Dryloft eller inte!
Tjena Magnus!
Jag har själv en Marmot Pinnacle Dryloft. Har även en Arroyo samt en Col Dryloft.
Jag tycker inte att det är absolut nödvändigt med Dryloft i Pinnacle.
Problemen med kondens tycker jag är relativt små vid de temperaturer som Pinnacle'n fungerar i, ner till -9 (eller -12 med Dryloft), störst nytta gör Dryloft vid ännu lägre temperaturer då det gärna kan bildas en ishinna på sovsäcken vid tältning i mindre tält. Skillnaden mellan sovsäckens yttemperatur jämfört med omgivningen är mindre för en Pinnacle än t ex Col vilket gör att is/frostbildningen också är mindre.
Se på Dryloft/inte Dryloft snarare ur synvinkeln livslängd då även om Marmot har (förmodligen) marknadens bästa impregneringar på sina säckar försvinner även den med tiden, dock inte ett Dryloft membran!
Självklart är dun ett mycket trevligare alternativ än syntet, inte ens fukt är ett problem anser jag.
Arroyo'n använder jag oftast till kajakpaddling i Sthlm's skärgård och det fungerar utan problem, Arroyo finns bara i utförande utan Dryloft.
Ser man sen till livslängd, vikt och volym så är det lätt att bli övertygad.
Kan även inflika att Marmot verkligen håller vad de lovar när det gäller temperaturen och om du inte är frusen av dig kan du säkert sova bekvämt ner till ca -15, fast det är ju så mycket som påverkar.
Visste du föresten att ingen säck testat under 825fillpower (i dunet..) i årets leveranser vilket fått Marmot att höja garantin till +800 fill, finlir men ändå..
Det är faktiskt så att jag är lite ledsen över att min Arroyo håller värmen så bra (haft den i 5-6 år nu) eftersom modellen är så djäkla snygg i år!
Dryloft är absolut inte nödvändigt men är helt klart bra för säckens livslängd.
Du får gärna köpa den på Intersport Skärholmen..
//Mårten