1,5 års fängelse blev det för den järvjakten... alltid något.
Man kan alltid hoppas att det fungerar preventivt för någon annan oärlig!
1,5 års fängelse blev det för den järvjakten... alltid något.
Nä, och det var väl konstigt va? behövs inte mycket hjärnkapacitet för att veta varför. Flertalet poliser är jägare själva.Men, vi har välan alla olika syn på vad som är viktigt här i samhället. Det kan jag acceptera, men inte förstå. Precis som flertalet poliser uppenbarligen inte heller gör.
Om man tar som exempel:
-En regeringschef anstftar en lag som leder till uppror och inbördeskrig.
-Det är ju fel att skjuta på varandra....men...det går inte enbart att skylla på kontrahenterna.
Även regeringschefen har sitt ansvar, felet är även hans.
Samma sak med rovdjurspolitiken, politiken måste harmonera med befolkningen så att det
inte leder till konflikter. -Den som instiftade den nu valda vägen har del av ansvar av vad det leder till.
Så även den som försvarar den.....och jag försvarar den inte....så jag känner mig helt oskyldig.
-Hur känner du dig joask202?."
Demokrati utan hänsyn till minoriteter är bara majoritetens diktatur...Tillkomsten av en ny lag kräver majoritetsbeslut av Sveriges riksdag. Såväl riksdags- som väljarmajoriteten förefaller av allt att döma någorlunda nöjda med den rovdjurspolitik, som vi idag har.
Och vad är att ta hänsyn till minoriteten? Att göra som minoriteten vill? T.ex. de 100 rikaste i Sverige vill bli helt skattebefriade?Ayrin;676535[B sa:]Demokrati utan hänsyn till minoriteter är bara majoritetens diktatur... [/B]
Den här undersökningen: https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/Nyhetsbrev/Rapport_1_2009.pdf (som börjar ha några år på nacken (nån som vet om det kommit en ny? Jag är för trött för att försöka googla saken just nu)) pekar på att acceptansen minskar, särskilt i rovdjurslänen, och att folk i Sthlm är de som är mest positiva.
Det må man väl tycka vad man vill om, vissa anser att detta betyder att folk som bor i rovdjurslänen har "vargfobi" och att deras åsikter inte räknas. Jag anser personligen att de vars vardag påverkas av ett beslut har en avsevärt större moralisk rätt att fatta beslutet än de som inte påverkas, och att det viktiga var att man hade majoriteten av de som bor och verkar i rovdjurens närhet med sig, inte att aldrig så många miljömuppar som sällan/aldrig sätter foten utanför tullarna tycker att det är kul att veta att det finns varg i sverige.
Nu ska också sägas att det bara är i vissa kommuner i rovdjurslänen där en majoritet var negativa till rovdjuren, men det var 2009, och man kan ju misstänka att rovdjurspolitikens popularitet fortsatt minska hos de som berörs. Rapporten konstaterar åtminstone att populariteten minskat sedan förra undersökningen 2004, och det finns väl inget skäl att tro att det skulle ändrat på sig.
T.ex. de 100 rikaste i Sverige vill bli helt skattebefriade?
Vilken är "the big picture" förresten?
Argument 1:
* Att vargen inte är utrotningshotad på ett globalt plan?
Argument 2:
* Att det inte existerar någon "ursprunglig" skandinavisk vargstam att skydda? (de vargar vi har är invandrade från finland, och kanske snart även utsatta från djurparker)
Argument 3:
* Att man inte tillerkänns skyddsjakt på vargar som är och stryker inne i bebodda områden? (en björn med motsvarande beteende hade tagits bort hyfsat asap)
Argument 4:
* Att vargen leder till kostnader och minskad frihet för de som bor i dess närhet? (vilket föga förvånande leder till viss irritation)
Vilken är den här "stora bilden", vilken endast Naturvårdsverket tycks kunna se?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Jägare dömt för jaktbrott. | Jakt | 14 |