Gissa positionen världen

Tycker att det blir bra med "Allmänt om Friluftsliv". Måste väl inte nödvändigtvis vara fjäll, eller?
Jag startade tråden som ett alternativ till gissa positionen tråden då jag inte visste om de oskrivna reglerna och tyckte de var för restriktiva för mina intressen. Så flyttas min tråd och ämnet som jag preciserade i första posten ska tydligen också ändras ...
 
Jag startade tråden som ett alternativ till gissa positionen tråden då jag inte visste om de oskrivna reglerna och tyckte de var för restriktiva för mina intressen. Så flyttas min tråd och ämnet som jag preciserade i första posten ska tydligen också ändras ...
Mest mitt fel, när jag hakade på den normandiska borgen. Jag har därför nu lagt upp bilder som gör "min" gåta väldigt snabblöst, och nästa bidragsgivare får gärna räta ut tråden till hur den varit tänkt.

Att det blir förvirrande att ha tråden i "Fjällvandring" tycker jag dock fortfarande - du skrev inget om att den ska avgränsas till Norden.
 
Mitt slott på sicilien är inte bara en byggnad utan mer en naturbild som jag ser det, och när jag tog den innefattade den en rejäl vandring upp dit också. Inte fjäll dock, men vandring istället för linbanan.
 
Mest mitt fel, när jag hakade på den normandiska borgen. Jag har därför nu lagt upp bilder som gör "min" gåta väldigt snabblöst, och nästa bidragsgivare får gärna räta ut tråden till hur den varit tänkt.

Att det blir förvirrande att ha tråden i "Fjällvandring" tycker jag dock fortfarande - du skrev inget om att den ska avgränsas till Norden.
Hebron är min gissning
 
Hebron är min gissning
Helt rätt. Eller Al Khalil på arabiska. Det är Abraham, hans fru Sara och deras söner med sonhustrur som ska ligga i helgedomens gravar.

Vad man vet är staden, näst efter Jeriko, jordens äldsta kontinuerligt bebodda - med skillnaden att det bara finns kvar en stor hög med arkeologiska avlagringar av Jerikos gamla delar, medan Hebrons ca 5000 år gamla stadskärna är både välbevarad och i allra högsta grad levande. Samt otroligt vacker, precis som landskapet däromkring.

Den hellenska staden jag nämnde kallade grekerna Neapolis - nu Nablus.
Över till mer bergiga trakter :)
 
å jag såg nu det redan kommit ett svar,jag var lite för långsam! min internetranslutning är inte så tillförlitlig.
kände igen byggnaden från en massa år sen när jag var där. &nablus,så fin stad!! oroar mig konstant för vännerna där,&deras släktingar i gaza.fyfan.

kul med en ny gissatråd!
 
...och då får jag bättra mig och fokusera på berg ;)

Var är vi? Här har det en gång legat mäktiga glaciärer, som efterlämnat dessa karaktäristiska "våningssjöar", uppdämda av frontmoränhyllor. Dessa två är välbesökta, och nog ganska välkända.

DSC_0191.JPG
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar