"Vad är det som får dig att tro att en ekologisk ekonomi skulle vara ohållbart ."
Det beror på vad du definierar som ekologisk ekonomi. Du har redan avfärdat en ekonomi som är baserad på frivillig handel vilket är själva definitionen på kapitalism. Alltså är du ute efter någon form av kommandoekonomi där tillgång och efterfrågan bestäms centralt. Detta har redan testats i ett antal länder och de var långt ifrån bra för miljön. Nu senast i Zimbabwe.
"Att en marknasbaserad ekonomi förstår naturen är ju redan bevisat, det är marknadsdrivna ekonomin som skövlar regnsko så att vi varje VD eller CEO kan få et stort skrivbor av Mahogny (det är väl ett träd från regnskogen? jag vet faktiskt inte) det är väl marknadsekonomin som vill att du och jag skall konsumera mera?"
Du har rätt i att en "ekonomi" inte förstår naturen. Ekonomin förstår faktiskt ingenting utan är resultatet av våra handlingar. Att tro att något så abstrakt såsom ekonomi skulle ha ett medvetande är löjligt. Marknadsekonomin vill inget heller. Det är faktiskt dina och mina handlingar som utgör marknadsekonomin. Vill du inte köpa något så låt bli. Om jag vill köpa något så är det min ensak och inget som du eller staten har med att göra. Ditt resonemang om mahognyskrivbord avslöjar tyvärr bara din avundsjuka.
"Ta Kina tex där marknadesekonomin är relativt ny, Den gula floden är nästintill död av föroreningar och lika så som andra fyra stora floderna, den enda sötvattensdelfinen är nu utdöd i Kina PGA utfisk och utsläpp från fabriker som tillvärkar plastleksaker till våra "happy" meals!"
Kina var innan de införde en form av marknadsekonomi, (den är fortfarande väldigt styrd av staten), ett extremt fattigt land som inte brydde sig ett skvatt om miljön på samma sätt som Sovjetunionen. Att tro att detta skulle ändras över en natt är bara naivt. Däremot så visar historien oss att när ett land blir rikare så har det råd att bry sig mer om miljön. Att tvoinga dem att förbli fattiga kommer garanterat att göra mer skada på miljön.
"Att en ekologisk ekonomi skulle vara ohållbart är faktiskt korkat rent ut sagt:"
Ekologisk ekonomi är ett flumord. Men iom att du avfärdar frivillig handel så utgår jag från att du menar kommandoekonomi när du pratar om ekologisk ekonomi. Att en kommandoekonomi är ohållbar har historien visat oss gång på gång.
"Att ett ekologiskt sätt att leva skulle skapa gläde och förhöja livskvaliteten hos många fattiga människor råder det inget tvivel om."
Att kapitalism förhöjer välståndet hos de fattiga är ett faktum. Jag föredrar att mäta kvantitativt. Mått som glädje, lycka går inte att definiera. Jag föredrar att mäta hur mycket rikare folk blivit.
"Den man som fick fredspriset förra året var väl den där Indiern som beviljade microlån till kvinnor överallt. den lilla summan gjorde att dom kunde skaffa det dom behöver för att försörja sin familj och kanske få en slant över."
Det han gör är just en av hörnstenarna i kapitalism, dvs frivillig handel. Han är riskkapitalisten som tillhandahåller riskkapital till den lilla företagaren så att han/hon ska starta/driva sitt företag. Det är just kapitalism du ser i görningen.
"Dom har till skillnad från vad du verkar tro inga planer på att starta konglomerat och bli en del av den globala marknaden utan det räcker met att kunna försöja sig själv och må bra, det har alla rätt till."
Vad får dig att tro att de inte skulle vilja ha möjlighet att handla globalt? Så de och deras efterföljande ska nöja sig med nätt och jämt kunna försörja sig? Varför ska de inte ha möjlighet att så småningom bli lika rika som oss i Sverige? Skulle du vara nöjd med att bo på stampat jordgolv, jobba 14 timmar om dagen och se dina barn dö i sjukdomar du inte har råd att vaccinera dem mot? Inte? Det är just det du föreslår att de ska vara.
Att du dessutom tror att det bara är konglomerat som handlar på den globala marknaden vet jag inte vad jag ska svara på. Jag nöjer mig med att säga att så är det inte.
"Och även om du inte har något med det att görs så skrev du något om min politiska tillhörighet i etttidigare inlägg, jag röstade på Centerpartiet."
Tänk, det gjorde jag också. Jag gjorde det för att jag ansåg att Centerpartiet var det parti som stod mest för de värderingar jag tror på: Kapitalism och mänskliga rättigheter. Om du inte gillar frivillig handel så är nog inte Centerpartiet något för dig.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK du drar in Zimbabwe i debatten vilket känns ite fel då vi har en diktator vid namn Mogabe som styr/styrde landet. annar så är det ju så att några av Zimbabwes stora miljöproblem är jorderosion, luft- och vattenföroreningar och giftigt avfall och tungmetaller från gruvindustrin.
Gruvindustrin som drevs där tidigare kunde utan problem förorena och skicka ut en massa gifter i floder, luft och sjöar då korrumptionen var/är så pass hög.
Vinsterna stannade inte innom landet efter som det var utländska företag som var där och prospekterade och utnyttjade billig arbetskraft till minimilöner utan några rättigheter.
Skulle jag vara avundsjuk på ett skrivbord av mahogny? jag skulle må illa varje gång jag såg det och ja det är dina och mina handlingar som styr marknadsekonomin, marknaden vill knappast att du skall konsumera mindre, eller?
Kina har på bara några år gått om även USA som det land som släpper ut mest föroreningar i världen näst efter Saudi arabien och det beror på en mängd nystartade fabriker som tillvärkar saker til vårat slit och släng-samhälle här i väst. Lite bilder som illustrerar situationen
http://www.nbc11.com/slideshow/news/15556652/detail.html
Men det finns folk som lever i total harmoni med natureni Kina till skillnad från sverige
http://www.thelastfrontiers.com/china-nature.htm
http://www.travelchinaguide.com/intro/nationality/yao/
Orkar inte posta mer länkar då du verkar helt ointresserad av att läsa dom, fick till exempel inte ett enda svar på någon av länkarna jag postade tidigare där jag hänvisade till fullt fungerande ekologisk handel.
Det han gör är att låna ut pengar till kvinnor som kan starta företag eller köpa en get så man slipper tigga, kvinnorna betalar nästintill alltid tillbaks och dom nöjer sig med att ha tagit sig ur fattidgommen och kanske har råd att skicka något av sina barn till skolan. För vissa (mig inkluderat) så räcker det med ett hem, mat och vänner!