställsamt! Har vid flertal tillfällen fått höra när mogna kvinnor från tornedalen sitta i sällskap och dra skämt om män och sex. Då får man höra skrattsalvor dåna :)
 
Re: Re: Hmmmm

Hiza; sa:
Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid.
.....
Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär
Jämlikhet är inte samma sak som likhet. Biologi är knappast något föråldrat. Vore också märkligt om olika hormonsammansättningar inte skulle ge några skillnader. Onyanserat att bara titta på kulturella och sociala faktorer, och bortse från det genetiska.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Hmmmm

Raskesven; sa:
Hiza; sa:
Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid.
.....
Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär
Jämlikhet är inte samma sak som likhet. Biologi är knappast något föråldrat. Vore också märkligt om olika hormonsammansättningar inte skulle ge några skillnader. Onyanserat att bara titta på kulturella och sociala faktorer, och bortse från det genetiska.

Raskesven

Nu, Raskesven, blandar vi ihop begreppen lite. Märk väl att jag skrev manligt och kvinnligt, inte man och kvinna. Är perspektivet strikt biologistiskt så har du helt rätt: mäns och kvinnors genuppsättning är olika. Men utgångspunkten är sällan strikt biologistisk. Samtidigt handlade resonemanget i den här tråden inte om detta, utan om vad vi anser vara manligt respektive kvinnligt, och där är den kulturella och sociala kontexten direkt överordnad biologiska aspekter. Exempelvis så skiljer sig nog en etiopisk bondes syn på manligt och kvinnligt ganska radikalt från en kanadensisk börsmäklares, trots att deras genuppsättning är densamma. Således: kulturell och social kontext är avgörande.

/Pär
 
Re: Re: Re: Re: Hmmmm

Hiza; sa:
Raskesven; sa:
Hiza; sa:
Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid.
.....
Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär
Jämlikhet är inte samma sak som likhet. Biologi är knappast något föråldrat. Vore också märkligt om olika hormonsammansättningar inte skulle ge några skillnader. Onyanserat att bara titta på kulturella och sociala faktorer, och bortse från det genetiska.

Raskesven

Nu, Raskesven, blandar vi ihop begreppen lite. Märk väl att jag skrev manligt och kvinnligt, inte man och kvinna. Är perspektivet strikt biologistiskt så har du helt rätt: mäns och kvinnors genuppsättning är olika. Men utgångspunkten är sällan strikt biologistisk. Samtidigt handlade resonemanget i den här tråden inte om detta, utan om vad vi anser vara manligt respektive kvinnligt, och där är den kulturella och sociala kontexten direkt överordnad biologiska aspekter. Exempelvis så skiljer sig nog en etiopisk bondes syn på manligt och kvinnligt ganska radikalt från en kanadensisk börsmäklares, trots att deras genuppsättning är densamma. Således: kulturell och social kontext är avgörande.

/Pär
Du skriver själv att det kulturella och sociala förändras över tiden. Det gör dock inte det biologiska. Således: det biologiska ger en avgörande skillnad mellan män och kvinnor, i.e. kallat manligt och kvinnligt, givet olika sociala och kulturella betingelser.

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg