Tack för det. Vilken lättnad, då är det ju bara 9 142 088 personer som måste omlokaliseras;-)Sedan 1980-talet då jag hörde Stefan Källman säga 25 000 på Sveriges yta så har givetvis mycket vatten runnit under broarna.
I S Källmans Vilda Växter som mat och medicin, ed 2, 2006, ISBN91-534-2639-8 (På realistan!).
S 16 tv, sista stycket.
"Jag har mot bakgrund av dagens statistik över jakt, kustnära fiske och fiske i insjöar samt en beräknad insamling av vilda växter beräknat att det i Sverige finns en energipotential i naturen, som skulle kunna livnära högst 50 000 människor. Detta bygger på jakt med skjutvapen och effektiva fiskemetoder, och att man endast tar den "årliga avkastningen" utan att utrota något, detta är naturfolkens filosofi. Befolkningsmängden är självklart mycket teoretisk, men den motsvarar den siffra man kommit fram till i andra sammanhang när man beräknat hur många som befolkade landet under yngre stenåldersperioden."
En skillnad 2-1 är givetvis inte försumbar men vem skulle fixa till tekniken för att hålla igång skjutvapen och effektiva fiskemetoder på yngre stenåldern?
Så jag hade fel trots att jag mindes helt rätt.
Det goa var att nu fick vi en beläggbar källa.
Ödmjukast och erkännade
//J
Raskesven