Grattis jägare!

Varför kan vi inte utrota arter för att vi är en del av naturen? Och menar du enbart djurarter som du skriver ovan, eller gäller det även andra arter?

Varför förutsätter du det?

Miljöfrågor är populärt för tillfället, och det engagerar många, även ungdomar.

För övrigt väligt kostigt av en jägare/viltvårdare att säga att det är ok att utrota en djurart, tycker du vi skall utrota Älg också som faktiskt dödat människor? Tänker då främst på viltolyckor. SKall vi utrota Björnar i sverige? och Järv?

Arntur: Jag ska förenkla frågeställningen lite. Du säger att du inte vill ha en ekonomi uppbyggd på frivillig handel. Vad är i så fall ditt alternativ? Jag kan bara se kommandostyrd handel som ditt alternativ.

Varför besvarar du inte mina inlägg? Och om du gör det så är det med ovidkommande frågor.
Och varför läser du inte länkarna jag bifogar??

För övrigt väligt kostigt av en jägare/viltvårdare att säga att det är ok att utrota en djurart, tycker du vi skall utrota Älg också som faktiskt dödat människor? Tänker då främst på viltolyckor. SKall vi utrota Björnar i sverige? och Järv?

Jag har inte sagt eller tyckt något. Jag vill bara förstå varför du anser att en art inte kan utrotas? Och om det enbart gäller djur?

Arntur: Att publicera en massa länkar klarar vem som helst. Att förklarar sitt resonemang kräver att man tänkt igenom sin ståndpunkt. Jag skulle kunna länka till en massa liberala filosofer men det skulle inte bidra särskilt mycket till diskussionen. Förklara för mig varför en "ekologisk" ekonomi inte skulle rymmas inom kapitalism, dvs fri handel.

Varghat, glesbygd-storstad, klimathot-hysteri, frihandel, kommandostyrdhandel. Detta börjar likna en lärobok i samhällskunskap. Fan va kul att se denna debatt i tv.

Varghat, glesbygd-storstad, klimathot-hysteri, frihandel, kommandostyrdhandel. Detta börjar likna en lärobok i samhällskunskap. Fan va kul att se denna debatt i tv.

Det kommer aldrig att hända då det strider mot icke-spridningsavtalet mot mentala massförströelsevapen.
/RJ
(Fan vad stolt jag är över den vitsiga felstavningen! Humor!)

Jag har inte sagt eller tyckt något. Jag vill bara förstå varför du anser att en art inte kan utrotas? Och om det enbart gäller djur?

För att det har inte slutat så bra dom gånger vi lyckats utrota arter tidigare, ibland med rent katastrofala följder och som sagt så vill jag leva i ett land där vi är tillräckligt tolleranta att dela med oss av den yta vi har att leva på. Givetvis gäller det inte bara en art utan så många som möjligt!

På rak arm kommer jag på dront och quagga som arter som är utrotade. Det finns fler. Frågan är hur vi påverkas av avsaknaden av dessa två arter? Jag känner ingen direkt "dront deficiency", gör ni andra? Att inte utrota arter känns som en nobel idé men är ibland lite svårt att förklara i rent praktiska ordalag. Om evolutionen velat annorlunda hade kanske människan utrotats av attackdronter och pansarquaggor... Vissa dör just för att andra ska få mer plats att leva. "Naturens gång" som nån sa.

Som art betraktat är vi överlägsna på att snabbt ändra spelreglerna i konkurrensen med de andra arterna. Alltså har vi komprimerat tidsaspekten av evolutionens arbete. Arter måste nu utveckla förmågor nödvändiga för att överleva i den av människan förändrade biotopen på i storleksordningen 100 år istället för 1000-10000 år. Det är i princip bara organismer med extremt kort livscykel som klarar att förändra sig så snabbt. I praktiken handlar det om insekter och mikroorganismer. Till och med människan är ju huvudsakligen rätt lik sin förfader grottmänniskan, vilket genererar sin egen grupp av problem i vårt moderna liv. Övriga arter har att försöka ändra sitt beteende så att de kan leva i samklang med människan, praktexemplet är rävarna som nu lever i städerna med stor framgång.

Ur ett perspektiv är det trist att bli av med vissa arter, ur ett annat kan man se det som att vi rensar ut de svaga och ger de starkaste, mest anpassningsbara möjligheten att leva vidare. I långa loppet kanske detta till och med leder till att vi för fram en art som till slut ger oss en match om förstaplatsen på pallen. ;-)
/RJ

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg