Gore DryLoft ???

Är det motiverat att köpa en dunsovsäck med Gore DryLoft laminat, eller klarar man sig lika bra utan?
Funderar på att köpa Marmots Pinnacle säck, men vet ej om man ska lägga ner en massa pengar på det dyra membranet. Prisskillnaden är ganska stor ( 4000 kr utan och 5600 kr med Dry Loft) är det motiverat?
Kan jag få några råd från någon med erfarenheter av dunsäckar med eller utan Dry Loft. Eller ska man skita i dun och satsa på syntet?!!

Tacksam för inlägg. Gott Nytt!!!

Gore Dryloft er super

Det er selvfølgelig en smagssag om man vil have dun eller syntet. Personligt foretrækker jeg til enhver tid dun. Først og fremmest på grund af vægten. Der findes altså ingen syntetsoveposer som med samme vægt varmer lige så meget (heller ikke selv om de opgiver den samme komfort-rating - jeg har foreksempel haft en Haglöf syntetpose og en Western Mountaineering dunpose med samme temperaturrating. MEN tro mig - syntetposen kunne slet ikke sammenlignes). Fordel nummer to ved dun er det udvidede anvendelsesområde. Dun ånder bedre og det betyder, at når temperaturen stiger og syntetsoveposen pludselig bliver for varm, så er dunposen stadig behagelig at ligge i.

Så er der nogle der ikke vil ha dun fordi det er svært at holde tørt. Der findes to måder en sovepose kan blive våd på. 1) Kondens og 2) Regnvejr/vand.

Gore Dryloft eliminerer problemet med kondens - jeg har aldrig haft kondensproblemer med min dryloft pose uanset temperaturen. Og problemet med regnvejr/vand - tja,, hvis man ikke kan finde ud af holde sin sovepose tør bare fordi det regner eller fordi man krydser en elv - så har man større problemer end hvad for en sovepose man skal købe - så mit råd er helt sikkert:

Køb en dun-sovepose med Dryloft og nyd den

Tack!

Tack för ett bra svar Anders. Det du skriver om problemet med för varm säck, är ett problem som jag ofta upplevt. Då låter det som dun är mitt alternativ.

Dryloft eller inte!

Tjena Magnus!
Jag har själv en Marmot Pinnacle Dryloft. Har även en Arroyo samt en Col Dryloft.
Jag tycker inte att det är absolut nödvändigt med Dryloft i Pinnacle.
Problemen med kondens tycker jag är relativt små vid de temperaturer som Pinnacle'n fungerar i, ner till -9 (eller -12 med Dryloft), störst nytta gör Dryloft vid ännu lägre temperaturer då det gärna kan bildas en ishinna på sovsäcken vid tältning i mindre tält. Skillnaden mellan sovsäckens yttemperatur jämfört med omgivningen är mindre för en Pinnacle än t ex Col vilket gör att is/frostbildningen också är mindre.
Se på Dryloft/inte Dryloft snarare ur synvinkeln livslängd då även om Marmot har (förmodligen) marknadens bästa impregneringar på sina säckar försvinner även den med tiden, dock inte ett Dryloft membran!

Självklart är dun ett mycket trevligare alternativ än syntet, inte ens fukt är ett problem anser jag.
Arroyo'n använder jag oftast till kajakpaddling i Sthlm's skärgård och det fungerar utan problem, Arroyo finns bara i utförande utan Dryloft.
Ser man sen till livslängd, vikt och volym så är det lätt att bli övertygad.
Kan även inflika att Marmot verkligen håller vad de lovar när det gäller temperaturen och om du inte är frusen av dig kan du säkert sova bekvämt ner till ca -15, fast det är ju så mycket som påverkar.
Visste du föresten att ingen säck testat under 825fillpower (i dunet..) i årets leveranser vilket fått Marmot att höja garantin till +800 fill, finlir men ändå..
Det är faktiskt så att jag är lite ledsen över att min Arroyo håller värmen så bra (haft den i 5-6 år nu) eftersom modellen är så djäkla snygg i år!

Dryloft är absolut inte nödvändigt men är helt klart bra för säckens livslängd.

Du får gärna köpa den på Intersport Skärholmen..
//Mårten

Dry loft

Hej!
Du verkar kunna Marmots sovsäckar. Vad tycker du om deras egna membran Membrain? Funderar på deras säck som heter Sawtooth med membrain. Det är antingen den eller Pinnacle utan Dry loft som kommer att bli mitt val. Vilken tycker du är det bästa alternativet, då jag mest ägnar mig åt fjällvandring på hösten och kajakpadling på sommaren.
En annan fråga är om man kan lämna in säcken för tvättning någonstans. Jag har nämligen förstört en dun säck en gång i tiden.

När jag har bestämt mig kommer jag gärna till Inter Sport i Skärholmen.

Vh Magnus

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg