Gissa position

Lika nära som Thomas gissning, men fortfarande för långt ifrån för att ge rätt.
Ledtråden i bildens överkant är att lite ljus tränger fram och att fotoriktningen är mot söder.

Calle
 
Lika nära som Thomas gissning, men fortfarande för långt ifrån för att ge rätt.
Ledtråden i bildens överkant är att lite ljus tränger fram och att fotoriktningen är mot söder.

Calle

Ok, då prövar vi följande: du står längs med Kungsleden i höjd med Ráksjávrátje och blickar ut över Mársevággie. Gájsátje och Vállienjouná skymtar bakom molnen.
 
Nix. Ett bekant litet vattendrag rinner åt höger i bild, fast det skyms av "branten" som egentligen är mer som en svacka i terrängen.

Calle

Ok, då får jag försöka avsluta det här. :)

Vi blickar alltså söderut och det bekanta lilla vattendraget är sannolikt Stievkajuhka. Då står vi i Skebleskalets norra del, i höjd med Miesektjårrou. Då är det Tjåŋká och kanske till och med delar av Buvrrjåvvie vi skymtar i diset.
 
Rätt

Ok, då får jag försöka avsluta det här. :)

Vi blickar alltså söderut och det bekanta lilla vattendraget är sannolikt Stievkajuhka. Då står vi i Skebleskalets norra del, i höjd med Miesektjårrou. Då är det Tjåŋká och kanske till och med delar av Buvrrjåvvie vi skymtar i diset.

Bra avslut, helt rätt förutom att vi inte ser Buvrrjåvvie!

Tog den här bilden eftersom du var inne på den här delen av Vindelfjällen i den tidigare bildgåtan. Men insåg rätt snart att den var alltför svår, nästa bild från mig blir en med strålande sol! :cool:

Calle
 
Kan det vara så lurigt att det är plåtat från Marsevaggie och att vi har Stalluoållggie, Urtstjåhkka och Sjnjurtjuoke framför oss?

Calle
 
Kan det vara så lurigt att det är plåtat från Marsevaggie och att vi har Stalluoållggie, Urtstjåhkka och Sjnjurtjuoke framför oss?

Calle

Jag förstår att tankarna förs till Marsevaggie, men vi befinner oss en bit därifrån.

Som en ytterligare ledtråd kan jag nämna att fjället i mitten är drygt fyrahundra meter högre än Urtstjåhkkå. Försommarsnön döljer dessutom de glaciärer som omger toppen.
 
Toppen i mitten ligger inne i Norge och heter Vagnatjåhkkå och syns mellan Lairo och Labba. Kortet är taget strax väster om Pieskejaurestugan. (eller i alla fall x antal kilometer från stugan)
 
Senast ändrad:
Toppen i mitten ligger inne i Norge och heter Vagnatjåhkkå och syns mellan Lairo och Labba. Kortet är taget strax väster om Pieskejaurestugan. (eller i alla fall x antal kilometer från stugan)

Du prickade rätt Tore. Platsen för fotot är Varvekråhto (du se alla flodarmarna i bilden). Det är ca 3 kilometer nordväst om Pieskehaure-stugan efter den gamla leden där Varvekstugan stod.
 
Det var lätt att identifiera fjällen. Jag har en bild i ungefär samma siktlinje som din bild men ett par kilometer närmare i höjd med Nordkalottleden. Här kommer en ny bild att gissa på:
 

Bilagor

  • IMG_0341.jpg
    IMG_0341.jpg
    57.3 KB · Visningar: 395
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg