Grattis jägare!

Sedan 1980-talet då jag hörde Stefan Källman säga 25 000 på Sveriges yta så har givetvis mycket vatten runnit under broarna.
I S Källmans Vilda Växter som mat och medicin, ed 2, 2006, ISBN91-534-2639-8 (På realistan!).
S 16 tv, sista stycket.
"Jag har mot bakgrund av dagens statistik över jakt, kustnära fiske och fiske i insjöar samt en beräknad insamling av vilda växter beräknat att det i Sverige finns en energipotential i naturen, som skulle kunna livnära högst 50 000 människor. Detta bygger på jakt med skjutvapen och effektiva fiskemetoder, och att man endast tar den "årliga avkastningen" utan att utrota något, detta är naturfolkens filosofi. Befolkningsmängden är självklart mycket teoretisk, men den motsvarar den siffra man kommit fram till i andra sammanhang när man beräknat hur många som befolkade landet under yngre stenåldersperioden."

En skillnad 2-1 är givetvis inte försumbar men vem skulle fixa till tekniken för att hålla igång skjutvapen och effektiva fiskemetoder på yngre stenåldern?
Så jag hade fel trots att jag mindes helt rätt.
Det goa var att nu fick vi en beläggbar källa.

Ödmjukast och erkännade

//J
Tack för det. Vilken lättnad, då är det ju bara 9 142 088 personer som måste omlokaliseras;-)

Raskesven

"Tack för det. Vilken lättnad, då är det ju bara 9 142 088 personer som måste omlokaliseras;-)"

Det brukar radikala grupper ofta ha effektiva lösningar på. Pol Pot var väl en pionjär på området. ;-)

"...beräknat att det i Sverige finns en energipotential i naturen, som skulle kunna livnära högst 50 000 människor...."

En rolig sak med denna statistik är att en person på stenåldern skulle ha pekat på detta faktum och påpekat det orimliga i att ha så mycket som 100.000-tals människor boende i ett område stort som Sverige. Miljoner skulle ha varit utanför denna persons begreppsvärld. Ingen som ser paralleller mellan denna tankevurpa och nutida domedagsprofeter på miljöområdet?

Pol Pot, Hitler, Mao, Ide Amin, första och andra världskriget samt alla pandemier kommer väl inte ens nära Stalins storverk..?

Pol Pot, Hitler, Mao, Ide Amin, första och andra världskriget samt alla pandemier kommer väl inte ens nära Stalins storverk..?

Jo,men hans 13 milj. står sig slätt mot Djingis Khan (Världens störste erövrare) som "Slaktade över 18 milj. Kineser" för att ta makten,Mongolerna hade ihjäl över 30 milj.Vissa menar att siffran enbart avser Kineser medan andra menar totalt.

peter

Jo,men hans 13 milj. står sig slätt mot Djingis Khan (Världens störste erövrare) som "Slaktade över 18 milj. Kineser" för att ta makten,Mongolerna hade ihjäl över 30 milj.Vissa menar att siffran enbart avser Kineser medan andra menar totalt.

peter

13 miljoner, jag har hört siffror i dokumentärprogram mellan 35-70 miljoner.. strunt samma, det är bara uppskattningar ändå.. faktum kvarstår, vi e duktiga på att ha ihjäl varandra, tyvärr e vi ännu bättre på att föröka oss..

"Tack för det. Vilken lättnad, då är det ju bara 9 142 088 personer som måste omlokaliseras;-)"

Det brukar radikala grupper ofta ha effektiva lösningar på. Pol Pot var väl en pionjär på området. ;-)

"...beräknat att det i Sverige finns en energipotential i naturen, som skulle kunna livnära högst 50 000 människor...."

En rolig sak med denna statistik är att en person på stenåldern skulle ha pekat på detta faktum och påpekat det orimliga i att ha så mycket som 100.000-tals människor boende i ett område stort som Sverige. Miljoner skulle ha varit utanför denna persons begreppsvärld. Ingen som ser paralleller mellan denna tankevurpa och nutida domedagsprofeter på miljöområdet?

Kan du inte förklara de parallellerna lite närmare? Ser absolut ingen parallell mellan en stenåldersmans begreppsvärld och välrenomerade forskare. Så utveckla.

Nu var det inte storleken på folkmorden som jag menade utan att han kombinerade massmord med utrymningar av städerna.

För övrigt så mördade Mao i särklass flest människor.
Stalin hamnade bara på en andra plats.
Hitler kom på tredje plats.
Gengis var rena hippien jämfört med dessa. Siffrorna är borträknat krigsoffer.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Democide

Kan du inte förklara de parallellerna lite närmare? Ser absolut ingen parallell mellan en stenåldersmans begreppsvärld och välrenomerade forskare. Så utveckla.

Om jag ska förklara liknelsen närmare så avser den att visa att utvecklingen ger oss nya premisser som kullkastar gamla bristvaruteorier. Ungefär som fiberoptik möjligjorde telefoni för fler än vad som början prognosticerades pga att man hade stirrat sig blind på koppar som medium. Försöker man observera världen i en förenklad modell så missar man lätt faktorer, såsom teknikskiften, som ofta spelar en mycket stor roll. Stenåldersmannen fungerade som ett exempel på en person som befinner sig i en tid innan teknikframsteg tillät försörjning av fler än de 25-50.000 som diskuterades. Exemplet försökte inte peka på någon likhet mellan forskare och stenåldermänniskor. Möjligtvis att de båda är mänskliga och utgår från den information de har tillgängligt för stunden. Vilka välrenommerade forskare avses förresten?

Å ena och å andra sidan...

Som vanligt finns ju flera sidor på myntet. Djingis fixade till postgång och mycket mer innan han klev av ponnyn. Hans söner slogs läge och väl inbördes...
Josef Ss bäste slaktare var visst Nikita K och han kom ju rätt långt...inte bara med extraskon...En bedrift att få Ukraina och Georgien att svälta....
Men för att nu återgå till vargarna alla som gillar vargar och det verkar vara flera än jag anade...Hur går det när det börjar bli riskfyllt att lämna barnvagnen utomhus till luftning med barn i?
Jag bodde ett tag i en del av USA där pumorna inte nöjde sig med soptunnorna utan började undersöka källorna till soptunnorna...lite småhäftigt. Rätt stora katter och inte direkt lättskrämda....
Hur skulle ni reagerat där och då?
Det är lätt att i fotöljens säkerhet önska att andra skall göra si eller så, men när man själv blir mål brukar det bli lite annat ljud i skällan. Scudhotet mot Israel 1991 är ett intressant jämförelseämne...träffsäkerheten var såpass dålig att mål av Tel Avis storlek behövdes för att träffa...Patriotrakerterna sköt ner många men inte alla... Även om en Scud träffades så bidde det ett hål där tornet föll ner i M1-1,5, storlek på hålet i grus som en kommunal badbassäng och en hel del sekundärsplitter....inom närmaste omgivning.
En flock vargar tar ett byte i taget, en hund, en älgkalv, en hjort mera sällan en gris men en kulting kan åka med.. Här har vi väl inga dokumenterade attacker på människor i nutid. I norditalien lär det finnas några som gått åt sen WWII men jämfört med trafiken och flygolyckorna så är det försumbart för alla utom offren...
Själv blir jag glad när jag hör vargylet en bit bort i kvällningen, men satt zeke utanför köksdörren skulle jag antagligen se det på ett annorlunda sätt...
Men krävarna är som vanligt de som aldrig behöver betala priset. Vi kräver..... är ju mycket enklare än att mista det lilla man havt.
En inte alltid lätt ekvation.
Vi lär inte bli av med övetaligheterna till att börja med, men det kan vara intressant att spekulera en smula...Såhär mitt i målcirkeln...nu när vi bara kan spränga Gaia sönder och samman 4 ggr och inte 8ggr som tidigare eller var det 17?
//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg